Inlägg från: ResanTillMelonia |Visa alla inlägg
  • ResanTillMelonia
    Anonym (Q) skrev 2025-08-20 16:59:07 följande:
    Men självklart ska man umgås med sina syskon?
    Vad är man för förälder om man inte uppmuntrar det?
    Som sagt, inte konstigt att Sverige har skrämmande höga siffror på allt möjligt negativt. Bl.a. psykisk ohälsa.
    Nej! Varför tvinga på dem det?!
  • ResanTillMelonia

låter som att du vill att tonåringen ska vara hemma och barnvakta dina småbarn! Sorry, men det är inte tonåringens plikt

• ResanTillMelonia
    Anonym (Q) skrev 2025-08-20 23:49:44 följande:
    Eftersom du har helt fel i det så är det inte relevant att fortsätta dialogen. Handlar inte om barnvakt, barnen klarar sig själva vid behov då de inte är pyttesmå och jag har ett enormt nätverk med släkt och vänner. Min tonåring behövs definitivt inte som någon slags barnvakt.

Däremot tycker jag att tonåringen ska vårda och värdesätta sin relation till syskonen. Vad menar jag då rent praktiskt? Jo, finnas hemma en kväll i veckan för familjefilm, äta en glass ihop på helgen, kanske delta i att spela något spel, finnas till. Inte hela tiden, men ibland.
    Ok jag hade fel. Hade kompisar när jag var barn som förväntades ta hand om deras sladdhalvsyskon. det tycker jag är fel.

Nej det är fortfarande upp till tonåringen om den vill umgås med syskonen eller inte. I den åldern brukar man inte vilja det. Det är helt normalt
Svar på tråden Regler för 16 åring