• Anonym (Q)

Regler för 16 åring

Agda90 skrev 2025-08-20 14:51:55 följande:

Vår nu 18 åring flyttade hemifrån när hon började gymnasiet. Hon flyttade till lägenhet med en kompis flera mil bort då utbildningen hon ville gå inte fanns närmare. Nu går hon sista året. Kommer hem varje fredag och är med familjen på helgen om det inte ska tävlas. 
    Lillebror tycker att det är både bra och dåligt. Bra för han får tv´n för sig själv och slipper tjat från stora syrran. Dåligt för att han inte har henne här att prata med och små tjafsa med. De pratar en del i telefon dock.

Dottern har skött skolan exemplariskt och är inte ute på stan och hänger. När hon gick högstadiet var det aldrig tal om att vara ute till midnatt. Enstaka gånger på helgerna kunde det hända, men det var typ en gång i kvartalet då dottern är väldigt aktiv inom sin sport och vill man elitsatsa då finns det inte utrymme för att hänga med kompisarna till sent på natten. Hon har prioriterat sporten. Så de gånger hon har haft något med kompisarna har jag hämtat mitt i natten för att hon inte skulle gå ensam hem. Men varje dag? Nej,

Så bra!
    Vi har dessa tonåringar i släkten också. Och äldre barn som varit helt annorlunda. Men just denna tonåring verkar helt annat. Noll konsekvenstänk och sympati för de runtomkring, särskilt de yngre syskonen som vill umgås.

Tycker din tonåring hanterat det väldigt fint. När jag studerade universitet så åkte jag också hem nästan varje helg. Och har superfina band till mina föräldrar och syskon. De vet att jag haft de som prioritet och de har prioriterat mig. Det betyder inte att annat kan gå före i perioder, för att man vill festa eller resa eller vad som helst. Men grunden finns där i att vi lagt tid på varandra. 
  • Anonym (Q)
    Agda90 skrev 2025-08-20 14:51:55 följande:

Vår nu 18 åring flyttade hemifrån när hon började gymnasiet. Hon flyttade till lägenhet med en kompis flera mil bort då utbildningen hon ville gå inte fanns närmare. Nu går hon sista året. Kommer hem varje fredag och är med familjen på helgen om det inte ska tävlas. 
    Lillebror tycker att det är både bra och dåligt. Bra för han får tv´n för sig själv och slipper tjat från stora syrran. Dåligt för att han inte har henne här att prata med och små tjafsa med. De pratar en del i telefon dock.

Dottern har skött skolan exemplariskt och är inte ute på stan och hänger. När hon gick högstadiet var det aldrig tal om att vara ute till midnatt. Enstaka gånger på helgerna kunde det hända, men det var typ en gång i kvartalet då dottern är väldigt aktiv inom sin sport och vill man elitsatsa då finns det inte utrymme för att hänga med kompisarna till sent på natten. Hon har prioriterat sporten. Så de gånger hon har haft något med kompisarna har jag hämtat mitt i natten för att hon inte skulle gå ensam hem. Men varje dag? Nej,

Tillägg till mitt svar:

Just den här tonåringen har velat vara ute till midnatt varje dag även högstadiet, och skyllt på att vännerna har så. Att deras föräldrar inte bryr sig osv.
  • Anonym (Q)

Varför ska tonåringar 'lämna' familjelivet? Det är egentligen inte självklart, utan något som främst präglar västerländska samhällen där självständighet och individualism lyfts fram som ideal. Där ses tonårstiden ofta som en fas där man ska bryta sig loss, skapa sitt eget liv och sätta kompisar i första hand.

