Regler för 16 åring
Anonym (Q) skrev 2025-08-20 14:48:15 följande:
Inte konstigt att Sverige har så hög statistik på ensamhushåll, självmord och depression med tanke på att man helt uppenbart tappat allt vad familj betyder. Klart det blir ensamt i längden att inte ha lärt sig vad som är viktigt i livet och inte lagt tiden som krävs.
Kommer såklart få mothugg på det också men faktum är att siffrorna är höga för det här landet och gemenskapen med familj verkar så enormt åsidosatt. Och hela samhället med alla dessa moderna föräldrar gör inte saken bättre som trycker på individualism.
De delar tankar om livet, familjen och skolan med varandra, prövar att bli känslomässigt beroende av andra än sin släkt.
Ungdomar som inte etablerar kontakter utanför hemmet, personliga vänner eller vänner genom laget eller föreningem som de tillhör, kan bli mycket ensamma som vuxna.
Viktigt kan vara att ändå hålla ihop familjen genom gemensamma måltider om det är möjligt. Då träffas hela familjen. Och en del gemensamma aktiviteter på vissa helger
Sedan kan jag inte tänka mig att det inte är bra att tonåringen är ute så sent på vardagar. Där skulle jag definitivt säga ifrån.
De behöver mer sömn i tonåren, det har med hjärnans utveckling att göra. Om de inte sover så kommer de att vara halvsovande genom skoldagen, Inte orka göra många knop under dagen alls. För att sedan piggna till för kvällens umgänge. Jag skulle vara djupt oroad faktiskt.
Ungdomarna rör sig från familjen men är jätteberoende av den ändå. Skulle bli helt vilsna utan den. Sedan, när de väl.har etablerat en fast grund som självständiga individer, kan de komma tillbaka och tycka om att umgås.
Om ni vill umgås mer inom familjen får ni nog skaffa en gemensam hobby/sport eller liknande, som alla tycler.är roligt och som ni kan göra tillsammams.