• Anonym (Undran)

Hur gör barnmorskan här?

hur gör barnmorskan om kvinnan väljer att ta ut p-stav eller spiral utan mannens vetskap, blir gravid. kommer då barnmorskan säga till mannen att kvinnan tagit ut den eller kommer hon ?hålla? tyst? 

• Svar på tråden Hur gör barnmorskan här?
  • Anonym (E)

Sjukvårdspersonal har tystnadsplikt om patienter. 

• EpicF

Nej, de gör hon inte eftersom hon har tystnadsplikt. Allt man säger till en ex BM får inte föras vidare.
    Ändå gången det kan föras vidare är om kvinnan ger lov till att det sägs till mannen eller om kvinnan berättar själv. 

• Anonym (a)

Hur tänker du nu? Varför skulle BM prata om en uttagen spiral och när skulle detta ske? Under ultraljud i graviditeten när alla inblandade redan vet att det finns ett barn?

• Anonym (!)
    Anonym (Undran) skrev 2025-08-16 21:13:21 följande:
    Hur gör barnmorskan här?

hur gör barnmorskan om kvinnan väljer att ta ut p-stav eller spiral utan mannens vetskap, blir gravid. kommer då barnmorskan säga till mannen att kvinnan tagit ut den eller kommer hon ?hålla? tyst? 

Råder sekretess, men om du själv överväger att ta ut, hur och inte berätta för en partner för att bli gravid menad denne tror du skyddar dig så tycker jag du ska tänka om. Föräldraskap ska inte tvingas på någon. Då finns det gott om bättre sätt. 
  • Anonym (..........)

Varför skulle hon säga nåt? Du behöver inte ens berätta varför du tar ut den. Men jag kan ju tycka att det är taskigt av dig att ta ut den utan att säga något till mannen.

• Anonym (J)

Nej man har ju tystnadsplikt , hon kommer såklart inte kontakta honom och berätta det men om partnern är med på något besök skulle det ju eventuellt kunna komma upp. Alltså, du kan ju inte be henne ljuga för partnern och säga att du hade spiral eller åt  P-piller när du blev gravid. 

Att ha spiral när man blir gravid ökar ju risken för komplikationer som t.ex utomkvedshavandeskap så att om du faktiskt är gravid med en spiral inuti livmodern är det ju till skillnad från vad folk skriver här troligt att det skulle komma upp någon gång under graviditeten och ja det borde väl synas på ultraljud också då. Och oavsett hur du föder så ska ju spiralen ut då också. Så jag tror inte du kan låtsas ha kvar en spiral. Så är partners hyfsat involverad och följer med på besök lär han ju få reda på om du har spiral eller inte.

P-piller vet jag däremot inte, det är väl troligare att han inte behöver få reda på det isåfall för ser kanske inte så många anledningar till att det skulle behöva tas upp t.ex när man gör ultraljud. Men kan ju finnas situationer där det är relevant också. 

• Anonym (J)
    Anonym (a) skrev 2025-08-16 21:22:20 följande:

Hur tänker du nu? Varför skulle BM prata om en uttagen spiral och när skulle detta ske? Under ultraljud i graviditeten när alla inblandade redan vet att det finns ett barn?

Hur tänker du nu? En spiral syns ju på ultraljud. Så hade det funnits en spiral kvar i livmodern samtidigt som barnet är där hade den som gör ultraljudet sett det. Precis som hen hade sett att det inte finns någon spiral. 

Det ökar ju också risken för utomkvedshavandeska till exempel så det är väl väldigt relevant om man har tagit ut spiralen innan graviditeten eller inte. Även om man vet att det finns ett barn. 

• Anonym (a)
    Anonym (J) skrev 2025-08-16 22:26:40 följande:

Hur tänker du nu? En spiral syns ju på ultraljud. Så hade det funnits en spiral kvar i livmodern samtidigt som barnet är där hade den som gör ultraljudet sett det. Precis som hen hade sett att det inte finns någon spiral. 

Det ökar ju också risken för utomkvedshavandeska till exempel så det är väl väldigt relevant om man har tagit ut spiralen innan graviditeten eller inte. Även om man vet att det finns ett barn. 

Uttagen eller att kroppen stött ur den... TS frågade även om p-stav så detta är en fiktiv situation. Spiralen ska i så fall tas bort så hursomhelst är den borttagen när ev partner är med vilket brukar vara på betydligt senare besök. 
  • Anonym (...)