Men i många andra kulturer är familjen fortsatt den centrala gemenskapen, även för ungdomar. I sydeuropeiska länder som Italien och Spanien och hela Balkan är det till exempel vanligt att tonåringar äter middag hemma med sina föräldrar och syskon varje dag, även om de har fullt med vänner och aktiviteter. Och att de hör med familjerna om det finns planer innan de planerar eget. I Latinamerika betonas starka familjeband, där det är självklart att ungdomar både hjälper till hemma och prioriterar familjens vardag. I många asiatiska länder, som Indien, Kina och Japan, finns en stark tradition av familjelojalitet där barnen förväntas bidra i hemmet och där relationerna mellan generationerna är nära långt upp i åldrarna. Även i delar av Afrika är familjen och släkten en självklar och vardaglig del av tonåringars liv, ofta viktigare än vännerna!
    Det här visar att det inte finns något biologiskt måste i att tonåringar ska 'dra sig bort' från familjen utan det handlar helt enkelt om normer och förväntningar i det samhälle man lever i. Det går alltså att både vara tonåring och samtidigt ha familjen som en självklar del av vardagen. Det är snarare vi vuxna och kulturen runt omkring som avgör vilken väg som uppmuntras. Och jag tycker inte att jag sett en fin utveckling här i Sverige med rekordmånga som mår dåligt. Och oavsett, vem vill leva så isolerat och parallellt?
  • Anonym (Q)
    Anonym (Le) skrev 2025-08-20 16:09:59 följande:
    I tonåren etablerar ungdomar seriösa kontakter utanför familjen, för att börja sin resa mot att bli självständiga vuxna. Det är ett utvecklingssteg, så det.är fint att din ungdom har vänner! Hoppas att det är bra vänner.

De delar tankar om livet, familjen och skolan med varandra, prövar att bli känslomässigt beroende av andra än sin släkt.

Ungdomar som inte etablerar kontakter utanför hemmet, personliga vänner eller vänner genom laget eller föreningem som de tillhör, kan bli mycket ensamma som vuxna.

Viktigt kan vara att ändå hålla ihop familjen genom gemensamma måltider om det är möjligt. Då träffas hela familjen. Och en del gemensamma aktiviteter på vissa helger 

Sedan kan jag inte tänka mig att det inte är bra att tonåringen är ute så sent på vardagar. Där skulle jag definitivt säga ifrån.

De behöver mer sömn i tonåren, det har med hjärnans utveckling att göra. Om de inte sover så kommer de att vara halvsovande genom skoldagen, Inte orka göra många knop under dagen alls. För att sedan piggna till för kvällens umgänge. Jag skulle vara djupt oroad faktiskt.

Ungdomarna rör sig från familjen men är jätteberoende av den ändå. Skulle bli helt vilsna utan den. Sedan, när de väl.har etablerat en fast grund som självständiga individer, kan de komma tillbaka och tycka om att umgås.

Om ni vill umgås mer inom familjen får ni nog skaffa en gemensam hobby/sport eller liknande, som alla tycler.är roligt och som ni kan göra tillsammams. 
    Jag tycker ditt inlägg är vettigt och håller med om mycket. Jag menar absolut inte att vänner inte är viktiga eller att tonåringar inte ska få vara ute och umgås, det tycker jag givetvis att de ska. Vänner är viktiga! Jag tycker också att det hör till att gränser testas och bryts ibland, och att man lär sig av det. Däremot tror jag att det behövs balans. Familjebanden är också viktiga, och det är i vardagen man verkligen lär känna varandra genom olika steg och faser i livet. Tonåringen utvecklas och vi vuxna likaså, därför är det viktigt att fortsätta lära känna varandras nya sidor och att 'vattna gräsmattan' även när det gäller familjen.
    Det är en viktig läxa för barnen: att man måste ta hand om det som är viktigt. Alla vet vi att om något händer inom familjen så påverkar det djupare än om en vän flyttar eller ett förhållande tar slut. Det betyder inte att vänner och annat i livet inte spelar roll, men det visar hur central familjen är. Att visa varandra att man prioriterar familjen bygger något långsiktigt som man bär med sig hela livet.
    Det kan inte bara bli 'hela havet stormar' vid en viss ålder, där man som förälder ska acceptera att relationen förändras utan att kunna säga något. Jag tycker snarare att vi behöver lära våra barn vikten av helheten... att ha vänner, sköta skolan, pröva sina vingar, men också att ägna tid åt sin familj. För familjen är viktig, ofta mer än de själva inser i stunden.
    För mig är det en självklarhet att lära mina barn att se efter varandra och vårda sina familjerelationer, precis så som man gör i många andra kulturer världen över.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Le) skrev 2025-08-20 16:38:37 följande:
    Jag tycker nog att nära vänner bör vara lika viktiga som familjen, speciellt i sena tonåren. Man behöver stå på två ben känslomässigt.

