• Anonym (Lls)

Mående olika vid pojke flicka

Har ni mått olika första tiden när ni väntat pojkar mot när ni väntat flickor?? 

jag är gravid och känner ingenting förutom ömma bröst. 

• Svar på tråden Mående olika vid pojke flicka
  • cosinus

Det där verkar lika olika som antalet kvinnor som varit gravida.

men ja. Med tjejerna har jag mått illa. Haft otroligt svårt för sött utan velat va allt väldigt surt. Hade citronsaft i allt vatten (det var jag aldrig annars)

med pojkarna har jag inte mått illa och haft mina vanliga matpreferenser. 

Tjejerna är graviditet 1 och 4 och kikarna då 2 och 3

• Anonym (Cc)
    cosinus skrev 2025-08-16 09:00:22 följande:

Det där verkar lika olika som antalet kvinnor som varit gravida.

men ja. Med tjejerna har jag mått illa. Haft otroligt svårt för sött utan velat va allt väldigt surt. Hade citronsaft i allt vatten (det var jag aldrig annars)

med pojkarna har jag inte mått illa och haft mina vanliga matpreferenser. 

Tjejerna är graviditet 1 och 4 och kikarna då 2 och 3

Annars sägs det ju att sura cravings är pojkar och söta cravings flickor 🙈
  • Anonym (tvåbarns mamma)

Nej jag kände ingen skillnad alls, har en son och en dotter.
    Nu hade jag "tur" bägge gångerna och hade inget illamående alls.
    Egentligen har  jag knappt haft några graviditets känningar alls förutom att jag bägge gångerna fick problem med trög mage vilket kunde bli jättejobbigt.
    Men ingen skillnad på graviditeterna.
    Men det verkar olika ifrån olika personer.

• Anonym (Cc)
    Anonym (Lls) skrev 2025-08-16 08:54:29 följande:
    Mående olika vid pojke flicka

Har ni mått olika första tiden när ni väntat pojkar mot när ni väntat flickor?? 

jag är gravid och känner ingenting förutom ömma bröst. 

könde ingen med vår första som var pojk. Bara lite ömma bröst och tyckte inte kyckling var gott men inget illamående. 

Nu gravid igen, likadant fast inga ömma bröst och tucler grillkryddat smakar sådär. Vill äta tomater som jag annars inte är sp förtjust i 🤗

• Fjäril kär

Jag har mått helt olika i mina 3 graviditeter  -
    har 3 pojkar...

1- blev doftkänsligg delux och klarade inte av doften från stekt mat, kaffe, tvål etc.. många smaker och dotter blev helt annorlunda.  Att äta blev tex väldigt konstigt då mycket smakade märkligt.  Mådde aldrig illa utan var bara känslig.  

2. Diffust illamående precis innan jag visste att jag var gravid sen släppte det.  Mådde hur bra som helst hela tiden . Inga konstigheter eller cravings alls . Kände mig som en prinsessa.  

3. Mådde ohyggligt illa i 8 långa veckor..  svårt att äta , svårt att känna doft. Kräktes av att duscha...  

• Anonym (Pojk)

Jag väntar en pojk och hade noll symptom förutom ömma bröst fram till vecka 12! Då kom lite illamående som höll i sig i 3-4 veckor. 
    Jag har kunnat äta allt. Inte haft några direkt cravings, men kännt ett mer sug efter husmanskost än skräpmat och sånt! 

Överlag har jag kännt mig väldigt ogravid sen start 😄 Är i  vecka 21 nu!! 

• Anonym (Same)

Jag har en av varje, mått i stort sett likadant under mina graviditeter. Noll illamående, noll cravings. Bara trött och lite ömma bröst. 

Hur man mår har inget med lånet på bebisen att göra. Man kan må likadant i sina graviditeter eller helt olika. Har inget med könet på bebisen att göra 😂

• Anonym (Jo)

Mått lika under graviditeterna. 

• Anonym (En av varje)

Har en pojke på 15mån och väntar en flicka som kommer i oktober. 

Exakt samma illamående med båda, vill bara äta kall fräsch mat, citrusfrukter är himmelriket, melon likaså. Inte alls godissugen, kräkte som en kalv till v20 ungefär. 

Dock fick jag foglossning som första symptom med flickan, det var min första aning att jag var gravid och detta redan i v3-4 typ. Mitt psykiska mående har gått helt åt helvete denna graviditeten också, har tankar om att hade jag inte haft min son och väntat henne hade jag tagit livet av mig. 

Sen kan foglossningen och det psykiska måendet ha och göra med att återhämtningen för kroppen med barn tätt och inte samma möjlighet att vila finns spela roll också.

• Anonym (Pojk)
    Anonym (En av varje) skrev 2025-08-17 06:56:36 följande:

Har en pojke på 15mån och väntar en flicka som kommer i oktober. 

Exakt samma illamående med båda, vill bara äta kall fräsch mat, citrusfrukter är himmelriket, melon likaså. Inte alls godissugen, kräkte som en kalv till v20 ungefär. 

Dock fick jag foglossning som första symptom med flickan, det var min första aning att jag var gravid och detta redan i v3-4 typ. Mitt psykiska mående har gått helt åt helvete denna graviditeten också, har tankar om att hade jag inte haft min son och väntat henne hade jag tagit livet av mig. 

Sen kan foglossningen och det psykiska måendet ha och göra med att återhämtningen för kroppen med barn tätt och inte samma möjlighet att vila finns spela roll också.

Får du hjälp att prata med någon gällande ditt mående? 😕 
  • Anonym (Ewa)

Fått två flickor. Mådde knappt illa alls med den ena och hade illamående nästan hela graviditeten med den andra. 

• Anonym (En av varje)
    Anonym (Pojk) skrev 2025-08-17 07:10:38 följande:
    Får du hjälp att prata med någon gällande ditt mående? 😕 
    Det får jag! Har både via bvc och familjestöd via kommunen ☺️ tack för omtanken ❤️
  • Anonym (Pojk)
    Anonym (En av varje) skrev 2025-08-17 12:12:40 följande:
    Det får jag! Har både via bvc och familjestöd via kommunen ☺️ tack för omtanken ❤️
    Va bra ❤️❤️
  • vallakra

Har två (nu vuxna) söner.

Första graviditeten var inga problem överhuvudtaget. Mådde jättebra och hade inga "krämpor".

Andra graviditeten ( fem år senare ) var helvetisk. Jag kräktes i tre månader. Ibland kunde jag inte ens lyfta huvudet från kudden utan att kräkas, hade en hink bredvid sängen varje natt.

Illamåendet satt i hela dagen, på kvällen var det lite lättare.

Jag fick också svår foglossning och hade svårt att gå i slutet av graviditeten.

Svar på tråden Mående olika vid pojke flicka