Inlägg från: Goneril |Visa alla inlägg
  • Goneril

Sluta blunda för lärarnas övervåld i skolan

Anonym (Hej) skrev 2025-08-17 20:52:43 följande:

Det var bättre i skolan på 50-talet och innan dess.

Det var lättare att vara lärare. Barn hade respekt för sina lärare och för alla vuxna. Det går inte att jämföra tillvaron för 70 år sedan med dagens, inte på något område. En stor skillnad var att stökiga barn förpassades till obs-klasser och funktionsstörda till hjälpklasser. Då fanns inte mantrat "alla ska med." Alla kan inte anpassa sig och sitter de i vanlig klass utan att förstå nånting av det som sägs från katedern blir de oroliga och rastlösa. Att ge dem tillrättavisningar hjälper bara för stunden. Inför obs-klasser igen!                                                                                                                                 Skolsystemet skilde sig markant från dagens; Den elev som ville utbilda sig efter de sju åren i folkskola kunde göra det genom att först gå 4 år i realskola och sedan 3 år i gymnasium. För att komma in på realskolan krävdes höga intagningspoäng vilket inte är fallet med dagens högstadium. Från föräldrahåll inpräntades i barnen hur de skulle bete sig för att de skulle kunna studera. De som ville gå vidare tänkte hela tiden på att sköta sig för att föräldrarna inte skulle bli besvikna. Men lärare som gick fysiskt tillväga fick varning, det var inte tillåtet på 50-talet heller. Tre varningar och de blev uppsagda. Det som skiljer sig är den auktoritet som hela vuxensamhället hade. Inte gick lärarna runt och örfilade barnen på den tiden, men de kunde tala mycket högt, långsamt och tydligt stående framför en uppnosig elev. Många av den sorten fanns inte, barn vågade helt enkelt inte att busa eller mobba. Man hade respekt, man neg eller bugade om en lärare råkade passera i korridoren under rasten.

Problemet förr I tiden var de uttalade klassklyftorna. Den som var fattig kunde inte studera, CSN är en välsignelse.
  • Goneril
    molly50 skrev 2025-08-17 23:30:46 följande:
    Nu frågade jag dig hur du tycker att lärare skulle ha hanterat dessa elever?
    Inte om de får med sig en verktygslåda under utbildningen.
    Så kan du vara snäll och svara på frågan nu?
    Jag är också nyfiken på den där verktygslådan, vad innehåller den? När man frågar konkret vad en lärare får göra när en elev försöker slå ihjäl en annan, kanske med ett tillhygge, eller sparka en lärare, EXAKT hur hårt får läraren ta i eleven? Nu är de ganska starka, killarna i 10-12 års åldern så det kan behövas två vuxna för att flytta på dem. En fråga till föräldrar, inte vill ni väl att ert barn ska få skador för livet för att en lärare inte hade sin "verktygslåda" på plats? Flumsnack utan dess like. När det blir skarpt läge, inte hjälper "lågaffektivt agerande"!                                         
                                                                                                  Förr i världen fanns stökiga elever också. Då stod det klart att de kom från hem med problem, arbetslöshet, alkohol eller våld i hemmet, full social kontroll på landsorten. Ensamstående mödrar hade det bekymmersamt under 50 -60 talen, barnen blev ofta utagerande. En elev under min folkskoletid på 50-talet försökte bära ut alla skolbänkar i korridoren. Samma elev slog mig på näsan så jag fick näsblod, en störtflod. Då hade jag just varit hemma från skolan på grund av mitt näsblod och återvände med vadd i näsan. Därför var det särskilt kul att klippa till mig på näsan. Läraren gav honom en örfil, men se, det skulle han inte ha gjort, det blev varning från Skolöverstyrelsen. Någon vecka efter detta försvann min far en kväll på sin lätta motorcykel utan att tala om var han varit. Våldsverkaren var lugn resten av terminen, men alla på orten kände med läraren, rätt agerat tyckte folk. Den här eleven kom från ett hem där mamman blivit änka, 6 eller 7 barn. Något stöd från samhället fanns inte, hon hade ett tungt ok på sina axlar. Den här killen blev det i alla fall "folk" av så småningom, han blev lastbilschaufför.
                                                                                                   Aggressiva elever kan i dag komma från helt vanliga hem. Detta har jag läst i Familjeliv så då måste det ju vara sant.
  • Goneril
    molly50 skrev 2025-08-19 16:53:17 följande:
    Så bara för att man anser att vissa barn inte kan bete sig så har man inga egna barn?
    Jag har själv en dotter som kommer hem från skolan var och varannan dag,dödstrött,ledsen och med huvudvärk pga att vissa elever i hennes klass är stökiga och stör de andra.
    Pratar,eller snarare skriker och gapar,kallar andra för elaka tillmälen,kan inte sitta stilla,kastar suddgummin på andra osv.
    Tycker du att sådana elever ska behandlas med silkesvantar som TS förespråkar?
    Eller hur tycker du att de ska hanteras?
    Jag förespråkar inte våld,men anser att lärare ska kunna visa sin auktoritet utan att bli slagna,sparkade eller spottade på eller bli kallade för saker för att de säger ifrån.
    Helt bedrövligt att det ska vara så. Diagnoser får ofta ursäkta dåligt beteende, ingen verkar ifrågasätta det. Väldigt olyckligt när "alla ska med" -filosofin slog igenom. Också väldigt olyckligt att föräldrar lyssnar oförbehållsamt på barn när de återger situationen i klassrummet, allt är förstås "den dumme lärarens fel". Föräldrar tror det barnen säger, bråkar med läraren och så har en konflikt uppstått.                                                                                                                                                    Att föräldrar inte inser att det är de som har ansvaret för sina barn och för att ge dem rätt värderingar! Det andra stora problemet är att tro att alla barn, diagnos eller ej, ska kunna undervisas i samma klassrum. Hur ska det gå till? Barn som inte fattar ett dugg av det som sägs från katedern eller knappt kan läsa, hur ska det barnet få tiden att gå? Jo, genom att gapa och springa runt och testa om det går att bära i väg bänkarna. Läraren får inte göra nånting utan ska åse detta utan att få gripa in. Auktoritet ja, men de värsta ungarna lär de ändå inte kunna hålla i schack.                                                                                       

• Goneril
    Anonym (Sameasalways) skrev 2025-08-22 10:54:00 följande:
    Efter att ha sett en hel del av dina inlägg har jag förstått att du "lever" lite på att vara motvalls, dvs du ska vara emot det andra skriver "bara för att".. och inte för att du inte nödvändigtvis håller med. Blir ju ganska meningslöst att diskutera med en sådan person.

Tumme upp iallafall för att du var lite mindre aggressiv i detta inlägg.
    Jag trodde först att trådstarten var ironiskt menad; "lärarnas övervåld", det är idag elever som inte hör hemma i en vanlig skolsal som är det största hotet mot såväl lärare som klasskamrater. Hur mycket arbetsro kan det rimligtvis bli när elever tillåts ta över och utmanövrera lärarna? Lärarna är helt bakbundna i dag, de får inte röra en elev om om inte livet står på spel.                                                                                                            Kan en lärare avgöra hur mycket kraft som får användas i en dramatisk situation? Helt ohållbart att "alla ska med", vissa elever har inte i ett vanligt klassrum att göra, de borde gå i obs-klass.
Svar på tråden Sluta blunda för lärarnas övervåld i skolan