Många har kvar sina ungdomsvänner hela livet och forskning har sett att de personerna i allmänhet är mer nöjda med livet, än de som inte har kvar vänner från ungdomen. Sedan vet man ju inte vad som orsakar vad, men att ha vänner verkar vara viktiga i alla fall.
    Återigen, jag håller med om att vänner är viktiga. Jag har själv kvar barndomsvänner från när vi var på lågstadiet. Och några från gymnasiet. Jag förstår hur härligt det är att ha varandra men faktum är att (generaliserat) så är det familjen som skulle göra vad som helst för en och inte vännerna. Skulle det krisa sig så är det mamma, pappa och syskonen som skulle ta in en, eller stå som borgenär på lån, eller åka landet runt för att hjälpa en. Vänner får egna familjer att prioritera.  Vänner prioriterar familjen på högtider osv. Så hur bra Vänner man än har så kommer de inte gå över lik för din glädje.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Va?) skrev 2025-08-20 16:26:02 följande:
    Du kan väl inte jämföra småbarn med tonåringar!
    Varför ska tonåringen tvingas umgås med sina yngre syskon om han/hon inte vill? Vad tjänar det till?

Själv flyttade jag hemifrån när jag var 17 och det var ingen därhemma som protesterade.
    Då fanns inga mobiler och jag hade ingen hemtelefon utan ringde från telefonkiosken utanför porten där jag bodde.

Mina ungar fick komma och gå som de ville när de var 16 och det gick hur bra som helst.
    Men självklart ska man umgås med sina syskon?
    Vad är man för förälder om man inte uppmuntrar det?
    Som sagt, inte konstigt att Sverige har skrämmande höga siffror på allt möjligt negativt. Bl.a. psykisk ohälsa.
  • Anonym (Q)
    Egon den stora skrev 2025-08-20 17:22:11 följande:
    Ditt tankesätt är jättekonstigt,  "bara för att du inte var hemma när du var 16 så kommer jag inte vara barnvakt så här 15 är efteråt. "
    Allt går i perioder.  Varför skulle 16 åringen prioritera dina barn?  Allt går ju i vågor och är relationen bra så är det ingen fara.
    Prioritera mina barn? Prioritera sina syskon skulle jag säga. Jag blir mörkrädd över ditt synsätt. 
  • Anonym (Q)
    Anonym (Alexandra) skrev 2025-08-20 17:45:42 följande:

Alltså, klart en 16-åring måste få prioritera frihet och kompisar? Tonåren är ju en tid för att slå sig fri och lära sig att stå på egna ben på olika sätt. Självklart ska de inte tvingas vara hemma för att leka med småsyskon om de inte vill.

Det är ju såklart rimligt att kräva att tonåringen kommunicerar och berättar var hen är och att hen kommer hem i en rimlig tid, plus såklart klarar skolan. 

Att jämföra det här med att man inte tycker att ens partner ska få gå ut hur som helt är bara absurt. Din partner är vuxen och tog ett aktivt val att skaffa barn och starta en familj. En tonåring har inte gjort några såna val och kan såklart inte hållas till såna krav. Det vore ju bara absurt.

Varför är din måttstock bättre än min? Så skola är SJÄLVKLART att hen ska klara men att vårda sina syskonrelationer eller lära sig att relationer faktiskt kräver lite tid och engagemang om det så är någon timme i veckan, det är fel?

Du vet att det inte finns skolplikt på gymnasiet så nej det är absolut ingen självklarhet. Egentligen är det ju ungdomen som själv får välja om hen vill plugga eller jobba så varför ska du tvinga på skolgång?
  • Anonym (Q)
    Egon den stora skrev 2025-08-20 19:25:47 följande:
    Känns som att vi är rätt långt ifrån ursprungsfrågan nu, men de finns väl lite mellanting mellan att inte vilja hänga med sina småsyskon och att riskera att bli gängkriminell?  Beroende på situation får man ju anpassa sig som förälder. 
    Får din tonåring välja om hen ska fira mormor/farmor/mormor/morfar?
    Får din tonåring välja om hen ska vara hemma när kusiner kommer och hälsar på?
    Får din tonåring välja om hen ska vara med på högtider?
    Får din tonåring välja om hen ska hjälpa till med saker hemma?
    Eller får hen helt fritt välja vad hen vill göra för hen inte valt att bli född? Herregud!

Ingen pratar om att sätta handklovar och tvinga, men att UPPMUNTRA och be om det är något helt annat.

