• Anonym (Ts)

Vad göra om man inte har referenser?

Jag har snart gått klart en utbildning och ska söka jobb men har inga referenser. Hur gör man då?

• Svar på tråden Vad göra om man inte har referenser?
  • Anonym (Skaffar)

Man skaffar referenser. Förslagsvis från utbildningen.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Skaffar) skrev 2025-08-15 21:03:17 följande:

Man skaffar referenser. Förslagsvis från utbildningen.

Det är ingen som känner mig riktigt där. Det är universitetet med många små delkurser hela tiden. 
  • Anonym (Skaffar)

Du måste väl ha gjort något annan dessa småkurser?

• Anonym (Oj)

Inget sommarjobb, engagemang i någon styrelse eller klubb? 

Du har väl haft någon lärare i ett relevant ämne som kan ställa upp?

• Aliona

Din uppsatshandledare är nog mest lämplig som referensperson. Sen är det nog bra att få lite erfarenhet och referenser genom praktik, volontäruppdrag eller föreningsengagemang inför jobbsökande. 

• Anonym (jobb)

Man söker jobb ändå. En arbetsgivare förstår om någon som kommer direkt från högskolan saknar referenser - det är ju liksom första jobbet man söker. Sedan ger man ett bra intryck i ansökan och intervju.

Man måste få börja någonstans.

• Anonym (Polly)

Hur har du försörjt dig om somrarna? Har du inte haft något jobb då? Det gör inget att du jobbat med nåt helt annat. Det en arbetsgivare vill se är att du är pålitlig och ordentlig och möjlig att umgås med. 

Hur är det med praktikhandledare, tränare, föreningsuppdrag mm? Inget sånt? 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Polly) skrev 2025-08-16 08:12:13 följande:

Hur har du försörjt dig om somrarna? Har du inte haft något jobb då? Det gör inget att du jobbat med nåt helt annat. Det en arbetsgivare vill se är att du är pålitlig och ordentlig och möjlig att umgås med. 

Hur är det med praktikhandledare, tränare, föreningsuppdrag mm? Inget sånt? 

Går på universitet så har inte gjort praktik. Jag har bara studerat de senaste åren.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Oj) skrev 2025-08-15 22:19:39 följande:

Inget sommarjobb, engagemang i någon styrelse eller klubb? 

Du har väl haft någon lärare i ett relevant ämne som kan ställa upp?

Lärarna lär inte känna en. De har 50 studenter per klass och jag har inte pratat med nån lärare. Man sitter på föreläsningen och sen gör man uppgifterna man får. 
  • Anonym (C)

Inget sommarjobb eller liknade, jobb för länge sedan?

• Anonym (C)
    Anonym (Ts) skrev 2025-08-16 09:26:46 följande:
    Lärarna lär inte känna en. De har 50 studenter per klass och jag har inte pratat med nån lärare. Man sitter på föreläsningen och sen gör man uppgifterna man får. 
    Examansarbet?
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Ts) skrev 2025-08-16 09:25:12 följande:
    Går på universitet så har inte gjort praktik. Jag har bara studerat de senaste åren.

Ok (många universitetsutbildningar innehåller praktik). 

Examensarbete då. Har du inte gjort nåt sånt? I så fall har du haft en handledare där som du kan fråga om hen vill vara referens (jätteviktigt att alltid fråga en referens om de kan tänka sig att ställa upp!). 

Men har du pluggat året runt? Även på sommaren? Eller hur har du försörjt dig?

Det är ju sent påkommet nu, men sommarjobbar gör man ju inte bara för pengarna utan även just för att ha erfarenhet och referenser när man sen ska söka mer stadigvarande jobb. :-/

Svar på tråden Vad göra om man inte har referenser?