• Anonym (Levnadsglad man som söker kärlek)

Tips på bra relation

Hej!
    Efter att under många år levt i en salig relation vill jag nu inleda en ny bra relation. Känner mig osäker. Kanske har jag för höga förväntningar på framtiden. Har ni några tips på vad man kan förvänta sig och vilka varningssignaler man ska hålla utkik för när man inleder en ny relation?

• Svar på tråden Tips på bra relation
  • Anonym (Me)

Jag är lite i samma sits, däremot så vet jag inte om jag faktiskt hade för höga krav?men mitt ex fick mig att känna så. Men det fanns båda sjuklig svartsjuka (fullständigt obefogad) och ett problem med alkohol, sen var det en del annat oxå, men det var de största problemen. 
    Men jag lyssnar gärna på tips jag oxå 😊

• Anonym (-)

Detta forum och flashback är kanske de sämsta ställena som finns att få relationsråd ifrån.

• Anonym (Mike)

Testa skriv ner en lista med saker du uppskattat och värdesatt i din tidigare och kanske även tidigare relationer. Gör en separat lista för saker du skulle önska fanns i ett förhållande.
    Skriv även ner saker du inte gillat i tidigare förhållande , så får du tydligt vad som du INTE vill ha. Fundera igenom dom punkterna du inte gillat och när i relationen du upptäckte dom och hur. Finns det där några varningsflaggor du kan ha med till kommande dejtande? Fundera även igenom vad på dina olika listor som du skulle kunna kompromissa med, markera dom på något sätt. Spara listorna och gå tillbaka och stäm av under dejtandet och förhållandet och se om du börjar kompromissa mer än du satt upp som ram. 

• Anonym (-)
    Anonym (Mike) skrev 2025-08-19 00:52:16 följande:

Testa skriv ner en lista med saker du uppskattat och värdesatt i din tidigare och kanske även tidigare relationer. Gör en separat lista för saker du skulle önska fanns i ett förhållande.
    Skriv även ner saker du inte gillat i tidigare förhållande , så får du tydligt vad som du INTE vill ha. Fundera igenom dom punkterna du inte gillat och när i relationen du upptäckte dom och hur. Finns det där några varningsflaggor du kan ha med till kommande dejtande? Fundera även igenom vad på dina olika listor som du skulle kunna kompromissa med, markera dom på något sätt. Spara listorna och gå tillbaka och stäm av under dejtandet och förhållandet och se om du börjar kompromissa mer än du satt upp som ram. 

Lol make a list!
  • Anonym (Separerad)

Efter att ha separerat från en dålig relation där jag fått gå på samtal för att identifiera både vad som är en våldsam (behöver inte vara en fysiskt våldsam) relation och en hälsosam relation så fick jag dessa två cirklar. Så de kan vara en utgångspunkt. 
  • Anonym (Mike)
    Anonym (-) skrev 2025-08-19 00:58:50 följande:
    Lol make a list!
    Ditt bidrag i tråden var ju väldigt mycket mer kreativt 
  • Anonym (man52)

"salig relation"... och en ny bra relation... vet inte om din förra relation var "sölig", eller "stadig" (!?), eller "avliden"... och att du nu (efter en tid) känner dig redo för en stadig och seriös relation...

Hursom...

Vad man kan förvänta sig? Tja, vad förväntar du dig? Hur tänker du att du skall träffa någon ny? Via nätet? Via sociala kontakter? Via umgängeskretsar? Huxflux på ICA?

Gängse uppfattning om "nätet" brukar vara att det är svårt, tufft, tar tid. Att vi män har det svårare utifrån "utbud & efterfrågan". Att somliga blir bittra och finner det omöjligt... 

Listor? Absolut, det kan man säkerligen göra, om man nu anser att det är viktigt att ha en "kravlista". Men lika viktigt kan ju vara att "lista" dig själv. Vem är du? Vad vill du i livet? Vad är viktigt för dig som person? Hur är du som person? 

Vidare, istället för att tänka stadigt, seriöst, relation måste ha en relation till varje pris. Var mer öppen för att träffa nya människor, vara engagerad i att lära känna någon, se var det tar vägen, om det så blott blev en kaffe på sta'n. Var i nuet istället för 6mån, 1år, 3år fram i livet.

Varningssignaler? Tja, nu framgår ju inte din ålder men livet i sig brukar ju ge en erfarenheter, bra och dåliga. Du får väl fundera ut vilka som är din "varningssignaler" vad gäller nya bekantskaper... somliga kanske syns direkt andra kan ju komma smygandes...

Svar på tråden Tips på bra relation