• Listard

Partnerbyten i dagens samhälle

Vad har igentligen hänt med människor? Nu ska man ha barn med flera olika och byta partner så fort det blir tråkigt, så va det inte förr, tror det är 3dje förhållandet jag har nu där min kvinnliga partner sagt att det är vi för evigt och att vi ska gifta oss skaffa barn osv efter några år så är det hejdå. Hur ska man kunna lita på någon i detta samhälle? 
    Nu står man här med barn och hus och måste börja om på allt man byggt upp. 

Jag vet att jag kommer få påhopp att det säkert är fel på mig osv, då får ni tror de! Men är det inte så överlag med alla överallt? 
    Är det sociala medier som ser till att man lockas in i nya äventyr? 

Mvh kille 36år som börjat tröttna
  • Svar på tråden Partnerbyten i dagens samhälle
  • Anonym (Ina)

Alla får ju såklart välja om de vill fortsätta vara tillsammans eller inte, men jag tänker nog att många ger upp för lätt, kompromissar för lite och har för höga förväntningar. Jag har varit gift i 20 + år och det har sannerligen inte alltid varit så lätt. Det krävs en del från alla inblandade för att få en relation att fungera och man måste nog kompromissa en del och vara lyhörd för vad den andra parten vill och behöver. Generellt är man kanske mer fokuserad på sina egna behov än familjens jämfört med förr, men det ger faktiskt väldigt mycket att fokusera på familjen och att kunna sätta andras behov före sina egna.

Jag hoppas på att vara tillsammans med min man resten av livet, men man vet aldrig vad som händer. För min del är kärleken och familjen det viktigaste som finns. 

• Anonym (m)

Men det är väl ingen som tycker att man ska ha barn med flera olika, åtminstone borde det vara väldigt ovanligt att sträva efter det.

Och någon som påstår att den ska stanna för evigt ska du inte ta seriöst, antagligen en naiv person som inte förstår hur livet fungerar.

• Anonym (m)

Men det är väl ingen som tycker att man ska ha barn med flera olika, åtminstone borde det vara väldigt ovanligt att sträva efter det.

Och någon som påstår att den ska stanna för evigt ska du inte ta seriöst, antagligen en naiv person som inte förstår hur livet fungerar.

• Listard
    Anonym (Ina) skrev 2025-08-18 17:53:20 följande:

Alla får ju såklart välja om de vill fortsätta vara tillsammans eller inte, men jag tänker nog att många ger upp för lätt, kompromissar för lite och har för höga förväntningar. Jag har varit gift i 20 + år och det har sannerligen inte alltid varit så lätt. Det krävs en del från alla inblandade för att få en relation att fungera och man måste nog kompromissa en del och vara lyhörd för vad den andra parten vill och behöver. Generellt är man kanske mer fokuserad på sina egna behov än familjens jämfört med förr, men det ger faktiskt väldigt mycket att fokusera på familjen och att kunna sätta andras behov före sina egna.

Jag hoppas på att vara tillsammans med min man resten av livet, men man vet aldrig vad som händer. För min del är kärleken och familjen det viktigaste som finns. 

Håller med tror att folk ger upp för lätt, glad att du haft ett långt förhållande och att ni förstår att det inte alltid är att sväva på rosa moln. 

Tack för ditt svar jag önskar er all lycka i framtiden! Önskar jag kunde ha det ni har🙌
  • Listard
    Anonym (m) skrev 2025-08-18 18:17:09 följande:

Kanske inte strävar efter men det känns överlag som det blir mer och mer sällsynt med t ex barn som lever med sina biologiska föreldrar.

Nej kommer tyvärr aldrig kunna lita på någon igen 😪 men de kanske är bra
  • Tecum

Det har blivit så accepterat att separera, även med barn, så när något blir jobbigt i relationen eller att partnern upplevs som tråkig är det bara att säga hej då och satsa på någon ny. Man får ju inte säga att par skiljer sig för lätt, men så är det ändå... Samtidig tär det de som borde lämna, som utsätts för våld eller psykisk misshandel, men de stannar tills det är för sent.

