Inlägg från: Anonym (Va?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Va?)

Regler för 16 åring

Anonym (Q) skrev 2025-08-20 14:36:31 följande:

Betyder det här synsättet att barn i alla åldrar ska få prioritera allt annat än familjen? Många föräldrar har ju ?bestämt? över yngre barn när det blivit för mycket lek någon period och istället sagt att de ska vara hemma, antingen för att det blir för mycket eller för att man själv vill umgås. Bara för att man fyllt 16/17 år betyder det väl inte att det plötsligt inte spelar någon roll om man aldrig är hemma?

Du kan väl inte jämföra småbarn med tonåringar!
    Varför ska tonåringen tvingas umgås med sina yngre syskon om han/hon inte vill? Vad tjänar det till?

Själv flyttade jag hemifrån när jag var 17 och det var ingen därhemma som protesterade.
    Då fanns inga mobiler och jag hade ingen hemtelefon utan ringde från telefonkiosken utanför porten där jag bodde.

Mina ungar fick komma och gå som de ville när de var 16 och det gick hur bra som helst.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Q) skrev 2025-08-20 16:59:07 följande:
    Men självklart ska man umgås med sina syskon?
    Vad är man för förälder om man inte uppmuntrar det?
    Som sagt, inte konstigt att Sverige har skrämmande höga siffror på allt möjligt negativt. Bl.a. psykisk ohälsa.
    Inte ett  dugg självklart faktiskt. 
    Vem vill umgås med någon som inte ens vill det själv?

Vill du tvingas att umgås när du inte har lust med det?
    Om nej, varför ska tonåringar tvingas?
    Och hur roligt tycker småbarnen att det är då tror du?

Haha,  psykisk ohälsa fö att man får välja sitt umgänge själv?!?!?!
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Q) skrev 2025-08-20 23:01:18 följande:
    Får din tonåring välja om hen ska fira mormor/farmor/mormor/morfar?
    Får din tonåring välja om hen ska vara hemma när kusiner kommer och hälsar på?
    Får din tonåring välja om hen ska vara med på högtider?
    Får din tonåring välja om hen ska hjälpa till med saker hemma?
    Eller får hen helt fritt välja vad hen vill göra för hen inte valt att bli född? Herregud!

Ingen pratar om att sätta handklovar och tvinga, men att UPPMUNTRA och be om det är något helt annat.

Självklart är det för mig att storasyskonet ska finnas där för sitt lillsyskon, kanske se en film ibland, kanske baka något när vi bakar eller bara hänga tillsammans över en lång frukost. Det är naturligt. 
    Nu är mina barn inte längre tonåringar, men svaret på de tre första frågorna är helt klart ja.

Att tvinga en sextonåring att se på barnfilm mer småsyskon är helt sjukt om du frågar mig.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Q) skrev 2025-08-21 15:52:14 följande:
    Först och främst, galet att tonåringar ska få välja det du precis svarade på. Inte konstigt att så många har just relationsproblem i vårt samhälle.

Sen tror jag att vi pratar lite förbi varandra här 😊. Ingen tvingar en sextonåring att sitta och se barnfilm. Det handlar mer om att ibland finnas där för sina syskon, även om man själv inte hade valt aktiviteten. Precis som vi vuxna ibland gör saker för familj och släkt ,fira högtider, gå på kalas eller äta en middag, även om det inte alltid är det roligaste man vet.
    För mig är det snarare sjukt om man inte värderar syskonrelationen alls. Att storasyskonet aldrig är hemma förrän småsyskonen redan lagt sig, det gör ju att de knappt får någon chans att bygga relation. Och i mina ögon är det just relationen och närvaron som är det viktiga, inte vilken film som råkar stå på.
    Jag tycker faktiskt det är bristande föräldraskap att inte guida sina barn i att förstå värdet av syskonrelationer. Det betyder inte att småsyskonet ska diktera någon lek, det låter nästan som att många storasyskon här inne är traumatiserade av barnlek av någon anledning 😅. Det handlar ju snarare om att vara i samma rum, dela en stund och ge varandra närvaro. Det är så man bygger relation.
    Du har verkligen svårt att förstå att alla inte tänker och tycker som du.

Det har gått finfint för mina numera vuxna barn, trots att du tycker att jag har ett bristande föräldraskap. Så du vet. 
Svar på tråden Regler för 16 åring