Självklart är det för mig att storasyskonet ska finnas där för sitt lillsyskon, kanske se en film ibland, kanske baka något när vi bakar eller bara hänga tillsammans över en lång frukost. Det är naturligt. 
  • Anonym (Q)
    Anonym (Helene) skrev 2025-08-20 19:38:05 följande:
    Jag tycker att såna här inlägg får en att tro att du bara är ute efter att provocera, men om du är en riktig förälder, med en riktig 16-åring, med riktiga småsyskon, bör du nog snarast kontakta en psykolog eller kurator som förhoppningsvis kan hjälpa dig navigera den här perioden av ditt liv med minimala skador för (alla) dina barn.

För att börja snacka om att om barnen ändå bara ska hänga med kompisar kan de ju lika gärna flytta hemifrån, eller att de "försummar" familjen om de hänger mycket med kompisar som tonåringar är ju faktiskt helt absurt. Jag skulle bli noll förvånad om dina barn tar avstånd från dig som vuxna om du behandlar dem sådär, och menar att om de inte vill umgås med småsyskonen kommer du inte vara barnvakt till eventuella barnbarn eller hjälpa till vid kriser. Det är inte ett rimligt eller sunt tankesätt när det kommer till ens minderåriga barn och är det genuina tankar bör du söka hjälp så att du inte skadar dina barn eller er relation. 
    Du missförstår poängen i mitt inlägg. Det handlar inte om att provocera eller om att inte vilja vara en närvarande förälder. Jag ifrågasätter snarare den obalans som ibland finns i förväntningar, att familjen alltid ska ställa upp, samtidigt som ömsesidigheten inte alltid finns där tillbaka.
    Tonåringar ska självklart få ha sina vänner, det är en viktig del av deras utveckling. Men det betyder inte att man inte får prata om att familjerelationer också bygger på både rättigheter och ansvar. Att lyfta frågan om balans betyder inte att jag inte älskar mina barn, tvärtom handlar det om att relationen ska hålla långsiktigt.

Och att livet faktiskt inte bara handlar om vad man tycker är roligt och frigörande. Någonstans i allt det finns ett ansvar, och relationer som man fortfarande ska vårda även om man gör mycket annat. Jag tycker snarare det är konstigt att ge budskapet att ingenting annat betyder något, bara det tonåringen känner för där och då. 
    Därför tycker jag det blir ganska orimligt att dra slutsatsen att jag skulle skada mina barn eller behöva professionell hjälp bara för att jag ifrågasätter förväntningar och gränser i familjerelationer. Diskussionen handlar om ömsesidighet och balans, inte om att avsäga sig sitt föräldraansvar.
  • Anonym (Q)

En tilläggsfråga till mina svar ovan.

Om tonåringen inte prioriterar släktingars födelsedagar exempelvis, kan hen förvänta sig att de prioriterar dennes födelsedag?

Om tonåringen väljer vänner före kusinkalas och dennes morbror och moster då väljer att prioritera annat när tonåringen ska firas, är det då synd om den? Eller är detta just en sådan läxa, att lära sina tonåringar att man faktiskt behöver göra vissa saker, som att vårda sina befintliga relationer. 

• Anonym (Q)
    molly50 skrev 2025-08-20 23:32:06 följande:
    Men hur gamla är de här småsyskonen egentligen? Man måste ju också ha förståelse för att en tonåring kanske inte får ut så mycket av att umgås med syskon i mellanstadie- eller lågstadieåldern.
    Jag har två tonåringar och den yngsta har en kompis som inte får vara ute med sina kompisar mer än 2 timmar åt gången någon enstaka gång. Sen måste h*n hem och umgås med sina småsyskon eller äta mellis. Något h*n uppenbart mår dåligt av.
    Det rör sig alltså om en 14-åring. 
    Jag kan förstå att man tycker det är trist när ens barn börjar bli stora och kanske vill vara mer med sina kompisar. Men lite frihet måste man ju kunna ge dem.
    Därmed inte sagt att de behöver vara ute länge sena kvällar och nätter.
    Framförallt inte när de har skolan att tänka på också.
    Som jag skrivit tidigare så tycker jag att det är självklart att tonåringar ska ha vänner och fritid och frihet. Jag överdriver mina exempel för att utmana tankesättet att tonåringar inte valt familjelivet och att de ska frigöra sig. Självklart ska de växa upp, mogna, hitta egna värderingar, vänner, val i livet. Allt det har ju vi alla gjort.
    Men det finns mer i livet som är viktigt att värdera. Självklart förstår jag att tonåringarna skulle vara vilse utan familjen och att de älskar sin familj. Men det är viktigt att lära tonåringarna vikten av att visa med handlingar att man tycker om någon, även när det inte är vänner i fråga. Det är viktigt att inte helt tappa andra bitar av sitt liv för att man där och då är uppslukad av vänner och fest.
    Jag har svårt att förstå att det för så många verkar vara rimligt att tonåringarna ska få komma och gå från hemmet hur som helst och att det inte ska finnas tider eller stunder då man får ägna lite tid åt annat. Syskon blev ett exempel men det kan vara annat, som exempelvis besök, familjeaktiviteter, hushållssysslor. Osv.
    Tycker inte riktigt tonåren ska vara en frizon för att göra precis som man själv vill hela tiden.
    Men jag tar till mig att folk tycker det inte ska finnas tider att hålla och att syskonen är irrelevanta. 
  • Anonym (Q)
    ResanTillMelonia skrev 2025-08-20 23:39:44 följande:

