Inlägg från: Anonym (Alexandra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alexandra)

Regler för 16 åring

Alltså, klart en 16-åring måste få prioritera frihet och kompisar? Tonåren är ju en tid för att slå sig fri och lära sig att stå på egna ben på olika sätt. Självklart ska de inte tvingas vara hemma för att leka med småsyskon om de inte vill.

Det är ju såklart rimligt att kräva att tonåringen kommunicerar och berättar var hen är och att hen kommer hem i en rimlig tid, plus såklart klarar skolan. 

Att jämföra det här med att man inte tycker att ens partner ska få gå ut hur som helt är bara absurt. Din partner är vuxen och tog ett aktivt val att skaffa barn och starta en familj. En tonåring har inte gjort några såna val och kan såklart inte hållas till såna krav. Det vore ju bara absurt.

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (Q) skrev 2025-08-20 14:01:15 följande:
    Okej, men sedan kommer förväntningar på att familjen ska finnas där när man önskar tvärtom? När livet börjar bli tuffare och man behöver hjälp oavsett om det är ekonomiskt, barnvakt eller vad som helst, då ska familjen finnas där? Familjen man försummat?
    Du, om mina föräldrar säger att de inte vill ställa upp för mig som vuxen om jag hängde med kompisar som 16-åring, ja, då är det nog ingen relation där att gå miste om direkt. 

Det du beskriver här är ju villkorlig kärlek. Att barn inte kan förvänta sig stöd och värme om de inte gör som du vill och beter sig som du tycker att dom ska, och det känns ju rätt sjukt.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Q) skrev 2025-08-20 22:56:23 följande:
    Varför är din måttstock bättre än min? Så skola är SJÄLVKLART att hen ska klara men att vårda sina syskonrelationer eller lära sig att relationer faktiskt kräver lite tid och engagemang om det så är någon timme i veckan, det är fel?

Du vet att det inte finns skolplikt på gymnasiet så nej det är absolut ingen självklarhet. Egentligen är det ju ungdomen som själv får välja om hen vill plugga eller jobba så varför ska du tvinga på skolgång?
    Jag syftade inte på att skolan är viktig på grund av nån eventuell skolplikt. Självklart måste ingen gå i gymnasiet. Men på grund av att det finns många direkta konsekvenser som påverkar tonåringen och de val de kan ta i livet om man som förälder låter dem strunta i skolan i den åldern känns det rent oansvarigt att inte se till att de klarar skolan. Går dom inte ut gymnasiet blir de ju på en gång begränsade med vilka jobb de kan ta och vilken vidareutbildning de kan läsa. Visst att man kan läsa upp betyg senare, men det kan ofta bli betydligt svårare om man struntar i det när man själv (och kompisarna) är i den åldern. Tänker att det är rätt uppenbart..? Det är liksom en del av ditt ansvar som förälder. 

Jag tänker att i en familj måste alla acceptera att alla är egna individer, som alla är i olika perioder av livet. Att, som du gjort, jämföra din 16-åring med din partner och mena att du aldrig skulle acceptera att din partner skulle hänga ute sent varje kväll är rent olämpligt, då dom inte är i samma period av livet. Din partner har gjort ett aktivt val att skaffa barn, och bör därför ta hand om dem. Din 10-åring är inte heller i samma period av livet som din 16-åring. Alla får visa hänsyn och inse att alla i familjen har lite olika prioriteringar just nu och det är okej. Att en familj är mer än bara räkna med millimeterrättvisa hur mycket tid någon investerar i en, och att man väljer att behandla dem därefter.

Du säger ju själv att 16-åringen kommer hem till middagar och att ni har trevligt ihop. Fokusera på det istället då, istället för att göra umgänge med småsyskonen till "ett straff" genom att tvinga fram nån djupare relation nu om 16-åringen hellre vill vara med kompisar och partner. 
Svar på tråden Regler för 16 åring