Sådana här trådar får mig nästan att börja med politisk aktivism för att införa lagar om skadestånd och fängelsestraff för personer som ljuger om detta + obligatoriskt dna-test vid varje födsel.

• Anonym (J)
    Anonym (a) skrev 2025-08-16 22:41:37 följande:
    Uttagen eller att kroppen stött ur den... TS frågade även om p-stav så detta är en fiktiv situation. Spiralen ska i så fall tas bort så hursomhelst är den borttagen när ev partner är med vilket brukar vara på betydligt senare besök. 

Helst ska den ut ja men det är inte alltid man gör det och det är inte alltid den ens kan tas ut. Det händer att den fortfarande är på plats  när barnet föds. Förresten är det inte ovanligt att pappan är med på fler besök än bara rutinultraljudet. Man kan få komplikationer / blödningar osv och behöva åka in akut tidigt också. Sitter man på gynakuten med misstänkt missfall eller utomkvedshavandeska är det definitivt relevant om man hade spiral när man blev gravid eller inte. Och då kanske man gärna vill ha sin partner med. Och jag vet inte vad du har träffat för män men de flesta normala män skulle följa med sin partner om hon behöver åka in till sjukhuset för något som kan vara livshotande. 

Tror förresten inte att det är en fiktiv situation utan jag tror TS funderar på hur hon ska lura sin partner tyvärr och det blir inte bra för någon. 

Så som sagt, nej barnmorskan kommer inte ringa honom och berätta det men det är hyfsat stor risk att det kommer upp , iallafall om han är närvarande och involverad. 

https://utswmed.org/medblog/pregnancy-iud/

• Anonym (V)

Kanske är olika på olika ställen i landet men det är väl sällan samma barnmorska under graviditeten som på mottagningen där man fixar p-medel?? Det är ju inte ens samma klinik. 

• Anonym (J)
    Anonym (V) skrev 2025-08-17 01:54:23 följande:

Kanske är olika på olika ställen i landet men det är väl sällan samma barnmorska under graviditeten som på mottagningen där man fixar p-medel?? Det är ju inte ens samma klinik. 

Varför skulle det inte vara samma? Hos oss är det samma , det heter barnmorskemottagning och dit går man för båda. Jag har fått spiral insatt där, fått P-piller utskrivna och gått där när jag väntade alla mina fyra barn. Bor i en förort till en stor stad. Men ja det kanske är olika.

Hur som helst så beror det ju på hur involverad pappan är. Är han inte med i bilden alls och inte med på några besök får han ju inte veta men är han med på ett eller flera besök och ultraljud finns ju risken att det kommer upp. Och som jag skrev tidigare , man kan ju behöva söka akut av olika anledningar och då kan det ju vara väldigt relevant om man har spiral eller om man äter / nyss har ätit P-piller. Ska man ljuga för sjukvården då också tänker ni? 
  • Anonym (Undran)

ni kan vara lugna, va en diskussion vi hade här hemma med vänner  😎 hur mycket mannen igentligen vet/har att säga till om. 
    har mina barn och nöjd med dem haha ska inte ha fler! 

• Anonym (J)
    Anonym (Undran) skrev 2025-08-17 02:47:24 följande:

ni kan vara lugna, va en diskussion vi hade här hemma med vänner  😎 hur mycket mannen igentligen vet/har att säga till om. 
    har mina barn och nöjd med dem haha ska inte ha fler! 

Förstår haha.. ja alltså som sagt tror jag inte hon ringer mannen eller tar honom åt sidan och berättar men hon ljuger nog inte om det heller för kvinnans skull utan det finns nog risk att det kommer upp på något av besöken om han är med.. eller om man behöver söka akut för något. 

Jag tog faktiskt Lergigan mot illamående ett tag utan att sambon visste om för han var så extremt nojig med mediciner och allt sånt.. när jag var gravid alltså, försökte att inte ta det ofta. Han visste om och blev sur när jag tog det med första gemensamma barnet , sen med andra sa jag inget till honom.. Barnmorskan visste ju såklart om att jag tog det , det var ju läkare på MVC som hade skrivit ut och det är ju ofarligt när man är gravid.. och han hade ju kunnat få höra det när han var med men det blev inte så.. lite liknande situation men inte exakt samma.

Och vet inte vem som hade rätt eller fel av oss.. han har ju inte rätt att bestämma vad jag tar för läkemedel men samtligt kanske jag borde ha berättat , jag vet inte. Hade han frågat rakt ut hade jag kanske sagt. 
Svar på tråden Hur gör barnmorskan här?