• Anonym (TS)

Namnet Naida

Vad tycker ni om det? Tänker nog mest som andranamn. Det är ett namn som finns i släkten. Vet att det är väldigt ovanligt men jag tror att jag gillar det. 

• Svar på tråden Namnet Naida
  • Anonym (r)

Var väl fint tills jag googlade... Så nej det hade jag inte valt

• ResanTillMelonia
    Anonym (r) skrev 2025-08-19 23:04:22 följande:

Hörapparater?

nej jag tycker det låter konstigt. Nadia låter finare
  • Anonym (TS)
    Anonym (r) skrev 2025-08-19 23:04:22 följande:

Tänker du på hörappareten som heter så? Har också sett det men det är ju ett namn också, bara att det är ovanligt. Det är alltså ett namn som finns i släkten (2 personer har haft det) så det är mest därför vi funderar på det. 

• Anonym (r)
    ResanTillMelonia skrev 2025-08-19 23:13:14 följande:
    Hörapparater?

Nej, finsk översättning är mina första träffar
  • Anonym (Arab)

Är det arabiskt? Låter lite så..

• Anonym (E)

Har aldrig hört förut men fint namn!

• Anonym (TS)
    Anonym (r) skrev 2025-08-19 23:27:12 följande:
    Nej, finsk översättning är mina första träffar

Oj det visste jag faktiskt inte , står att det betyder båda ?att gifta sig? och att ?kn*lla?. Men vi är ju iförsej inte finnar och har ingenting med Finland att göra förutom att det är Sveriges grannland.. Så jag vet inte hur stor betydelse det har , ska fundera lite. Som sagt tänkte vi på det som andranamn , inte tilltalsnamn. 

Det finns säkert många namn som betyder något fult på något språk någonstans i världen så vet inte hur mycket man behöver ta hänsyn till det. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Arab) skrev 2025-08-19 23:27:36 följande:

Är det arabiskt? Låter lite så..

Så vitt jag vet är släkten svensk så jag är inte helt säker på varifrån det kommer. När man googlar står det att nanmet är grekiskt eller arabiskt, ryskt ursprung står någonstans också. 
  • Anonym (TS)
    ResanTillMelonia skrev 2025-08-19 23:13:14 följande:
    Hörapparater?

Det är ju det att hon ska ha det efter en släkting isåfall som heter Naida och inte Nadia :) 
  • Anonym (Ina)

Som andranamn kan man ju ta ut svängarna lite, så klart det funkar om ni tycker det är fint och det finns i släkten. Som tilltalsnamn är väl risken att det blandas ihop med Nadia.

• trollhona
    Anonym (TS) skrev 2025-08-19 22:27:24 följande:
    Namnet Naida

Vad tycker ni om det? Tänker nog mest som andranamn. Det är ett namn som finns i släkten. Vet att det är väldigt ovanligt men jag tror att jag gillar det. 

Har aldrig hört det innan, men som andranamn är det helt ok och lite kul som släktnamn.
    Som förnamn skulle jag inte valt det.
  • Anonym (W)

Jag skulle nog tro att det var Nadia som var felstavat.

Det låter lite för "konstigt" för mina konservativa öron. 

• Anonym (TS)
    Anonym (W) skrev 2025-08-20 15:14:29 följande:

Jag skulle nog tro att det var Nadia som var felstavat.

Det låter lite för "konstigt" för mina konservativa öron. 

Nej alltså det är en släkting som fortfarande lever men hon är gammal nu och det är Naida :) Fast ja det är väldigt ovanligt. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ina) skrev 2025-08-20 10:04:16 följande:

Som andranamn kan man ju ta ut svängarna lite, så klart det funkar om ni tycker det är fint och det finns i släkten. Som tilltalsnamn är väl risken att det blandas ihop med Nadia.

Jo precis , hade nog inte valt det som tilltalsnamn , kanske lite för ovanligt för det och som du säger kan det ju blandas ihop med Nadia.
Svar på tråden Namnet Naida