Lvm frågor.
Hej! Jag är på ett LVM-hem och har varit inlåst i över två månader. Anledningen är att socialtjänsten tyckte att jag var i dåligt skick och kallade på polis, som tog mig hit. Jag skulle egentligen börja en behandling, men det blev akut LVM istället.
Det är jobbigt här. Jag får bara gå ut på en kort promenad varje dag, annars ligger jag mest i sängen och känner mig deppig. Jag känner inte att jag får någon riktig hjälp. Snart kanske jag flyttas till en avdelning där det är mindre strikt, men jag mår dåligt och funderar på att smita när jag får chansen, om jag kan hålla mig nykter tills LVM-beslutet slutar gälla (max sex månader).
Jag har några frågor:
Vad händer om jag smiter från LVM-hemmet? Blir det några straff?
Hur mycket letar myndigheterna efter någon som smiter?
Kan socialtjänsten frysa mitt bankkort om jag smiter? Är mina pengar säkra?
Kan jag lämna landet medan LVM-beslutet gäller? Finns det risker, som att bli stoppad vid gränsen?
Kan jag förlora min lägenhet om jag smiter? Kan socialtjänsten eller hyresvärden göra något?
Om jag håller mig nykter och smiter, kan jag gå tillbaka till min hemstad när LVM-beslutet är över utan att riskera ett nytt LVM-beslut? Vad behövs för att slippa mer kontakt med socialtjänsten?
Tack.