Inlägg från: Anonym (De) |Visa alla inlägg
  • Anonym (De)

Bonusförälder- feedback?

Anonym (Henke) skrev 2025-08-14 20:07:04 följande:
    Förmodligen inte. Hon är noga med att man ska bo tillsammans och vara en familj, men det blir svårt när hon inte uppfostrar sina barn när det kommer till respekt för alla i familjen.
    För många år sedan kände jag ett par som hade varsin lägenhet på samma trapplan. Så att de kunde dra sig tillbaka till sitt när de önskade det. Den lösningen är ju förstås väldigt svårt att få till rent praktiskt.

Kan ha förståelse för att du blir irriterad om det är helt orimligt när det gäller hennes barn, om de gör helt som de vill och inte hjälper till utifrån sina förutsättningar.

Samtidigt tror jag inte du förstår hur dåligt samvete man kan ha för barnen efter en skilsmässa. 
    Exet verkar också kontrollera vad hon gör, obehagligt! Han är väl bitter och svartsjuk?

Men hon gör inte barnen en tjänst genom att inte ge dem några ramar. Fråga henne om hennes egen uppväxt var sådan, och hur hon i så fall ser på den idag.
  • Anonym (De)

Som bonusförälder behöver man inte känna anknytning till bonusbarnen, det räcker om man är en vänlig och rättvis vuxen, ungefär som personalen på en förskola är t.ex. 

Det är ändå en svår sits, man ska inte behöva tolerera vad som helst. Någon slags grundläggande respekt i kommunikationerna bör finnas! Som bonusförälder ska man inte behöva bära partnens dåliga samvete över skilsmässan, genom att barnen ska få bete sig hur som helst mot en.

• Anonym (De)
    Anonym (huldra) skrev 2025-08-17 13:03:06 följande:
    Kan bara instämma! Hade jag haft en susning om hur illa styvfamiljslivet skulle bli hade jag dragit efter första träffen.

Tyvärr hann vi flytta ihop och få ett gemensamt barn innan helvetet körde igång. Exet var oerhört svartsjuk på att mannen fått en ny familj och körde "dåligt-samvete-racet"  från sekunden vår son föddes.

Ska inte dra hela mitt livs story men det slutade med att jag i stort sett var ensam förälder till vår son trots att vi bodde ihop. Sonen har alltid kommit sist på sin pappas prioriteringslista.

Nu är han vuxen och jag undrar om jag inte borde lämnat förhållandet och verkligen levt ensam med sonen. Det hade absolut inte gjort någon skillnad i hur mycket tid pappan tillbringat med sonen. Skillnaden hade blivit att sonen i alla fall sluppit se med egna ögon hur hans pappa prioriterat sina äldre barn.

Men hoppet är det sista som överger människan och dum som jag var hyste jag ändå ett pyttelitet hopp om att pappan skulle ändra sig.

Det gjorde han naturligtvis aldrig och nu sitter jag här och sörjer att jag lät mitt liv förstöras, dessutom på bekostnad av min älskade sons självkänsla och välmående.
    Det låter väldigt sorgligt och tungt!

Kan du lämna nu? 

Kan du stödja din son och dig själv på olika sätt idag?

Det enda vi har är idag och förhoppningsvis en framtid, kort eller lång. 
  • Anonym (De)
    Anonym (huldra) skrev 2025-08-17 18:58:59 följande:
    Det var och är en stor källa till sorg i mitt liv.

Jag blev svårt sjuk för ett par år sedan och då lämnade han mig. Nu lever jag ensam men min son bor i närheten och hälsar ofta på.

Vi pratar i stort sett aldrig om hans pappa. De har inte träffats sedan han lämnade mig.

Min son träffade en väldigt gullig tjej för ett år sedan och i höst ska de bli sambos, det gläder mig att se honom så lycklig.

Han kan nog bygga ett bra liv även utan sin pappa, han har en bra utbildning, en fin flickvän och flera riktigt bra vänner. Det kommer att gå bra för honom. Och det är det enda som spelar någon roll i min värld.
    Så roligt att höra att det har gått bra för din son! Märklig pappa, verkligen.

Det finns många barn som har klarat sig med en bra förälder, så det har tydligen din son också gjort!
  • Anonym (De)
    Anonym (d) skrev 2025-08-18 16:24:22 följande:
    Varför skulle hon gå med på det?
    Det hade jag aldrig gjort.

Flyttar du så behöver du inte höra av dig mer.
    Det beror väl på hur olidliga hemförhållandena är nu när TS bor med sin partner och hennes barn. Det finns gradskillnader i allt.
Svar på tråden Bonusförälder- feedback?