• Gräddtårtan

Trivs inte i nya huset

Jag och maken köpte tillsammans ett hus, som vi nu bott i under sex månader.

Problemet är: jag trivs verkligen inte! Jag trivdes inte från början, och jag trivs bara sämre och sämre för varje månad som går.

Jag var tveksam redan vid inköpet, då det finns en trafikerad väg nära huset med stor insyn. Min make var dock stressad över att få komma in på husmarknaden, och eftersom jag också hade fertilitetsproblem och svårt att ge honom barn gav jag med mig och gick med på att köpa huset, för mitt dåliga samvete på annat plan. Missförstå mig inte -min make har varit jättefin under processen och det är verkligen inte hans "fel" att vi hamnat här.

Hur som, vi har diskuterat saken och kommit överens om att sälja. Även fast min make trivs jättebra -vilket ger mig ännu mer dåligt samvete.

Till problemet hör att vi inte lyckas hitta något annat hus vi tror på. Alla hus vi tror på blir för dyra i slutändan. Därmed blir frågan: ska man sälja ändå och sätta sig i en hyresrätt under tiden vi letar nytt? Nackdelen med det är att vi då står utanför marknaden, och missar eventuella uppgångar -vilket gör det ÄNNU svårare att hitta ett hus vi båda kan trivas i..

Någon som har några kloka funderingar? 

Kan tillägga att vi planterat en häck för att hjälpa mot insynen, men den tar många många år innan den växer tillräckligt för att täcka. Dessutom störs jag enormt av all trafik som man hör även inomhus, med stängda fönster och dörrar..

• Svar på tråden Trivs inte i nya huset
  • Anonym (Fint)

Tycker det är väldigt fint av din man att han värnar så om di, men jag tycker inte du ska ha massa skuldkänslor kring det. Jag tror att din man håller med om att han vill att ni båda ska trivas i ert hem. 

Gållande det andra så handlar det väl mycket om hur pass mycket du vantrivs. Är det så illa att du hellre gör ett jättejob med att packa ihop er för att den packa ihop er igen?
    Eller kan du uthärda här under en tid tills ni hittar någon ni båda trivs i, för att slippa allt merjob?
    Det är det bara du som kan avgöra. Och personligen tycker jag att ditt psykiska mående är viktigare än vad som är det mest ekonomiska valet.

• Tow2Mater

Var har du bott tidigare om du inte hört trafiken? Det gör man ju i de flesta hus om man bor någorlunda centralt, även inomhus. Se till att dina förväntningar faktist är realistiska.

Kanske kan ni sätta upp sk privacy fence, vad det nu heter på svenska, medans häcken växer till sig. 

• Anonym (Ajdå!)

Bott med ex i lgh och hus som inte gjort något större intryck men - med mitt senaste ex flyttade jag in i nuvarande boende. Radhus med atriumtomt och första gången jag klev in så kände jag - Här ska jag bo!
    Har renoverat allt själv, ingen hjälp med varken bygge eller ekonomi. Mitt hem med andra ord.
    Bor kvar men tvingas sälja p.g.a arbetslöshet. 
    Förstår precis hur det känns att trivas eller inte trivas.
    Det känns rätt eller fel hur mycket man än renoverar eller bygger om.
    Hoppas du hittar hem!

• Gräddtårtan
    Tow2Mater skrev 2025-08-18 22:16:13 följande:

Var har du bott tidigare om du inte hört trafiken? Det gör man ju i de flesta hus om man bor någorlunda centralt, även inomhus. Se till att dina förväntningar faktist är realistiska.

Kanske kan ni sätta upp sk privacy fence, vad det nu heter på svenska, medans häcken växer till sig. 

Hej!

Vi har alltid bott i tätort, fast i lägenhet. Några gånger i lite mer ytterkant med mindre trafik, och några gånger mer centralt med mer trafik. De gånger jag vantrivts även i lägenhet är de gånger vi bott mer centralt med mer trafik. Jag verkar vara en sån person som störs av det med tanke på den erfarenheten.. Det här är vårt första hus vi köpt dock, så det kan absolut vara så att man hör mer i hus -att de är mer lyhörda på något vis. 

