Förskoleklass/fritids
Fast det har väl att göra med att du lämnar 7:50 och skolan börjar kl 8? Då är ju barnen på väg från fritids till förskoleklass och ingen riktig "aktivitet" pågår. Även om fritids och förskoleklass är i samma rum brukar det vara ett avbrott däremellan. Ditt barn hinner ändå inte komma in i någon lek på 10 minuter, det blir bara en väntan på att gå in i klassrummet. När mina barn var i den åldern lämnade jag några gånger vid den tiden, men det blev så konstigt för barnet så jag försökte styra om att antingen lämna tidigare och ha fritids eller lämna direkt i klassrummet, men det är klart att alla inte kan styra vilken tid de lämnar. Om man är tvungen att lämna kl 07:50 för sitt jobbs skull så får nog tyvärr barnet bara stå och vänta tills dess att det är dags att gå in (och längre fram när det är mer kläder som ska kläs av innan skolan börjar kanske de går in tidigare också). I någon skola vi har haft så har de t o m sagt åt oss att om väljer vi att lämna en kvart innan skolstart (som vi ville) så har de inte fritids, barnen får stå på skolgården om de vill men de är inte inskrivna i morgon-fritids. Fritids var för dem som kom tidigare. Sen kan man tycka att om det är så de tänker så kunde de vara tydligare med det till er, men det är en annan fråga