• Anonym (Henriksson)

Hur hanterar man ilska?

Hej,

vad gör man när ens partner blir väldigt arg när man ta upp ett problem? Jag vet inte hur jag ska bromsa ilskan/frustrationen som uppkommer. har hamnat i flera diskussioner med min partner. ofta eskalerar det till starka känslor snabbt. 

• Svar på tråden Hur hanterar man ilska?
  • Anonym (Q)

Kan du ge lite mer kontext? Vilken typ av problem tar du upp och hur tar sig ilskan uttryck? Vad tycker du skulle vara en rimlig reaktion eller ett rimligt sätt att hantera problemen? Och var säger din partner, när hon eller han inte är i affekt, om sitt uppförande? Vill din partner bli bättre på att hantera sin ilska?

PS Om du känner att din situation är farlig och det finns risk för våld, så är det prio nummer ett att du tar dig därifrån och sedan, när du är i säkerhet, kan du tänka över situationen och se om det finns några lösningar.

• Anonym (Allis)

Man kommer överens om spelregler för gräl, som att ta timeout om man håller på att bli för arg.

Den som är på väg att tappa det säger "timeout" och så bryter man grälet och går till varsitt rum i 5-10 min. Den som sa timeout är den som ska gå tillbaka och säga "OK" när den är redo att vara lite mer konstruktiv och lyssna.

Den andre får inte gå efter, fortsätta tjafsa eller förklara eller nåt. Man bara bryter då, eftersom fortsatt tjabbande kommer att trigga ett större utbrott i den som känner sig anklagad/upprörd.

• Anonym (Henriksson)
    Anonym (Q) skrev 2025-08-15 18:00:47 följande:

Kan du ge lite mer kontext? Vilken typ av problem tar du upp och hur tar sig ilskan uttryck? Vad tycker du skulle vara en rimlig reaktion eller ett rimligt sätt att hantera problemen? Och var säger din partner, när hon eller han inte är i affekt, om sitt uppförande? Vill din partner bli bättre på att hantera sin ilska?

PS Om du känner att din situation är farlig och det finns risk för våld, så är det prio nummer ett att du tar dig därifrån och sedan, när du är i säkerhet, kan du tänka över situationen och se om det finns några lösningar.

jag tycker absolut inte att reaktionen är rimlig i förhållande till problemet. när vi pratar om situationen efteråt, finns ibland ånger och dåligt samvete, och min partner ångrar nog sitt beteende.

är aldrig orolig för min skull, men det är såklart jobbigt när partnern behöver ta  ut ilskan med slag mot vägg, har hänt någon gång. Jag önskar det fanns mer vilja och engagemang att försöka hantera sin ilska

• ClumsySmurf
    Anonym (Henriksson) skrev 2025-08-15 18:58:23 följande:

jag tycker absolut inte att reaktionen är rimlig i förhållande till problemet. när vi pratar om situationen efteråt, finns ibland ånger och dåligt samvete, och min partner ångrar nog sitt beteende.

är aldrig orolig för min skull, men det är såklart jobbigt när partnern behöver ta  ut ilskan med slag mot vägg, har hänt någon gång. Jag önskar det fanns mer vilja och engagemang att försöka hantera sin ilska

När du frågar om en situation du inte vill beskriva får du inga bra svar.
  • Dexter dot com

Jag hade gett min partner en chans att söka hjälp för att lära sig kontrollera sin ilska. Blir det ingen förändring hade jag lämnat.
  • Anonym (C)
    Dexter dot com skrev 2025-08-15 19:42:30 följande:
    Jag hade gett min partner en chans att söka hjälp för att lära sig kontrollera sin ilska. Blir det ingen förändring hade jag lämnat.
    Precis så hade jag också gjort.
  • Anonym (M)

Slå i väggen?

Var väl inte länge sedan du hade en tråd på samma ämne. 
Svar på tråden Hur hanterar man ilska?