• Anonym (Le)

Regler för 16 åring

Anonym (Q) skrev 2025-08-20 14:48:15 följande:

Inte konstigt att Sverige har så hög statistik på ensamhushåll, självmord och depression med tanke på att man helt uppenbart tappat allt vad familj betyder. Klart det blir ensamt i längden att inte ha lärt sig vad som är viktigt i livet och inte lagt tiden som krävs.

Kommer såklart få mothugg på det också men faktum är att siffrorna är höga för det här landet och gemenskapen med familj verkar så enormt åsidosatt. Och hela samhället med alla dessa moderna föräldrar gör inte saken bättre som trycker på individualism.

I tonåren etablerar ungdomar seriösa kontakter utanför familjen, för att börja sin resa mot att bli självständiga vuxna. Det är ett utvecklingssteg, så det.är fint att din ungdom har vänner! Hoppas att det är bra vänner.

De delar tankar om livet, familjen och skolan med varandra, prövar att bli känslomässigt beroende av andra än sin släkt.

Ungdomar som inte etablerar kontakter utanför hemmet, personliga vänner eller vänner genom laget eller föreningem som de tillhör, kan bli mycket ensamma som vuxna.

Viktigt kan vara att ändå hålla ihop familjen genom gemensamma måltider om det är möjligt. Då träffas hela familjen. Och en del gemensamma aktiviteter på vissa helger 

Sedan kan jag inte tänka mig att det inte är bra att tonåringen är ute så sent på vardagar. Där skulle jag definitivt säga ifrån.

De behöver mer sömn i tonåren, det har med hjärnans utveckling att göra. Om de inte sover så kommer de att vara halvsovande genom skoldagen, Inte orka göra många knop under dagen alls. För att sedan piggna till för kvällens umgänge. Jag skulle vara djupt oroad faktiskt.

Ungdomarna rör sig från familjen men är jätteberoende av den ändå. Skulle bli helt vilsna utan den. Sedan, när de väl.har etablerat en fast grund som självständiga individer, kan de komma tillbaka och tycka om att umgås.

Om ni vill umgås mer inom familjen får ni nog skaffa en gemensam hobby/sport eller liknande, som alla tycler.är roligt och som ni kan göra tillsammams. 
  • Anonym (Le)
    Anonym (Q) skrev 2025-08-20 16:25:37 följande:
    Jag tycker ditt inlägg är vettigt och håller med om mycket. Jag menar absolut inte att vänner inte är viktiga eller att tonåringar inte ska få vara ute och umgås, det tycker jag givetvis att de ska. Vänner är viktiga! Jag tycker också att det hör till att gränser testas och bryts ibland, och att man lär sig av det. Däremot tror jag att det behövs balans. Familjebanden är också viktiga, och det är i vardagen man verkligen lär känna varandra genom olika steg och faser i livet. Tonåringen utvecklas och vi vuxna likaså, därför är det viktigt att fortsätta lära känna varandras nya sidor och att 'vattna gräsmattan' även när det gäller familjen.
    Det är en viktig läxa för barnen: att man måste ta hand om det som är viktigt. Alla vet vi att om något händer inom familjen så påverkar det djupare än om en vän flyttar eller ett förhållande tar slut. Det betyder inte att vänner och annat i livet inte spelar roll, men det visar hur central familjen är. Att visa varandra att man prioriterar familjen bygger något långsiktigt som man bär med sig hela livet.
    Det kan inte bara bli 'hela havet stormar' vid en viss ålder, där man som förälder ska acceptera att relationen förändras utan att kunna säga något. Jag tycker snarare att vi behöver lära våra barn vikten av helheten... att ha vänner, sköta skolan, pröva sina vingar, men också att ägna tid åt sin familj. För familjen är viktig, ofta mer än de själva inser i stunden.
    För mig är det en självklarhet att lära mina barn att se efter varandra och vårda sina familjerelationer, precis så som man gör i många andra kulturer världen över.
    Jag tycker nog att nära vänner bör vara lika viktiga som familjen, speciellt i sena tonåren. Man behöver stå på två ben känslomässigt.

Många har kvar sina ungdomsvänner hela livet och forskning har sett att de personerna i allmänhet är mer nöjda med livet, än de som inte har kvar vänner från ungdomen. Sedan vet man ju inte vad som orsakar vad, men att ha vänner verkar vara viktiga i alla fall.
  • Anonym (Le)
    Anonym (Q) skrev 2025-08-21 02:08:14 följande:
    Får jag fråga varifrån din definition av normalt kommer? 😊 Det ser väldigt olika ut mellan familjer, individer och kulturer. Jag känner faktiskt många där tonåringar gärna umgås med sina syskon, jag var en sådan själv. Min trygghet fanns ofta i min syskonrelation, trots att vi hade sex år mellan oss.
    Just vår tonåring har nu hamnat i en umgängeskrets där det mesta går ut på att driva runt ute och göra "vad man vill", och väldigt lite fokus på vad man kanske också bör göra. Som jag skrev tidigare, i livet förväntas man ibland delta i saker som kanske inte alltid är superroliga, men som handlar om omtanke och respekt, som att fira födelsedagar eller högtider med familjen.
    Och angående uttrycket sladdhalvsyskon, ärligt talat, varför sätta etiketter som låter som att de skulle vara mindre värda? Syskon är syskon, oavsett ålder eller om man delar alla föräldrar eller inte.
    Det låter som att du själv kanske inte har haft samma varma upplevelse av en nära familjesammanhållning som jag har haft, och det förklarar nog varför vi ser på det här lite olika.
    Det klart ett det är bra att ungdomar deltar i födelsedagsfiranden, firanden av vissa helger och släktsammamkomster. Man är ju en familj med allt vad det innebär. Sorgligt vore det annars, då skulle man som ungdom bara vara inneboende.

Men sedan är det olika mellan olika ungdomar hur mycket de vill umgås med sina syskon. Det klart att man  kan träffas vid måltider och när familjen gör gemensamma aktiviteter. Men en vardagskväll kanske inte ungdoman vill umgås med sina syskon.

Undantaget är väl om någon förälders arbetsförhållanden gör att.ungdomen faltiskt behöver vara hemma med småsyskon någon kväll, någon gång. För man får ju hjälpas åt för att få familjen att fungera. 

Just vid 16 års ålder brukar ungdomar inte vilja följa med till sommarstugan längre, om de inte har kompisar där. Så det är väl en väldigt kompisintensiv ålder. 
Svar på tråden Regler för 16 åring