Inlägg från: Anonym (Henke) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Henke)

Bonusförälder- feedback?

Sambo och fästman till en fantastisk kvinna, men bär också den otacksamma titeln som bonusförälder varannan vecka. Gnäll och tjafs varje dag, ingenting på semestern har varit bra. Allt är dåligt här (för att vi inte servar barnen, utan ger dom lite ansvar, såklart med respekt för deras ålder).

Min fästmö är lite lat och tror att det ?går över?. Tackar henne såklart för förhoppningen, men är man en lat förälder som inte hjälper sina barn utan bara ger dom det dom vill ha hela tiden, så tror jag att det kommer det bli tufft framöver.

Hon kan inte ta en konflikt med barnen, för hon orkar inte med tjafset och är rädd att den andre föräldern till barnen skall reagera och bli arg. Jösses.

Har pratat med henne om att i ett hushåll skall väl ändå alla trivas och respekteras, men finns tydligen undantag enligt henne då barnen får bete sig exakt som dom vill utan konsekvenser.

Är inne på att snart skaffa en egen lägenhet, så vi kan vara särbos dom veckorna barnen är här, för snart orkar man inte mer och jag blir ingen rolig/bra familjemedlem. Har någon här gjort detta och hur fungerar det för er? Och med barnen?

Ni behöver inte dra en rant mot mig då jag redan vet att jag inte blir en rolig/bra vuxen när barnen är här varannan vecka och har tankar på att lösa det på bästa sätt. 

Hej!

• Svar på tråden Bonusförälder- feedback?
  • Anonym (Henke)
    Anonym (d) skrev 2025-08-14 20:00:34 följande:

Tror du att hon går med på det då?

Förmodligen inte. Hon är noga med att man ska bo tillsammans och vara en familj, men det blir svårt när hon inte uppfostrar sina barn när det kommer till respekt för alla i familjen.
  • Anonym (Henke)
    Anonym (Bonusförälder) skrev 2025-08-15 05:40:07 följande:

Hur gamla är barnen? Har ni gemensamma?

Beroende på barnens ålder har ni rätt till familjestöd och du har rätt till stöd som bonusförälder.

Är själv bonusförälder med gemensamma barn, ingen kan förstå eller hjälpa en om man själv inte varit i vår sits. Den må va självvald men inte fan trodde man det skulle kosta så mycket av ens glädje och välmående.

Två bonusbarn, båda ligger i åldersspannet 5-10år.
    Inga gemensamma barn, vilket inte heller intresserar mig med mig fästmö i dagsläget.

Jag har själv gått i familjerådgivning, funkat bra till och från.

Intressant, hur funkar det för er med gemensamt barn och bonusbarn? Kanske är helt annorlunda hos er och med din partner. Men även om det funkar har vi bonusföräldrar tyvärr en otacksam roll, som funkar när det passar men inte när man själv ställer krav. Tråkigt, för det dödar familjedynamiken. 
  • Anonym (Henke)
    Anonym (De) skrev 2025-08-17 07:39:44 följande:

Som bonusförälder behöver man inte känna anknytning till bonusbarnen, det räcker om man är en vänlig och rättvis vuxen, ungefär som personalen på en förskola är t.ex. 

Det är ändå en svår sits, man ska inte behöva tolerera vad som helst. Någon slags grundläggande respekt i kommunikationerna bör finnas! Som bonusförälder ska man inte behöva bära partnens dåliga samvete över skilsmässan, genom att barnen ska få bete sig hur som helst mot en.

Tack! Det är nog detta min fästmö inte ser, då det mesta troligtvis ligger under dåligt samvete. Därav får barnen bete sig lite som de vill, för att inte skapa konflikt och det ska alltid vara ?bra och roligt på mammaveckor?. Hennes tycke och egna ord.

Jag känner ingen direkt anknytning då det förekommer tjafs som inte hade blivit så stora som det tyvärr blir. I brist på respekt och stöttning från min fästmö så har det fått mig att tappa den känslan om anknytning till hennes barn. Ser inte ens fram emot när de kommer hem till oss, känner bara att det blir en ny jobbig vecka där jag är gäst i mitt eget hem.
Svar på tråden Bonusförälder- feedback?