• Toxicated

Uppfostran - vad tycker folket?

Jag blev mer eller mindre attackerad av mitt ex idag........nyfiken på vad andra tycker i frågan rent generellt 

Jag (pappan) har villkorat barnbidrag/studiebidrag med att rummet skall rymmas upp och ta ner disk och lägg ner smutskläder i tvättkorgen, och fixa till sängen lite. Ingen flyttstädning men det kan se lite hyfsat , detta vill jag att han gör den söndagen han är hos mig - han åker till mamman på måndagen. När detta är gjort får han halva summan, dvs två ggr per månad skall detta ske.

Idag skrev hon att jag var snål som gjorde så, och att hon var trött på att kompensera ekonomisk för mig när jag inte gav honom bidraget. 

Pengarna i fråga är i princip bara till nöjen, sonen är 16år och all mat mobil etc etc betalas av oss föräldrar så det går ingen nöd på honom.

Nu har han skitit i att städa rummet nästan hela sommaren och således bidraget uteblivet. 

För mig har det inte med pengar att göra, jag har jobb och bra ekonomi, många gånger har jag satt in pengarna på hans fond för framtiden. 

Vad tycker ni andra, tycker ni det är ok att göra som jag gör eller är det förkastligt?

• Svar på tråden Uppfostran - vad tycker folket?
  • Toxicated
    glassgumman78 skrev 2025-08-18 14:41:23 följande:

Vi har inte kopplat hemmasysslor med pengar. Jag tycker att det så självklart och vänder mig mot att man ska få ekonomisk kompensation för att hjälpa till med städ, tvätt, disk eller att göra sina läxor etc.
    Detta är något vi alla förväntas göra i familjen.

Vi har istället andra konsekvenser. Exempelvis minskad speltid, utegångsförbud eller bara få använda en prat/sms-telefon (dvs inte en smartphone).
    Det sistnämnda har hitintills varit det mest effektiva...

Om de tar sönder något med flit eller är oaktsamma kan de dock behöva betala med sina månadspengar...

min erfarenhet är att det fungerade när han var yngre, då hade jag full kontroll över dator och mobil .....Jag hade länge schema på internet där det stängdes och öppnades för hans enheter vid vissa klockslag.....men ibland så krävde spelen inte internet eller körde han på 5G eller så kolla man en nedladdad serie.jag kände att jag inte orka denna katt och råtta lek rent tekniskt.........och någon gång måste man börja fasa över ansvaret och låta dem hantera handling och konekvens , så känner jag just  gällande städningen i alla fall.
  • Anonym (A)
    glassgumman78 skrev 2025-08-18 14:41:23 följande:

Vi har inte kopplat hemmasysslor med pengar. Jag tycker att det så självklart och vänder mig mot att man ska få ekonomisk kompensation för att hjälpa till med städ, tvätt, disk eller att göra sina läxor etc.
    Detta är något vi alla förväntas göra i familjen.

Vi har istället andra konsekvenser. Exempelvis minskad speltid, utegångsförbud eller bara få använda en prat/sms-telefon (dvs inte en smartphone).
    Det sistnämnda har hitintills varit det mest effektiva...

Om de tar sönder något med flit eller är oaktsamma kan de dock behöva betala med sina månadspengar...

Är ju inte så att man betalar för städningen utan att indragen månadspeng är en konsekvens, precis som speltiden. Annars kan man ju säga att du betalar städningen med speltid och smartphone.
  • Toxicated
    Anonym (Q) skrev 2025-08-18 14:05:29 följande:
    Jag hade hållit med dig, OM det hade funkat. Som det är nu så har det inte gett önskat resultat på hela sommaren och att göra samma sak om och om igen och förvänta sig andra resultat är, om inte annat, frustrerande. 
    Höjden av idioti är det väl man brukar säga skämt å sido...........ja jag kan hålla med men som många är inne på är det troligen för att mamman underminerar mig.......just nu har jag inget bättre alternativ........ att ge bidraget nu utan att han städar är ju helt omöjligt då skjuter jag mig själv i foten. 
  • Anonym (Bea)
    Anonym (A) skrev 2025-08-18 15:14:03 följande:
    Är ju inte så att man betalar för städningen utan att indragen månadspeng är en konsekvens, precis som speltiden. Annars kan man ju säga att du betalar städningen med speltid och smartphone.
    Exakt. Det är en förutsättning för att ens få dessa pengar.
  • Anonym (A)
    Toxicated skrev 2025-08-18 15:14:04 följande:
    Höjden av idioti är det väl man brukar säga skämt å sido...........ja jag kan hålla med men som många är inne på är det troligen för att mamman underminerar mig.......just nu har jag inget bättre alternativ........ att ge bidraget nu utan att han städar är ju helt omöjligt då skjuter jag mig själv i foten. 
    Kan du lägga städningen och pengen när han kommer till dig istället? Såklart bättre med städat när han åker men det verkar ju inte funka om mamman skjuter till extra då.
  • Xenia

