Vägskäl i livet - passande yrken?
Hej,
Befinner mig i ett vägskäl i livet. Har ett okvalificerat "skitjobb" med minimala utvecklingsmöjligheter, närmar mig fyrtio och behöver hitta en väg fram. Arbetsmarknaden verkar dock svår, och jag saknar tyvärr tydliga intressen. Jag kan därtill bara plugga distans medan jag jobbar, vilket förstås inte är optimalt. Men jag har ändå spånat lite på olika alternativ. Problemet är avvägningarna mellan intresse, arbetsmarknad och preferenser gällande sättet att arbeta. Nedan listar jag några av de utbildningar jag tycker verkar (någorlunda) intressanta. Ni får gärna komma med kommentarer och berätta hur ni tänkte i ert utbildningsval.
Arbetsmiljöingenjör:
+ Passar min "patos". Jag bidrar gärna till att folk ska få det bättre på sina arbetsplatser. Sägs vara ett behovsyrke.
- Troligen ganska socialt, oklart om jag klarar av den biten. Verkar hellre i det fördolda.
Steriltekniker:
+ Något jag kan tänka mig bli bra på eftersom jag är lite extra intresserad av sterilteknik.
- Arbetsmarknaden verkar sisådär och arbetsuppgifterna monotona.
Kyl- och värmepumpstekniker:
+ Sägs vara ett bristyrke. Passar det sätt jag vill arbeta (självständigt och utan att vara bunden till en enda plats)
- Jag är inte händig för fem öre. Kan ev. bli ett problem.
Vårdadministratör:
+ Den teoretiska delen känns intressant. Påstås vara ett framtidsyrke.
- Påstås samtidigt vara hotat av AI. Monotona arbetsuppgifter.
Elektriker:
+ Ska finnas ett ständigt behov.
- Men folk har förtvivlat svårt att hitta lärlingsplatser.
Annat jag kollat på: IT (verkar vara en omöjlig bransch), lokförare (tydligen mättat nu), socionom (lång utbildning), jurist (troligen inget jag orkar kombinera med heltidsjobb), biomedicinsk analytiker (passar ihop med min tidigare erfarenhet som labbtekniker, men jag är å andra sidan ganska ointresserad av kemi), fastighetsskötare (tveksam arbetsmarknad).