Inlägg från: Anonym (X) |Visa alla inlägg
  • Anonym (X)

Utanför?

Anonym (Överdriver jag?) skrev 2025-08-18 06:44:52 följande:

Jag funderar på just det här att hon ibland drar sig tillbaka vilket ju kan signalera till andra att hon inte vill ses. Hon måste ju få göra det som är rätt för henne. Men hur för jag fram det utan att skuldbelägga henne?

Vi hade problem med vår yngsta. När hon började gymnasiet, helt ny skola och ingen som hon kände, blev hon ofta ensam. Hon var rädd för att ta iniativ och så inte själv vilka signaler hon sände ut.

T ex vid lunch. Hon satt ofta ensam. Fanns bara två sätt för att hon skulle sitta tillsammans med klasskamraterna, någon bjöd in henne aktivt, någon satte sig vid henne.

Vad som ofta hände var att hon kom in med sin bricka. Såg att några klasskompisar satt vid ett brod med lediga platser. Då kunde hon inte sätta sig där om inget aktivt bjöd in henne. Istället gick hon och satte sig själv. Hon förstod inte vilken signal hon sände ut att hon själv valde att inte sitta med sina klasskompisar.
  • Anonym (X)
    Anonym (Överdriver jag?) skrev 2025-08-18 12:53:47 följande:
    Det är lite samma här. Vill inte fråga om någon vill hänga för det kan bli nej. Inte höra av sig ?för ofta? etc etc. Så lite det här av att skapa delar av sitt eget elände. Nu menar jag inte att hon ska jaga folk men om man vill ses måste man ju höra av sig. Sen förstår jag mycket väl att man gärna vill att andra också frågar så man inte känner sig som en stalker eller ett påhäng
    En sak som kan underlätta är att ni är tydliga med att det är ok att hänga med någon kompis direkt efter skolan och att hon gärna få ta med kompisar hem.
Svar på tråden Utanför?