Du gör helt rätt. Strunta i ditt ex, vill hon betala för att curla sonen är det hennes bekymmer.

Men den dag sonen fyller 18 får han själv disponera studiebidraget. Då lär han sätta sprätt på det. Och fortfarande strunta i att städa sitt rum etc.

• Anonym (Q)
    Toxicated skrev 2025-08-18 15:14:04 följande:
    Haha, du sa det - inte jag!

Men i min mening är det bättre att inte ha ett straff, än att ha ett straff som inte funkar. Ett straff ska minska frekvensen av ett beteende, på samma sätt som att en belöning ska öka frekvensen av ett beteende (enligt Skinner). Funkar inte straffet eller belöningen, så är det mer konstruktivt att byta strategi. 

Du säger att du inte har något bättre alternativ, men jag tror att du låser dig i onödan. Tyvärr kan du inte tvinga mamman att hålla samma linje som du gör. Vill du förhandla med henne är det förstås upp till dig, men frågan är om det är väl investerad tid.

Jag skulle föreslå att du istället tex testar att ha städningen mitt i veckan, eller ha en städning första dagen han kommer till dig samt en vid mittpunkten och en innan han ska till mamman. Eller att konsekvensen av att han inte städar själv till på söndagen är att du städar tillsammans med honom på måndagsmorgonen (planera in det riktigt tidigt så att du dels hinner med det innan jobb och dels drar nytta av tonåringars inneboende motstånd mot att gå upp tidigt). Gillar inte du heller måndagsmorgnar så lägg deadlinen innan middag på söndag och ni äter inte innan rummet är städat (räkna med kall mat de första gångerna). Eller att telefon och skärmar samlas in på söndagsmorgon och kan återfås efter att rummet är godkänt.

Vad du strävar efter är att ha konsekvenser som du faktiskt kan genomföra och kontrollera själv, tillsammans med tillräckligt struktur för att sonen ska fixa uppgiften (även om det innebär att han måste träna upp vissa färdigheter för att  självständigt kunna genomföra städningen).
  • Anonym (X)
    Anonym (xxx) skrev 2025-08-18 13:52:11 följande:
    Menar du att någon stökar till rummet medan han bor hos mamman? 
    Jag menar att om killen städar just innan han sticker får han bara njuta av ett städat rum just när han kommer tillbaka, sen börjar han väl stöka till igen. Om han städar 5 min varje kväll börjar varje dag hos pappan med ett trevligt, städat rum. Var det svårt att förstå? 
  • JFT

Anser att du gör rätt. Alla behöver lära sig värdet av till exempel pengar. Ditt ex däremot underminerar din uppfostran och därför uteblir konsekvenserna du ger för utebliven syssla.

Ditt ex respekterar inte dina regler. Ge dig inte oavsett om denne förstör.

• olof 45

Mamman verkar ju rätt borta... Hur kan hon bli sur på DIG när sonen inte klarar av att göra en sån enkel sak som att städa rummet?

Jag har ökat på konsekvensera för sonen - sagt att det fungerar inte med städningen och tydligen är utebliven peng inte tillräckligt som motivation, så nu vill jag att det städas. Det är ingenting att diskutera - vill du ändå ha en diskussion så kan vi ta och boka in en diskussion som börjar NU- den diskussionen kommer pågå med mobiltelefoner i en låda, ända tills rummet är städat... Och du har inte lov att göra något annat överhuvudtaget tills rummet är städat.

Val 1: Städa rummet
    Val 2: lyssna på mig prata om ansvarstagande och basic bidrag och gott uppförande ...

Svar på tråden Uppfostran - vad tycker folket?