• Lynx123

Kurser inför inträdesprov till Adolf Fredrik?

Behövs inte. Om ditt barn har musiköra kommer det fram under proven - de är utformade så att tondöva snabbt sållas ut.

• Lynx123
    Anonym (Musik) skrev 2025-08-17 17:06:52 följande:

Tondöva? Min dotter är verkligen inte tondöv. Men konkurrensen är hård och hon vill vara ordentligt förberedd. 

Men om hon har musiköra så kommer hon kunna komma in utan coaching. Det är så proven fungerar. Typ sjunga Blinka lilla stjärna utan att sjunka i ton, höra vilken av två toner som förändras i ett ackord och att knacka takten till en melodi.
  • Lynx123
    Anonym (Musik) skrev 2025-08-17 18:49:53 följande:
    Nej, man kommer inte in bara för att man klarar det. Nivån är hög, vissa år jättehög. Att förbereda sig kan hjälpa  
    Så var det förr i allafall. Gehör är a och o för att komma in. Teori testas inte.
  • Lynx123
    Anonym (fortfarande) skrev 2025-08-17 21:23:24 följande:
    Så är det fortfarande. Jag har gått, min lillasyster (stor ålderskillnad) går nu Stockholms musikgymnasium efter AF, mina två går, äldsta i femman, ynsta ska börja fyran nu. De enda förberedelserna någon av oss har gjort är att öva lite extra på sångerna tillsammans med våra olika musiklärare i kommunala musikskolan. Inte har vi betalat extraför något inte.
    Misstänkte det - tack för att du berättae.

Viist kan man öva på det man ska sjunga men det är gehöret och rytmkänslan som är det viktiga. Min mormor blev tex orolig för att mitt prov gick så fort, men det berodde på att det var så lätt för oss som hade gehör.
  • Lynx123
    Anonym (njet) skrev 2025-08-18 09:36:26 följande:
    Stämmer inte alls. Jag har själv arbetat i många år som professionell musiker och sångerska och kom inte in på AF. Mest pga att jag var så nervös att rösten inte bar när jag skulle sjunga. Det handlade nog mer om att de såg att jag inte hade självförtroende eller var den showiga typen. 

Hade inga som helst problem med de musikteoretiska proven.

Dessutom är det ju långt fler musikaliska barn som söker än som kommer in. Någonstans sållar de och det har inte bara med musikalitet att göra. 

Jag tycker att TS kan testa en coach om barnet verkligen känner starkt för att gå på AF. 
    Fast då var det väl nervositeten som gjorde att rösten inte var bra och just därför sållades du bort? Provet i själv var väl ändå lätt, eller hur?
Svar på tråden Kurser inför inträdesprov till Adolf Fredrik?