Min erfarenhet av abort - vecka 13+2
Har spenderat otalig tid med att eftersöka andras erfarenhet av abort. Både allmänt och runt denna vecka. Många historier skrämmer tyvärr upp en. Jag tänkte nu berätta min.
I tisdags åkte jag in för första tabletten. Den togs på plats ca 16.00. Kände endast illamående efter denna, från och till fram tills torsdagen.
Torsdagmorgon vaknade jag tyvärr upp rätt yr och dåsig. Tog 4 cycotec tabletter hemma, 7.30. Skulle även ta två Alvedon och en Ipren, dessa kräktes tyvärr upp pga illamående.
Åkte in mot sjukhuset för att genomföra aborten på plats. Var väldigt tydlig med att jag inte ville se någonting, och det skulle de se till.
9.00 får jag ett rum. Blir tilldelad information, får tablett mot illamående samt en långtidsverkande morfin i tablettform. Får även en infart i armen.
Först 10.00 börjar jag känna lite smått i magen, som en lättare mensvärk. Går ut och går en promenad och hoppas det får igång det hela. Tillbaka 10.20 och precis då kommer även sjuksköterskan in. Magen börjar röra sig mer och plopp säger det, vattnet går. Inga mängder, men rinner längs benet och jag sätter mig på toaletten. Bra tänker jag, nu har det iallafall dragit igång.
10.30 får jag dos två av cytotec, två tabletter. Magen börjar kännas lite mer, medel mensvärk, absolut inga problem att hantera. Tar även här en annan variant av morfin i tablettform, trots att jag inte har någon smärta. Förebyggande.
Väljer att vila och ta det lugnt. Startar en serie för att fördriva tiden, trots att de önskade att man gärna var uppe och gick då det får igång kroppen mer.
Fram till 11.20 känns det fortfarande som mensvärk, periodvis lite mer än tidigare. Men fortfarande inga problem alls. 5 minuter senare börjar det trycka lite lätt bakåt och jag ställer mig upp. Känner direkt att något landar i byxorna medan en del ?sitter kvar?. Går till toaletten, larmar och ber sjuksköterskan komma. Hon konstaterar att fostret kommit ut. Tar bort det snyggt, och klipper navelsträngen då moderkakan ännu inte kommit ut. Ca 15 minuter senare kommer moderkakan ut efter att jag tryckt lite lätt.
Därefter blev jag kontrollerad var 30e minut under tre tillfällen, för att se att blödningen var normal, vilket den var.
Infarten togs ut, fick lite hemgångsråd och därefter var det dags att åka hem.
Som ni kanske förstår var min upplevelse väldigt positiv, upplevde verkligen väldigt lite smärta, vilket jag förväntade mig mycket mer av. Det jag tyckte var jobbigast var yrseln, och att behöva fasta mellan fostret kom ut och de tre kontrollerna var 30e minut var gjorda.
För info har jag fått två barn tidigare och detta var absolut inget jämfört med förlossningsvärkar.