Dock är det ju den här vägen precis utanför huset, där det åker mycket traktorer (även fast det huset ligger i tätort), motorcyklar och lastbilar. Det är egentligen en 30-sträcka, även fast ingen åker i 30. Det är någon form av genomfartsled, så den är mer eller mindre alltid trafikerad ganska tätt, förutom kanske mellan kl 2-5 på natten. Motorcyklar åker i princip hela tiden förbi, de överröstar TVn i sovrummet, lastbilar accelererar över fartguppet, you name it. Jag håller på att bli tokig! Det finns inget rum i huset där jag INTE hör trafiken, och det känns som att jag inte kan fly.

Jag har vuxit upp i hus, också i tätort, utan detta problem. Jag tänker att det nog finns många hus som inte har detta problem. De kanske dock hamnar i en prisklass utanför vår budget.. För att undvika all trafik utan att priserna skall gå upp för mycket (så att vi har råd) kommer vi nog behöva titta på hus även utanför tätort, d.v.s. lite mer på landet. Tänker vi iallafall.
  • Gräddtårtan
    Anonym (Fint) skrev 2025-08-18 22:09:17 följande:

Tycker det är väldigt fint av din man att han värnar så om di, men jag tycker inte du ska ha massa skuldkänslor kring det. Jag tror att din man håller med om att han vill att ni båda ska trivas i ert hem. 

Gållande det andra så handlar det väl mycket om hur pass mycket du vantrivs. Är det så illa att du hellre gör ett jättejob med att packa ihop er för att den packa ihop er igen?
    Eller kan du uthärda här under en tid tills ni hittar någon ni båda trivs i, för att slippa allt merjob?
    Det är det bara du som kan avgöra. Och personligen tycker jag att ditt psykiska mående är viktigare än vad som är det mest ekonomiska valet.

Ja min make är väldigt fin som värnar om mina känslor och välmående. <3

Till problemet (eller lyckan) kan det tilläggas att jag några veckor efter vi skrev på kontraktet för detta hus till sist lyckades bli gravid (efter många misslyckade IVF-försök). Så vi väntar en liten knodd till hösten vilket kommer göra det ännu bökigare med flytt fram och tillbaka. Dock vantrivs jag verkligen i huset och har ångest över att behöva vara mammaledig i detta hus hela dagarna med trafiken.

Om vi BARA, rent egoistiskt av mig, skulle gå på mina känslor skulle det vara absolut skönast att trots böket flytta och sedan flytta igen för att kunna få lite ro....
  • ResanTillMelonia
    Gräddtårtan skrev 2025-08-18 21:38:55 följande:
    Trivs inte i nya huset

Problemet är: jag trivs verkligen inte! Jag trivdes inte från början, och jag trivs bara sämre och sämre för varje månad som går.

Jag var tveksam redan vid inköpet, då det finns en trafikerad väg nära huset med stor insyn. Min make var dock stressad över att få komma in på husmarknaden, och eftersom jag också hade fertilitetsproblem och svårt att ge honom barn gav jag med mig och gick med på att köpa huset, för mitt dåliga samvete på annat plan. Missförstå mig inte -min make har varit jättefin under processen och det är verkligen inte hans "fel" att vi hamnat här.

Hur som, vi har diskuterat saken och kommit överens om att sälja. Även fast min make trivs jättebra -vilket ger mig ännu mer dåligt samvete.

Till problemet hör att vi inte lyckas hitta något annat hus vi tror på. Alla hus vi tror på blir för dyra i slutändan. Därmed blir frågan: ska man sälja ändå och sätta sig i en hyresrätt under tiden vi letar nytt? Nackdelen med det är att vi då står utanför marknaden, och missar eventuella uppgångar -vilket gör det ÄNNU svårare att hitta ett hus vi båda kan trivas i..

Kan tillägga att vi planterat en häck för att hjälpa mot insynen, men den tar många många år innan den växer tillräckligt för att täcka. Dessutom störs jag enormt av all trafik som man hör även inomhus, med stängda fönster och dörrar..

Här har vi en som tofflar för sin partner, som inte har tänkt på att det är båttre att leva ensam och inre ta så mycket hänsyn till vad en oviktig partner vill och inte vill
  • Gräddtårtan
    ResanTillMelonia skrev 2025-08-18 22:30:23 följande:
    Här har vi en som tofflar för sin partner, som inte har tänkt på att det är båttre att leva ensam och inre ta så mycket hänsyn till vad en oviktig partner vill och inte vill
    Tycker du min partner skulle må bättre utan mig kanske? Skrattande Ja, så kanske är fallet. Men jag tror inte han kommer lämna mig i den närmsta framtiden iallafall -så problemet kvarstår
  • Anonym (Ajdå!)