• Anonym (m)
    Listard skrev 2025-08-18 18:37:37 följande:
    Kanske inte strävar efter men det känns överlag som det blir mer och mer sällsynt med t ex barn som lever med sina biologiska föreldrar.

Nej kommer tyvärr aldrig kunna lita på någon igen 😪 men de kanske är bra
    Men det är ju en annan sak än att man tycker att man ska ha barn med flera olika.

Någon som säger så kan du nog inte lita på, nej. Någon med en mer realistisk syn på relationer är större chans att den är pålitlig.
  • Anonym (sköldmö)

När jag läser här om kvinnor som får dra hela eller nästan hela lasset med hem och barn fast båda jobbar, medan han sätter sig och spelar när han kommer hem, eller drar och tränar, eller träffar kompisar, förstår jag varför det där så många separationer.

Jag förstår varför dessa kvinnor tröttnar.

Man får kämpa i en relation ja, men allt går inte att reparera, och man ska inte behöva dra med en vuxen jättebebis till en parterapeut för att han ska fatta att man delar på ansvaret för hem och barn. Att han inte kan fortsätta leva som innan. Vill han ha en hemmafru får han betala vad det kostar, och båda måste vilja leva så.

Jag tror att det har hållit mellan mig och min man b la för att han INTE är så. Jag var hemma längre, men vi delade på föräldraledigheten, båda har vabbat, båda sköter hushållet i alla fall någorlunda. Jag har aldrig känt mig som ensam förälder.

Du kanske inte heller är så TS, du kanske är en fantastisk man som verkligen gör din del, ditt ex kanske tröttnade och drog för att hon hoppades att gräset var grönare någon annanstans, vad vet jag.

Men det finns oftast andra anledningar till skilsmässa och att kvinnor initierar 80 procent av dem. En annan vanlig anledning är otrohet.

• Anonym (sköldmö)

Sen är det väl ingen som tycker att man ska ha barn med flera olika? Tvärtom, de som har barn med fler än två brukar mötas av höjda ögonbryn.

Beroende på orsak, förstår jag som sagt varför det blir skilsmässa. Däremot förstår jag inte varför man måste kasta sig in i en ny relation (säger inte att alla gör det) och försöka bilda en ny familj, när man redan har misslyckats en gång? Bättre att vara särbo i stället.

Barn tvingas alltför ofta in i diverse bonus-konstellationer för att föräldrarna främst ser till sina egna behov. Jag äger inte att man aldrig kan bilda en ny familj. Men man bör ge det tid och det bör ske med försiktighet. Inte ge barnen röriga uppväxter med bonusföräldrar, bonussyskon och halvsyskon hit och dit.

• Anonym (m)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-08-18 19:17:11 följande:

Sen är det väl ingen som tycker att man ska ha barn med flera olika? Tvärtom, de som har barn med fler än två brukar mötas av höjda ögonbryn.

Beroende på orsak, förstår jag som sagt varför det blir skilsmässa. Däremot förstår jag inte varför man måste kasta sig in i en ny relation (säger inte att alla gör det) och försöka bilda en ny familj, när man redan har misslyckats en gång? Bättre att vara särbo i stället.

Barn tvingas alltför ofta in i diverse bonus-konstellationer för att föräldrarna främst ser till sina egna behovJag äger inte att man aldrig kan bilda en ny familj. Men man bör ge det tid och det bör ske med försiktighet. Inte ge barnen röriga uppväxter med bonusföräldrar, bonussyskon och halvsyskon hit och dit.

Sina egna önskemål är det väl snarare. En relation är ju ingen mänsklig rättighet och man kan se till att må bra utan.
  • Anonym (Mess)

Jag avskyr när någon ska applicera sin situation över på alla andra. Antar att ts gör så för att ta avstånd från felen han själv begått under sitt förhållande.

