• Jimmy75

Utanför?

Hjälp henne att reflektera över olika situationer och att förstå hur olika saker kan uppfattas olika. Vissa människor har svårare än andra att läsa och förstå social interaktion, både vad man själv skickar för signaler och hur man själv uppfattar andras sociala kommunikation.

• Jimmy75

Där brukar ofta vara en utmärkt plats att börja bygga relationer eftersom de ofta utgår från att det finns ett gemensamt intresse.

• Jimmy75
    Anonym (Poi) skrev 2025-08-20 07:36:05 följande:

Ja, precis så. 

Nu är jag en sån som folk blir arga på, men jag känner igen det du skriver om din dotter från både min egen och kompisens dotter. Båda våra tjejer har adhd/add. För min finns också misstanke om autism. Det betyder så klart inte att ditt barn automstiskt också har det. Jag skriver det bara för att jag vet att flickors adhd ofta missas eftersom de mer sällan är utagerande tex. Flickors adhd ser ofta annorlunda ut än pojkars (inte alltid!) och man behöver ibland läsa specifikt om flickor med diagnosen för att känna igen det. 

Våra tjejer har även svårt för förändringar och har svårt att komma igång med saker de inte känner sig motiverade till. Belöning behöver komma snabbt för att de ska känna motivation. De kan också snöa in på saker, tex rita, dansa eller lyssna på en massa k-pop. Såna perioder har ju de flesta barn, men för våra blir det liksom mer intensivt (och de blir ibland väldigt duktiga på det). 

Definitivt en viktig aspekt som kan vara bra att ha med sig ifall man inte redan visste det. 
Svar på tråden Utanför?