Får väl tillägga att vi båda snart är 60 och har några "sambo-kilon" i bagaget men - torra slemhinnor, rosa mysisar, två timmar resväg emellan så är vi efter snart 11 år fortfarande tillsammans.
    Oavsett kläder!

• Anonym (Ajdå!)
    Anonym (Ajdå!) skrev 2025-08-18 22:42:50 följande:

Får väl tillägga att vi båda snart är 60 och har några "sambo-kilon" i bagaget men - torra slemhinnor, rosa mysisar, två timmar resväg emellan så är vi efter snart 11 år fortfarande tillsammans.
    Oavsett kläder!

Jävla skitsida - hur hamnade detta svar i denna tråden?
    Bortse från detta
  • Maac

Vet hur det är att inte trivas i sitt hem, om inte annat så förstår man det när man hittar ett där man trivs. 

Jag hade absolut inte flyttat för att sedan flytta igen. 

-Tar för mycket tid och energi, försök fokusera på att bli förälder

-Hamnar utanför husmarknaden igen och riskerar att halka efter ekonomiskt

-Stressa inte till ett nytt beslut, stor risk att det blir fel med så snabba vändningar

Finns det hus längre från centrum ni kan tänka er? Brukar vara billigare och lugnare.

• Anonym (-)

Haha jag.ändrade.mig om mitt livs största affär. Du vet vi var överens och köpte ett hus men egentligen vill jag nog inte...

Vilken partner. Stå för dina beslut. Skyll inte ifrån dig. Och kom inte med massa nonsens för att förklara att du ångrat dig.

• Kvittning

Kontakta kommunen och undersök möjligheten att sätta upp bullerplank mot gatan. 

Att behovs höra den typen av ljud i hela huset låter inte rimligt. 

Ta inte upp insynen i dialogen utan enbart bullerproblemet.

Om ni kan få upp det så kanske det ger en helt annan känsla och även du kan trivas i huset. 

• Tom Araya

Kanske en bit in på en mindre trafikerad tvärgata.
  • Anonym (tyst)

Brusreducerande hörlurar, kan det vara nåt? Jag menar bara så din hjärna får vila ibland medan du funderar på huvudproblemet?

• Anonym (hör)

Inte hör man trafik i alla hus? 

Visst, det kör ju bilar då och då på en lugn villagata med återvändsgränd, men inte som kan jämföras med en större hårt trafikerad väg!
  • Anonym (hör)
    Gräddtårtan skrev 2025-08-18 21:38:55 följande:
    Trivs inte i nya huset

Kan ni köpa ett mellanhus, eller en lägenhet? Då är ni inne på bostadsmarknaden och kan hoppas på en vinst i försäljning och vänta in det rätta huset? Eller så bor ni kvar i det här huset och väntar in att det rätta huset dyker upp. Om du vet att du ska flytta så är det kanske lättare att stå ut?
  • Agdaa
    Gräddtårtan skrev 2025-08-18 22:29:46 följande:

Ja min make är väldigt fin som värnar om mina känslor och välmående. <3

Till problemet (eller lyckan) kan det tilläggas att jag några veckor efter vi skrev på kontraktet för detta hus till sist lyckades bli gravid (efter många misslyckade IVF-försök). Så vi väntar en liten knodd till hösten vilket kommer göra det ännu bökigare med flytt fram och tillbaka. Dock vantrivs jag verkligen i huset och har ångest över att behöva vara mammaledig i detta hus hela dagarna med trafiken.

Om vi BARA, rent egoistiskt av mig, skulle gå på mina känslor skulle det vara absolut skönast att trots böket flytta och sedan flytta igen för att kunna få lite ro....
    Grattis!!!

Jag flyttade till hus från lägenhet när min son var 1 månad, fick massa hjälp såklart men det går :)
    Kan ni inte sätta nåt mer snabbväxande runt tomten?
    Antar att ni kollar nya hus hela tiden på hemnet o booli, såg att det kommit nån ny bytarsite oxå med byten mellan husköp :) 
    Lycka till!
Svar på tråden Trivs inte i nya huset