• Anonym (autisten)

Orkar inte min autism

Jag har autism och det har förstört mitt liv. Massvis med gånger i mitt liv så har jag betett mig väldigt klantigt socialt och lagt kommentarer och frågor som är olämpliga och dumma. Har inga nära relationer på grund av detta. Nu har jag hamnar i en djup depression då jag inser att hela mitt liv är skit och förstört.

Vet inte om jag orkar leva såhär :(

• Svar på tråden Orkar inte min autism
  • Anonym (Kr)

Hitta vänner och relationer bland andra autister då.

Eller läs på lite om socialt vett och etikett. Även autistiska kan lära sig det sociala spelet. De flesta iallafall, med normal intelligensnivå. 

• Anonym (Förklara)

Hej

På vilket sätt är ditt liv förstört?
    Har du familj, barn? Vad har du förstört?

• Anonym (autisten)
    Anonym (Kr) skrev 2025-08-15 22:50:02 följande:

Hitta vänner och relationer bland andra autister då.

Eller läs på lite om socialt vett och etikett. Även autistiska kan lära sig det sociala spelet. De flesta iallafall, med normal intelligensnivå. 

Känner inga :/ men såklart det har blivit bättre med åren.
    Anonym (Förklara) skrev 2025-08-15 22:51:26 följande:

Hej

Inga vänner, aldrig haft en flickvän. Dålig relation med släkten :(
  • Anonym (Kr)
    Anonym (autisten) skrev 2025-08-15 23:05:27 följande:
    Känner inga :/ men såklart det har blivit bättre med åren.
    Anonym (Förklara) skrev 2025-08-15 22:51:26 följande:

Hej

Inga vänner, aldrig haft en flickvän. Dålig relation med släkten :(
    Finns föreningar för folk på spektrumet, dagliga verksamheter, nätcommunities. Bara att söka lite. 
  • TriC

Hur gammal är du, och i vilken del av landet bor du?

• NeferT

Jag har ett enda råd, läs en konversations- och relationsetikettbok. Som autist är man riktigt bra på att komma ihåg det och man blir mycket populärare. Be chat got att ge dig manualer för samspel med andra. Följ dem. Det kommer gå kanon

• Anonym (Funderare)

Beroende av vart du bor så sök efter RSMH eller Tinget. Föreningar o samvaro som enligt närstående har gett ett helt nytt socialt liv

• Anonym (Lee)
    Anonym (autisten) skrev 2025-08-15 22:46:12 följande:
    Orkar inte min autism

Jag har autism och det har förstört mitt liv. Massvis med gånger i mitt liv så har jag betett mig väldigt klantigt socialt och lagt kommentarer och frågor som är olämpliga och dumma. Har inga nära relationer på grund av detta. Nu har jag hamnar i en djup depression då jag inser att hela mitt liv är skit och förstört.

Vet inte om jag orkar leva såhär :(

Du behövee hitta människor som är lika dig själv i det avseendet! Så att de inte blir förvånade av vissa kommentarer eller över att de behöver vara raka i sin kommunokation med dig.

Kanske genom förenimgen Attention eller via Facegroup.
  • Anonym (Lee)

Ribbimgs etikettbok. Den är mänsklig och inte så stram. Kan finnas att låna genom biblioteket. 

• Anonym (Lee)

Magdalena Ribbings etikettbok ska det stå.

Svar på tråden Orkar inte min autism