Inlägg från: Anonym (Emily) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Emily)

2 fruar

Kan bara utgå ifrån min gamla farbror i Afrika som har två fruar.

Det är verkligen ingen dans på rosor. För att kunna ha två fruar där så måste man ha råd med två lika fina hus med tillhörande gård, två familjer där fruarna är hemma, lika fina skolor och kläder till barnen, mat till två familjer mm. Han beklagade sig för att han hade så tufft ekonomiskt, men jag svarade bara att jag skulle ha det lika tufft om jag skulle försörja två män och 10+ barn i Sverige. Det är klart det är ohållbart. Nu är de inte muslimer utan kristna, men principen är densamma. 

Här i Sverige ser jag inte hur det skulle vara möjligt för en normalinkomsttagare att försörja två fruar med flera. Det skulle innebära att fruarna skulle få jobba och betala för sig själva och maken bara bor varannan vecka som en drönare. Nej, jag tror inte det funkar. Plus allt bråk och tjafs. 

Trots det har jag träffat på en sådan familj nu när jag tänker på det. De är från Gambia. Det är två kvinnor som har fått barn omvartannat i många år med samma man. Vet inte hur de har löst det eftersom jag inte känner dem så väl. Tror knappast han bidrar ekonomiskt i någon större utsträckning. 

Hugh Grant har ju gjort något liknande med sin fru och sitt "ex". De har ju fått barn varannan gång så någon form av uppgörelse borde de ha. Men han har ju råd. 

Svar på tråden 2 fruar