JFT skrev 2025-08-19 09:52:11 följande:
Datortid hos vänner
Min son har begränsad datortid till helgen, med 1h per dag då han fastnar och uppvisar ett starkt beroende av skärm/dator vid ytterligare tid. i övrigt är han en som värdesätter rörelse och aktiviteter.
Dock springer han hem till kompisar och där kan de spendera hela lektiden med dator/skärm. Oavsett vädjan till deras föräldrarna hittar jag dem vid skärmen allt som oftast.
Jag vill så gärna förbjuda lek med denna vännen. Dessutom ger relationen inget annat, då vännen inte vill komma hem till oss, vilket troligen är för att här får de inte titta på skärm. Och vännen skall alltid vara bäst, säger emot och är allmänt egoistisk. Min son vet detta men vill vara där då det är fritt från regler och tillgång till i det närmaste obegränsad skärmtid.
Hur gör man?
Jag tycker att du ska låta bli att detaljstyra vad ditt barn gör och vem han umgås med. Du är förälder, men han är en egen person som måste ges en viss frihet att vara på sitt eget sätt.
Att ha bara en timmes tid av något, kan ju innebära att man inte får chans att bli "klar" med det man håller på med. Och det kan ju göra det svårare att sluta, vilket du tolkar som skärmberoende. Men om du tex ser en film som är 2 timmar lång, men du får bara titta en timme, alltså måste avbryta i halva filmen. Prata istället med sonen om hur skärmtiden kan begränsas på ett sunt sätt som han kan relatera till, då blir det förankrat hos honom själv och inte bara ett påbud uppifrån.
Vad gäller kompisen, om din son gillar att vara med honom och inte far illa av vännens beteende så bör du inte lägga dig i. Vad relationen ger eller inte ger är upp till honom att avgöra, det kan även vara lärorikt att vara med någon som är lite jobbig, man lär sig att stå upp för sig själv, eller avsluta en relation som inte fungerar. Låt ditt barn utforska det på egen hand och be dig om hjälp ifall han tycker att han behöver det.
Och det är inte alls säkert att det är skärmen i sig som drar, utan den allmänna känslan av frihet som kanske råder i kompisens hem. Dessutom är skärm man gör tillsammans något både aktivt och socialt och hel annat än att bara kolla själv.
Och låt bli att vädja till andra vuxna om hur de ska fostra sina barn. Om inte barnen uppenbart far illa så har du verkligen inte med det att göra. Och du skulle säkert inte uppskatta om de vädjade till dig om något i hur du uppfostrar ditt barn.