Inlägg från: Anonym (Vet hur det är) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vet hur det är)

Orkar inte min autism

Anonym (autisten) skrev 2025-08-15 22:46:12 följande:
    Orkar inte min autism

Jag har autism och det har förstört mitt liv. Massvis med gånger i mitt liv så har jag betett mig väldigt klantigt socialt och lagt kommentarer och frågor som är olämpliga och dumma. Har inga nära relationer på grund av detta. Nu har jag hamnar i en djup depression då jag inser att hela mitt liv är skit och förstört.

Vet inte om jag orkar leva såhär :(

Jag har också autism, och vägen ut för mig har blivit att arbeta med att ge mig själv självkänsla och egenvärde. Min slutsats har blivit att det bästa jag kan göra är att strunta i alla andra människor och bara inrikta mig på att bygga en tillvaro jag kan leva ett autentiskt och rikt liv i, ensam.

Sedan jag började med det har jag mött människor vilka inte heller de tillhör de neorotypiska, och då har jag fått både vänner och partner.
    NeferT skrev 2025-08-15 23:33:08 följande:

Jag har ett enda råd, läs en konversations- och relationsetikettbok. Som autist är man riktigt bra på att komma ihåg det och man blir mycket populärare. Be chat got att ge dig manualer för samspel med andra. Följ dem. Det kommer gå kanon

Ju mer en maskerar desto högre risk för att det slutar med självmord.
    Anonym (Jay) skrev 2025-09-03 20:13:05 följande:
    Lösningen för ts är ju att leva ett liv utan att maskera. Inte skaffa böcker för att förstärka maskeringen som du pekar på. Man ska hitta sin klick och där finns det enbart fördelar att träffa andra autister som kan ha förståelse.
    Ja exakt.

Diverse neurotypiska människors råd går alltid ut på att vi ska vara på ett sätt som är ologiskt och tvärtom mot hur vi egentligen är. Min inställning är att låta dem hållas för sig själva i sin märkliga spegelvärld och endast interagera med dem i nödfall.
    Anonym (Lee) skrev 2025-09-04 09:56:05 följande:

Ja det kan nog vara bra att förstå varför neurotypiska gör på vissa sätt.

Som att de t.ex inte säger som det är till folk, för att de kan vara mer rädda om relationen till den personen, än att de tycker att de måste vara helt sanningsenliga. De vet att neurotypiska människor går efter hur du får dem att känna sig inombords.

Eller att många med autism har lättare att förstå att här har vi en maktkamp (vilket de ofta uppfattar helt rätt), än andra aspekter av relationen. Så maktkampen får en större tyngd i situationen än den kanske skulle ha för andra. 

För ibland behöver även den som var autism interagera med neurotypiska, även om det oftare är lättare att umgås med någon som liknar en själv.

Ja, det är bra att ha åtminstone de grova dragen av hur neurotypiska människor fungerar.
    Som du påpekar, så måste vi interagera med dem ibland och då blir det enklare och inte lika mycket problem om vi vet någorlunda hur de fungerar. Att förstå den här maktkampen som påtalas är bra, men jag upplever att de allra flesta autister faktiskt ser den. Att behöva låtsas bry sig om den, däremot, omöjliggör enligt mig en sann och intim relation. Det går inte att vara nära någon en tvingas spela teater inför.

För många autister är det just detta som i förlängningen ger psykisk ohälsa och ett starkt utanförskap.
    skygd skrev 2025-09-04 16:22:09 följande:

maktkamper, vem eller vilka som ska gå igenom sina respektive viljor innebär friktion, det är vad som till stor del driver samhällen och relationer och utveckling mellan olika grupper framåt. ovanpå den tunna fernissan som kallas civilisation pågår människokoloniernas murbyggande av ritualer och normer. ibland kan livet kännas som en bränd pannkaka, mörkt i botten, men med tillräckligt med sylt blir det ändå ätbart, till och med gott.

Med tiden kommer det att visa sig ifall människor med kontrollbehov över andra drev samhället framåt, eller om det var människor utan kontrollbehov över andra än sig själva som gjorde det.

Jag äter bara sylt närhelst bränd pannkaka kan undvikas.
Svar på tråden Orkar inte min autism