Inlägg från: Egon den stora |Visa alla inlägg
  • Egon den stora

Regler för 16 åring

Kompisar är viktiga i den åldern.  Vi hade dom regel att dom skulle klara skola och sina jobb, sen fick dom bara ute hur mycket dom ville.  Då löste sig problemet med sena nätter av sig själv. 
    Småsyskon är väldigt lågt prioriterade för en 16 åring och varför ska denne tvingas bara hemma för att umgås med dom bara dom tvång? Hur tror du relationen blir framöver då? 

• Egon den stora
    Anonym (Q) skrev 2025-08-20 14:01:15 följande:
    Okej, men sedan kommer förväntningar på att familjen ska finnas där när man önskar tvärtom? När livet börjar bli tuffare och man behöver hjälp oavsett om det är ekonomiskt, barnvakt eller vad som helst, då ska familjen finnas där? Familjen man försummat?
    En 16 åring "försummar" inte familjen för att kompisar prioriteras. Det är helt fel tankesätt.  En del syskon umgås mycket, andra inte. 
    Jag har bra relation med mina syskon, men har aldrig haft vare sig barnvakt eller någon ekonomisk hjälp.  
  • Egon den stora
    Anonym (Q) skrev 2025-08-20 14:38:29 följande:
    Jag förstår att de är lågt prioriterade men varför de yngre barnen inte få tid? Tonåringen har ju haft sitt goda redan med all uppmärksamhet osv. Det små saknar ju den stora. Då får man faktiskt engagera sig. Det är ju lite så livet är generellt.
    Ditt tankesätt är jättekonstigt,  "bara för att du inte var hemma när du var 16 så kommer jag inte vara barnvakt så här 15 är efteråt. "
    Allt går i perioder.  Varför skulle 16 åringen prioritera dina barn?  Allt går ju i vågor och är relationen bra så är det ingen fara.
  • Egon den stora
    Anonym (Q) skrev 2025-08-20 14:48:15 följande:

Inte konstigt att Sverige har så hög statistik på ensamhushåll, självmord och depression med tanke på att man helt uppenbart tappat allt vad familj betyder. Klart det blir ensamt i längden att inte ha lärt sig vad som är viktigt i livet och inte lagt tiden som krävs.

Kommer såklart få mothugg på det också men faktum är att siffrorna är höga för det här landet och gemenskapen med familj verkar så enormt åsidosatt. Och hela samhället med alla dessa moderna föräldrar gör inte saken bättre som trycker på individualism.

För rättvisans skull kan du ju jämföra med Japan som också har skyhöga tal på självmord och där är familjen extremt viktig. 
    Så du får nog hitta ett annat argument.  Jag hade absolut noll tvång att vara hemma och både jag, mina föräldrar och syskon har jättebra kontakt ock träffas.  Min fru har mycket tvång att vara hemma och har idag sporadisk kontakt med syskonen och mycket ansträngd relation med föräldrarna. 
    Goda relationen innefattar inte tvång. 
  • Egon den stora
    Anonym (J) skrev 2025-08-20 18:10:44 följande:
    Helt galet och så undrar alla varför betygen rasar, känns inte så konstigt, men varför accepterar föräldrarna ens det. De ungarna måste ju smyga ut genom fönstret då för att gå ut och härja 
    Känns som att vi är rätt långt ifrån ursprungsfrågan nu, men de finns väl lite mellanting mellan att inte vilja hänga med sina småsyskon och att riskera att bli gängkriminell?  Beroende på situation får man ju anpassa sig som förälder. 
  • Egon den stora
    Anonym (Q) skrev 2025-08-20 08:25:17 följande:

Hen träffar både vänner och "kärleken".
    Det är som att det hör till att bara dra runt överallt och ingenstans förutom att vara hemma. Men det är väl framför allt "partnern" som gör att hen är ute så mycket. Och nu i och med gymnasiet så drar det igång fester också. 

Jag är kanske gammalmodig men tycker det är konstigt att låta ungdomarna helt fritt bestämma tider och regler för "att de snart är vuxna". Det har man ju kunnat säga i flera år. Hörde det när hen fyllde 13,14,15 och nu 16. Ska allt efter barnens 12 årsdag vara "onödigt" dvs ingen familjetid?

Jag tycker inte det är orimligt att man kommer hem efter skolan, och tar dagen därefter beroende på planer? Eller att man hänger hemma vissa dagar, med kompisar andra, men inte vareviga dag att man inte ser sin tonåring?

Behöver lite i ryggen för att kunna stå upp för detta men när jag läst vissa trådar så är det 16-17 åringar som är hemifrån hela tiden och springer in och lägger sig sena natten.

Du tycker inte att du helt skiftar fokus nu? Från början var problemet att hon inte träffar sina småsyskon tillräckligt.  Nu antyder du att skolgången blir lidande och att det är en massa festande,  är det inte i så fall det dom är problemet? 
    Frågan "Mitt barn är borta hela tiden, frestar och missköter skolan"  får av naturliga skäl helt andra svar. 
Svar på tråden Regler för 16 åring