molly50 skrev 2025-08-17 23:30:46 följande:
Nu frågade jag dig hur du tycker att lärare skulle ha hanterat dessa elever?
Inte om de får med sig en verktygslåda under utbildningen.
Så kan du vara snäll och svara på frågan nu?
Jag är också nyfiken på den där verktygslådan, vad innehåller den? När man frågar konkret vad en lärare får göra när en elev försöker slå ihjäl en annan, kanske med ett tillhygge, eller sparka en lärare, EXAKT hur hårt får läraren ta i eleven? Nu är de ganska starka, killarna i 10-12 års åldern så det kan behövas två vuxna för att flytta på dem. En fråga till föräldrar, inte vill ni väl att ert barn ska få skador för livet för att en lärare inte hade sin "verktygslåda" på plats? Flumsnack utan dess like. När det blir skarpt läge, inte hjälper "lågaffektivt agerande"!
Förr i världen fanns stökiga elever också. Då stod det klart att de kom från hem med problem, arbetslöshet, alkohol eller våld i hemmet, full social kontroll på landsorten. Ensamstående mödrar hade det bekymmersamt under 50 -60 talen, barnen blev ofta utagerande. En elev under min folkskoletid på 50-talet försökte bära ut alla skolbänkar i korridoren. Samma elev slog mig på näsan så jag fick näsblod, en störtflod. Då hade jag just varit hemma från skolan på grund av mitt näsblod och återvände med vadd i näsan. Därför var det särskilt kul att klippa till mig på näsan. Läraren gav honom en örfil, men se, det skulle han inte ha gjort, det blev varning från Skolöverstyrelsen. Någon vecka efter detta försvann min far en kväll på sin lätta motorcykel utan att tala om var han varit. Våldsverkaren var lugn resten av terminen, men alla på orten kände med läraren, rätt agerat tyckte folk. Den här eleven kom från ett hem där mamman blivit änka, 6 eller 7 barn. Något stöd från samhället fanns inte, hon hade ett tungt ok på sina axlar. Den här killen blev det i alla fall "folk" av så småningom, han blev lastbilschaufför.
Aggressiva elever kan i dag komma från helt vanliga hem. Detta har jag läst i Familjeliv så då måste det ju vara sant.