Utanför?
Känner igen det från en kompis dotter. Vet att de pratade mycket med henne om att det kan vara värt att följa med på grejer man kanske inte alltid är jättesugen på, just för att behålla kontakten och vänskapen.
Känner igen det från en kompis dotter. Vet att de pratade mycket med henne om att det kan vara värt att följa med på grejer man kanske inte alltid är jättesugen på, just för att behålla kontakten och vänskapen.
Ja, precis så.
Nu är jag en sån som folk blir arga på, men jag känner igen det du skriver om din dotter från både min egen och kompisens dotter. Båda våra tjejer har adhd/add. För min finns också misstanke om autism. Det betyder så klart inte att ditt barn automstiskt också har det. Jag skriver det bara för att jag vet att flickors adhd ofta missas eftersom de mer sällan är utagerande tex. Flickors adhd ser ofta annorlunda ut än pojkars (inte alltid!) och man behöver ibland läsa specifikt om flickor med diagnosen för att känna igen det.
Våra tjejer har även svårt för förändringar och har svårt att komma igång med saker de inte känner sig motiverade till. Belöning behöver komma snabbt för att de ska känna motivation. De kan också snöa in på saker, tex rita, dansa eller lyssna på en massa k-pop. Såna perioder har ju de flesta barn, men för våra blir det liksom mer intensivt (och de blir ibland väldigt duktiga på det).
Min dotter har också större behov än andra att vara ensam, glömde jag skriva.
Men alltså, drag som hör samman med adhd har vi alla mer eller mindre. Att man har ett sånt drag betyder inte automatiskt att man skulle kunna få diagnosen. Vill bara skriva det innan stenarna börjat hagla över mig.
Hur som helst pratar vi med vår dotter om att hon är annorlunda än de flesta andra på den här punkten och att det är helt ok men hon behöver vara medveten om hur de flesta andra fungerar så att hon inte behandlar andra som hon själv skulle vilja bli behandlad. För då uppfattas hon som konstig. Och så att hon ska förstå varför de andra tjejerna i klassen gör som de gör.