• Anonym (Minna)

Det fanns förr också, dock var det många som bet ihop istället och kanske inte levde i så bra förhållanden. 

Men jag hade en kompis vars mamma hade 3-4 barn med olika pappor (äldsta "barnet" är ca 50 år nu). 

Däremot är jag med helt på att många ger upp för lätt idag. Det känns nästan lite som att "ohno! Han tog på sig gula strumpor idag istället för de blå, jag måste göra slut och flytta isär". Man behöver faktiskt jobba lite på ett förhållande också. Sedan är en del relationer inte bra trots det och då är det "bara" att dela på sig. 

• Anonym (Mant)
    Listard skrev 2025-08-18 17:38:56 följande:
    Partnerbyten i dagens samhälle Vad har igentligen hänt med människor? Nu ska man ha barn med flera olika och byta partner så fort det blir tråkigt, så va det inte förr, tror det är 3dje förhållandet jag har nu där min kvinnliga partner sagt att det är vi för evigt och att vi ska gifta oss skaffa barn osv efter några år så är det hejdå. Hur ska man kunna lita på någon i detta samhälle? 
    Nu står man här med barn och hus och måste börja om på allt man byggt upp. 

Jag vet att jag kommer få påhopp att det säkert är fel på mig osv, då får ni tror de! Men är det inte så överlag med alla överallt? 
    Är det sociala medier som ser till att man lockas in i nya äventyr? 

Mvh kille 36år som börjat tröttna
    I vår stad tycker jag folk håller ihop i ll evighet. Kollade precis bland barnens kompisar. 90 har föräldrar som är tillsammans.
  • Anonym (m)
    Anonym (Minna) skrev 2025-08-18 20:55:49 följande:

Det fanns förr också, dock var det många som bet ihop istället och kanske inte levde i så bra förhållanden. 

Men jag hade en kompis vars mamma hade 3-4 barn med olika pappor (äldsta "barnet" är ca 50 år nu). 

Däremot är jag med helt på att många ger upp för lätt idag. Det känns nästan lite som att "ohno! Han tog på sig gula strumpor idag istället för de blå, jag måste göra slut och flytta isär". Man behöver faktiskt jobba lite på ett förhållande också. Sedan är en del relationer inte bra trots det och då är det "bara" att dela på sig. 

Det behöver man kanske, men det förutsätter ju att båda parter i förhållandet vill jobba på problemen.  Och inte att den ena bara viftar bort det. Då ska den nog inte bli förvånad över att bli lämnad.
  • Mandel

Lever man i en bra, stabil och trygg relation finns sällan intresse av att söka bekräftelse hos andra.
    Det är sällan ens fel att två träter så är man inte lyhörd för varandra så blir det så klart slitningar och väldigt ofta så står sedan ena parten och är tämligen förundrad över varför den blivit lämnad när den inte lyssnat eller tagit sin partners försök till kommunikation på allvar.

Sedan tror jag mer att det är dåligt mående av olika orsaker hos de som kastar sig in i nya relationer gång på gång. De klarar inte av att vara ensamma och leva själva utan deras egenvärde sitter i att vara en partner till någon.
    Det är sällan man har barnperspektivet och barnens bästa för ögon när man kastar sig in i nya relationer och sedan skaffar nya barn.

Jag är också väldigt förundrad över de som väljer att inleda en relation med någon som har ett sådant rörigt förflutet. Och varför man då själv väljer att stressa fram saker och ting. 
    Om någon har bytt partner vart 3:e år tidigare, varför skulle det helt plötsligt fungera resten av livet med mig?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Core

Man säger att vartannat äktenskap spricker. Istället för att fokusera på vad den delen som bryter upp gör fel, fråga dig istället vad den andra halvan gör rätt.

För hur det än är gör du något fel, antingen i val av partner eller hur du för dig som partner själv. 

Svar på tråden Partnerbyten i dagens samhälle