• Anonym (p)

Hatar när folk gör sig rolig över min intelligens

Jag har så svårt över att göra saker där jag blir granskad. Spela kort är något som jag tycker är så jävla jobbigt. Jag är med ibland på poker och jag är väll inte den bästa på poker och det blir ju inte lättare när folk gör sig rolig över min okunskap. Blir mycket påhopp när jag inte riktigt är med på vad som händer. Ok nu gjorde du ju inte riktigt rätt och då skrattar alla. Kommentarer som att jag är en ständig källa till skratt och det är ju såklart inte för att jag är en rolig människa . Annars är jag en väldigt social människa, men när det gäller just denna bit som gör att jag blottar mig och då känner mig så mycket mindre värd, så är det jävligt jobbigt just för stunden och flera dagar efteråt. Det är ju mycket min svåger som tycker att det är roligt just när vi lirar poker att komma med gliringar. Jag känner alltid mig så liten när jag känner på detta sett. Ibland tänker jag på att säga till min svåger om det han gör mot mig eller så tänker jag på att inte vara med på poker för att det är för mentalt stressande för mig. Sen känner jag att nä jag ska klara av detta och inte bara ge upp. Lite råd tack

• Svar på tråden Hatar när folk gör sig rolig över min intelligens
  • Anonym (A)

Det är svårt att komma åt den där typen av förminskande som sker genom humor. Vi skojar ju bara, du är så rolig. Man blir lätt den tråkiga om man säger ifrån.

Har du en bra relation med din svåger så tycker jag att du ska prata med honom! Ett alternativ är att läsa på om poker om det bara är i den situationen du behandlas såhär.

• EnAnonumius
    Anonym (p) skrev 2025-08-17 04:11:59 följande:
    Hatar när folk gör sig rolig över min intelligens

Jag har så svårt över att göra saker där jag blir granskad. Spela kort är något som jag tycker är så jävla jobbigt. Jag är med ibland på poker och jag är väll inte den bästa på poker och det blir ju inte lättare när folk gör sig rolig över min okunskap. Blir mycket påhopp när jag inte riktigt är med på vad som händer. Ok nu gjorde du ju inte riktigt rätt och då skrattar alla. Kommentarer som att jag är en ständig källa till skratt och det är ju såklart inte för att jag är en rolig människa . Annars är jag en väldigt social människa, men när det gäller just denna bit som gör att jag blottar mig och då känner mig så mycket mindre värd, så är det jävligt jobbigt just för stunden och flera dagar efteråt. Det är ju mycket min svåger som tycker att det är roligt just när vi lirar poker att komma med gliringar. Jag känner alltid mig så liten när jag känner på detta sett. Ibland tänker jag på att säga till min svåger om det han gör mot mig eller så tänker jag på att inte vara med på poker för att det är för mentalt stressande för mig. Sen känner jag att nä jag ska klara av detta och inte bara ge upp. Lite råd tack

Jag basera mitt svar på den informationen du ger i din TS.

Du förväxlar okunskap med intelligens. Att vara kass i poker säger absolut inget om din intelligens. Man har olika färdigheter så enkelt är det.

När man läser din TS så är det din svåger gör är att han narrar dig för dina okunskaper i poker. Inte din intelligens. 
    Det är mer in i poker än vad många kan tänka sig faktiskt.

Med det sagt..
    Det din svåger gör är både omoget och barnsligt. Säg inget till honom om hur du känner, utan välj i stället att inte ställa upp och spela poker... 
    Skulle din svåger fråga då svara du enkelt lugnt och sansat, "Naej du vet, jag tröttnade på din nedtryckande attityd emot mig". Inget mer än så och så lämnar du honom.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (p)

Tack för era svar.

• Anonym (H)

Det låter som att problemet här är din svåger.

Förmodligen är han livrädd för att få sina egna tillkortakommanden avslöjade och tänker att anfall är bästa försvar. Rätt vanligt beteende bland tonårskillar. Han behöver växa upp.

• Jimmy75
    Anonym (H) skrev 2025-08-17 15:39:58 följande:

Det låter som att problemet här är din svåger.

Förmodligen är han livrädd för att få sina egna tillkortakommanden avslöjade och tänker att anfall är bästa försvar. Rätt vanligt beteende bland tonårskillar. Han behöver växa upp.

Tänker tillägga här att det kan också handla om din självkänsla. Det är utan tvekan ett rövhålsbeteende av din svåger, men hur det landar hos dig kan säga något om saker hos dig också. Vad jag menar är att trots de kloka förslagen du har fått i tråden redan kanske det finns andra situationer där du känner dig osäker på ett sätt som egentligen kanske inte skulle vara nödvändigt.
Svar på tråden Hatar när folk gör sig rolig över min intelligens