Regler för 16 åring
Vår nu 18 åring flyttade hemifrån när hon började gymnasiet. Hon flyttade till lägenhet med en kompis flera mil bort då utbildningen hon ville gå inte fanns närmare. Nu går hon sista året. Kommer hem varje fredag och är med familjen på helgen om det inte ska tävlas.
Lillebror tycker att det är både bra och dåligt. Bra för han får tv´n för sig själv och slipper tjat från stora syrran. Dåligt för att han inte har henne här att prata med och små tjafsa med. De pratar en del i telefon dock.
Dottern har skött skolan exemplariskt och är inte ute på stan och hänger. När hon gick högstadiet var det aldrig tal om att vara ute till midnatt. Enstaka gånger på helgerna kunde det hända, men det var typ en gång i kvartalet då dottern är väldigt aktiv inom sin sport och vill man elitsatsa då finns det inte utrymme för att hänga med kompisarna till sent på natten. Hon har prioriterat sporten. Så de gånger hon har haft något med kompisarna har jag hämtat mitt i natten för att hon inte skulle gå ensam hem. Men varje dag? Nej,
Vi har dessa tonåringar i släkten också. Och äldre barn som varit helt annorlunda. Men just denna tonåring verkar helt annat. Noll konsekvenstänk och sympati för de runtomkring, särskilt de yngre syskonen som vill umgås.
Tycker din tonåring hanterat det väldigt fint. När jag studerade universitet så åkte jag också hem nästan varje helg. Och har superfina band till mina föräldrar och syskon. De vet att jag haft de som prioritet och de har prioriterat mig. Det betyder inte att annat kan gå före i perioder, för att man vill festa eller resa eller vad som helst. Men grunden finns där i att vi lagt tid på varandra.