Som man kan jag svara att det nog är få heterosexuella män som lägger någon större vikt vid färg på kläder 😁 men blått tycker jag oftast är fint på de flesta. Sen passar ju olika personer olika bra i vissa nyanser.
Svart är inte alls en dålig färg nödvändigtvis, men det passar bättre på vissa.
Den gamla "regeln" om att män attraheras av kvinnor i rött stämmer ofta, men inte alltid. Det beror på om kvinnan passar i rött och om plagget är snyggt. Men mest tror jag att killar lägger märke till hur kläder sitter och hur mycket hud de visar.
Därmed inte sagt att tajt och utmanande=alltid sexigt. För små kläder är sällan smickrande, om det är uppenbart att kvinnan är obekväm i sina kläder är det inte så inbjudande. Hellre då något mer avslappnat som kvinnan kan vara sig själv i.
Om man inte känner att man passar i klarrött kanske man passar bättre i vinrött eller någon mer rosa variant. Om man inte känner att man passar i pastellblått passar man kanske bättre i marinblått.
Ofta är brunetter väldigt fina i rött, blondiner i olika blå nyanser och rödhåriga brukar vara fina i grönt och turkos.
Vad gäller mönster är det väldigt mycket en smaksak. Jag tycker randigt ofta är fint, rutiga flanellskjortor är också fint. Det finns inget mönster jag direkt tycker illa om, men vissa människor passar bättre i mönstrade kläder och andra gör sig bäst i enfärgade.