• Anonym (J)

Regler för 16 åring

Har han/hon inte skola dagen efter? Isåfall får han/hon väl vara hemma senast 9 kan jag tycka. Hinna varva ned för att kunna sova. 9 är sent ändå. 

• Anonym (J)
    Grässtrå77 skrev 2025-08-20 01:19:15 följande:

Går det att locka med ni betalar för en rolig aktivitet tillsammans med syskonet? Typ bio, fika, bowling eller liknande en gång i veckan? 

Har hen alltid varit så här social eller har det kommit nu på senaste tiden? Det kan ju vara en fas och då är det ju bäst att lägga lite lågt. Snart blir det mörkt och kallt på kvällarna, då kanske hen stannar hemma lite oftare?

Man ska inte behöva muta 
  • Anonym (J)

Och det är garanterat inte vänner, det är någon hemlig flickvän eller pojkvän den träffar om den är ute så sent 

• Anonym (J)

Man ljuger ju i den åldern, inte säger man sånt rätt ut 

• Anonym (J)
    Anonym (Q) skrev 2025-08-20 08:25:17 följande:

Hen träffar både vänner och "kärleken".
    Det är som att det hör till att bara dra runt överallt och ingenstans förutom att vara hemma. Men det är väl framför allt "partnern" som gör att hen är ute så mycket. Och nu i och med gymnasiet så drar det igång fester också. 

Jag är kanske gammalmodig men tycker det är konstigt att låta ungdomarna helt fritt bestämma tider och regler för "att de snart är vuxna". Det har man ju kunnat säga i flera år. Hörde det när hen fyllde 13,14,15 och nu 16. Ska allt efter barnens 12 årsdag vara "onödigt" dvs ingen familjetid?

Jag tycker inte det är orimligt att man kommer hem efter skolan, och tar dagen därefter beroende på planer? Eller att man hänger hemma vissa dagar, med kompisar andra, men inte vareviga dag att man inte ser sin tonåring?

Behöver lite i ryggen för att kunna stå upp för detta men när jag läst vissa trådar så är det 16-17 åringar som är hemifrån hela tiden och springer in och lägger sig sena natten.

Inte konstigt de inte orkar med skolan då. Men här hör man dom dunka musik kl på nätterna en onsdag, så man blir ju inte direkt förvånad. Säg ifrån?
  • Anonym (J)

Kl 1*

det är som att vissa föräldrar inte vågar sätta regler, ungen är inte vuxen än , föräldern ska vara en förebild och göra vad som är bäst för den 

• Anonym (J)

I den åldern tror man ju bara att man vet bäst i allting men det gör man inte , det behöver vara en förälder där som sätter gränser 

• Anonym (J)
    Anonym (Orimligt) skrev 2025-08-20 17:11:58 följande:

Har en tonåring i samma ålder som din och där är det samma. De bara drar runt sena kvällar och ibland nätter, vilket vi fått sätta stopp för.
    Hoppas det lugnat sig nu när skolan börjat. 
    Inte konstigt vi har så mycket problem med ungdomar i gäng när föräldrar låter barn och ungdomar dra runt sena kvällar och nattetid. Min son har flera vänner som får vara ute till 3-4 på morgonen. Om det inte är så att de ljuger för sina föräldrar. 

Helt galet och så undrar alla varför betygen rasar, känns inte så konstigt, men varför accepterar föräldrarna ens det. De ungarna måste ju smyga ut genom fönstret då för att gå ut och härja 
  • Anonym (J)

Men ja ljuger gör många i den åldern , men många vill väl inte tro det om sitt barn som är så duktig så 

Svar på tråden Regler för 16 åring