Namnet Naida
Vad tycker ni om det? Tänker nog mest som andranamn. Det är ett namn som finns i släkten. Vet att det är väldigt ovanligt men jag tror att jag gillar det.
Vad tycker ni om det? Tänker nog mest som andranamn. Det är ett namn som finns i släkten. Vet att det är väldigt ovanligt men jag tror att jag gillar det.
Viola är jättefint. Både tufft och mjukt på samma gång, både gammalt och etablerat men känns också modernt. Plus att det funkar på engelska. Och lagom vanligt/ovanligt. Toppennamn helt enkelt
Lite väl udda kanske. Varför inte Naima? Eller Aida, om du kan tänka dig ett snarlikt namn? Eller Nadia, som fler redan nämnt.
Lite väl udda kanske. Varför inte Naima? Eller Aida, om du kan tänka dig ett snarlikt namn? Eller Nadia, som fler redan nämnt.
Jag tycker att det är jättefint, det låter feminint, och lite coolt, som från en saga.
Jag tycker det är ett fint namn. Jag vill bara uppmärksamma dig på att naida också är ett finskt ord som betyder knulla. Många namn har ju en udda betydelse på något annat språk utan att man behöver bry sig om det, men med tanke på att det är i grannlandet och det därmed inte alls är osannolikt att hon vistas i Finland för studier eller jobb i framtiden, kan det vara bra att veta.
Varför skulle dottern studera eller arbeta i Finland om ingen i famljen har rötter i Finland? Hon skulle knappast studera finska.
F ö, om hon skulle resa tilll Finland som vuxen, vem skulle känna till hennes andranamn? Skulle en ev chef börja håna henne eller berätta för alla anställda om hennes andranamn? Vuxna brukar inte bete sig som barn.
Varför skulle dottern studera eller arbeta i Finland om ingen i famljen har rötter i Finland? Hon skulle knappast studera finska.
F ö, om hon skulle resa tilll Finland som vuxen, vem skulle känna till hennes andranamn? Skulle en ev chef börja håna henne eller berätta för alla anställda om hennes andranamn? Vuxna brukar inte bete sig som barn.
Jag tycker det är ett fint namn. Jag vill bara uppmärksamma dig på att naida också är ett finskt ord som betyder knulla. Många namn har ju en udda betydelse på något annat språk utan att man behöver bry sig om det, men med tanke på att det är i grannlandet och det därmed inte alls är osannolikt att hon vistas i Finland för studier eller jobb i framtiden, kan det vara bra att veta.
Frågade faktiskt en kompis som är finsk och hon sa att det är gammalt och inte används så ofta.
Hursomhelst så tror jag som sagt att många namn betyder något opassande på något annat språk så jag känner inte att man måste ta hänsyn till det om man inte har någon direkt koppling till det landet. Det känns nog inte mer sannolikt att hon skulle flytta till Finland än till något annat land i världen bara för att det är vårt grannland. Jag känner flera svenskar som har flyttat utomlands (Spanien, USA, Malta, Thailand, England , Gambia.. ) men jag känner faktiskt ingen som har flyttat till Finland. Och om hon gör det så förstår de ju antagligen att hon faktiskt inte är därifrån och inte har finska namn :)