låter som att du vill att tonåringen ska vara hemma och barnvakta dina småbarn! Sorry, men det är inte tonåringens plikt

Eftersom du har helt fel i det så är det inte relevant att fortsätta dialogen. Handlar inte om barnvakt, barnen klarar sig själva vid behov då de inte är pyttesmå och jag har ett enormt nätverk med släkt och vänner. Min tonåring behövs definitivt inte som någon slags barnvakt.

Däremot tycker jag att tonåringen ska vårda och värdesätta sin relation till syskonen. Vad menar jag då rent praktiskt? Jo, finnas hemma en kväll i veckan för familjefilm, äta en glass ihop på helgen, kanske delta i att spela något spel, finnas till. Inte hela tiden, men ibland.
  • Anonym (Q)
    molly50 skrev 2025-08-21 00:00:48 följande:
    Jag tycker inte heller att tonåringar ska vara fria att göra som de vill precis hela tiden. Men lite frihet måste de få ha.
    Och jag undrar fortfarande hur gamla deras småsyskon är? Om tonåringarna får ut något av att umgås med dem eller om åldersskillnaden är för stor?

Jag undrar också vad du tycker om exemplet med mitt barns kompis som jag skrev i mitt förra inlägg?
    En tonåring som inte får vara ute med sina kompisar mer än någon gång ibland och då bara 2 timmar åt gången. Sen ska h*n hem och umgås med sina småsyskon som är i låg-och mellanstadieåldern,eller äta mellis med dem.
    Tycker du att det är en ok hållning?
    Jag förstår hur du menar. Vår tonåring har faktiskt ganska mycket frihet, hen kan åka till skolan på morgonen, vara ute hela dagen och ofta ända till midnatt, ibland äta hemma men ofta med kompisar eller sin partner. Vi har nyligen börjat kräva att vi äter middag tillsammans de flesta kvällar, och det är inget problem för hen, snarare tvärtom, hen tycker om det när vi väl sitter där.

Småsyskonen är 10 och 12 och de har egna vänner, så det handlar inte om att de saknar en lekkompis. Det handlar mer om att de ibland faktiskt saknar sitt syskon. Jag tycker det är rimligt att be sin tonåring ge någon timme då och då till familjen, inte för lek, utan bara för att dela vardagen lite. Det kan vara så enkelt som att äta glass ihop, sitta i soffan samtidigt eller se ett program. Den lilla närvaron betyder mycket för syskonen och stärker relationen.

För mig handlar det inte om att begränsa frihet, utan om att lära att relationer kräver hänsyn och omtanke. Att man ibland får anpassa sig. Därför tycker jag inte att det är jämförbart med din beskrivning av kompisen som knappt får träffa sina vänner. Vi är långt ifrån det. Men jag tycker också att bara för att man har midnatt som gräns betyder det inte att man ska vara borta till midnatt varje dag i veckan... det är en balans.
  • Anonym (Q)

Sen kan jag tillägga att jag inte ser något fel i att kompisens föräldrar har familjetid som krav. Leka är kanske inte något jag skulle förespråka att man ska kräva, det är märkligt. Men att äta mellis tillsammans lät faktiskt som en mysig stund som kan räcka långt. 

• Anonym (Q)
    ResanTillMelonia skrev 2025-08-21 01:41:08 följande:
    Ok jag hade fel. Hade kompisar när jag var barn som förväntades ta hand om deras sladdhalvsyskon. det tycker jag är fel.

Nej det är fortfarande upp till tonåringen om den vill umgås med syskonen eller inte. I den åldern brukar man inte vilja det. Det är helt normalt
    Får jag fråga varifrån din definition av normalt kommer? 😊 Det ser väldigt olika ut mellan familjer, individer och kulturer. Jag känner faktiskt många där tonåringar gärna umgås med sina syskon, jag var en sådan själv. Min trygghet fanns ofta i min syskonrelation, trots att vi hade sex år mellan oss.
    Just vår tonåring har nu hamnat i en umgängeskrets där det mesta går ut på att driva runt ute och göra "vad man vill", och väldigt lite fokus på vad man kanske också bör göra. Som jag skrev tidigare, i livet förväntas man ibland delta i saker som kanske inte alltid är superroliga, men som handlar om omtanke och respekt, som att fira födelsedagar eller högtider med familjen.
    Och angående uttrycket sladdhalvsyskon, ärligt talat, varför sätta etiketter som låter som att de skulle vara mindre värda? Syskon är syskon, oavsett ålder eller om man delar alla föräldrar eller inte.
    Det låter som att du själv kanske inte har haft samma varma upplevelse av en nära familjesammanhållning som jag har haft, och det förklarar nog varför vi ser på det här lite olika.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Va?) skrev 2025-08-21 15:40:30 följande:
    Nu är mina barn inte längre tonåringar, men svaret på de tre första frågorna är helt klart ja.

Att tvinga en sextonåring att se på barnfilm mer småsyskon är helt sjukt om du frågar mig.
    Först och främst, galet att tonåringar ska få välja det du precis svarade på. Inte konstigt att så många har just relationsproblem i vårt samhälle.

Sen tror jag att vi pratar lite förbi varandra här 😊. Ingen tvingar en sextonåring att sitta och se barnfilm. Det handlar mer om att ibland finnas där för sina syskon, även om man själv inte hade valt aktiviteten. Precis som vi vuxna ibland gör saker för familj och släkt ,fira högtider, gå på kalas eller äta en middag, även om det inte alltid är det roligaste man vet.
    För mig är det snarare sjukt om man inte värderar syskonrelationen alls. Att storasyskonet aldrig är hemma förrän småsyskonen redan lagt sig, det gör ju att de knappt får någon chans att bygga relation. Och i mina ögon är det just relationen och närvaron som är det viktiga, inte vilken film som råkar stå på.
    Jag tycker faktiskt det är bristande föräldraskap att inte guida sina barn i att förstå värdet av syskonrelationer. Det betyder inte att småsyskonet ska diktera någon lek, det låter nästan som att många storasyskon här inne är traumatiserade av barnlek av någon anledning 😅. Det handlar ju snarare om att vara i samma rum, dela en stund och ge varandra närvaro. Det är så man bygger relation.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Va?) skrev 2025-08-21 16:03:36 följande:
    Du har verkligen svårt att förstå att alla inte tänker och tycker som du.

Det har gått finfint för mina numera vuxna barn, trots att du tycker att jag har ett bristande föräldraskap. Så du vet. 
    Jag förstår hur du menar. Med tanke på alla dina svar till mig så upplever jag ändå att du har svårt att acceptera att inte alla tänker och tycker som du. Eller så är det helt enkelt så att vi båda förstår att alla inte tycker samma och att det är just därför sådana här forum existerar 😊
    För min del har den här tråden fått mig att landa i att jag känner mig väldigt bekväm med de gränser vi kommit fram till hemma hos oss och att värderingarna vi har är sunda och goda. Jag väljer att som förebild ha familjer runtomkring som har värme gemenskap och starka band långt in i livet. Det är familjer som från start brytt sig om varandra och deltagit i gemenskapen. Inte hela tiden och på alla andras villkor men genom att finnas till och ta hänsyn till andra oavsett om det är vänner partners syskon eller morföräldrar.
    Och efter samtal med min tonåring är hen helt på samma bana så jag känner mig klar med ämnet 😊
Svar på tråden Regler för 16 åring