• Anonym (Nix)

Sluta plötsligt med Elvanse?

Min sambo har slutat tvärt massor med ggr av olika anledningar.  Inte det minsta farligt, händer absolut ingenting. 

Är du säker på att hon talar sanning att hon "tappat burken" och inte börjat överdosera så att dem är slut?

Min sambo blir väldigt trött ca 3-5 dagar och sover mycket, det är allt.

Han har tagit detta i typ 20-30 år tror jag. Uppehåll ett par månader ibland.

• Anonym (Nix)
    Anonym (d) skrev 2025-08-20 20:45:49 följande:
    Läkemedlet kom till Sverige ca 2013. 
    Då hade han säkert nåt annat innan dess och tagit levande sedan 2013. Skrev "tror jag" eftersom vi bara levt ihop i 7 år. Så under 7 år vet jag inte alla fall med säkerhet att den medicinen är helt ofarlig att sluta tvärt med.
  • Anonym (Nix)
    Anonym (Nix) skrev 2025-08-20 22:36:28 följande:
    Då hade han säkert nåt annat innan dess och tagit levande sedan 2013. Skrev "tror jag" eftersom vi bara levt ihop i 7 år. Så under 7 år vet jag inte alla fall med säkerhet att den medicinen är helt ofarlig att sluta tvärt med.
    Elvanse * inte levande Drömmer
  • Anonym (Nix)
    ResanTillMelonia skrev 2025-08-21 01:53:25 följande:
    Alltså det som händer är att man blir trött och sover i flera dagar
    Exakt så blir det för sambon också. Samma för hans bästa vän som också fick sluta tvärt en period. Trött och sov helst dygnet runt.

En gång försökte sambon få ny av den psyk han gått hos i väldigt många år när han hade glömt en burk på en semesrerresa. De har bra kontakt men det blev ändå nej. Detta pga "oro" då vissa patienrer gör sånt när de egentligen tagit fler än då ska. Men psyk VET att det är helt ofarligt med uppehåll ett tag så han fick helt enkelt vänta tills nästa uttag.
  • Anonym (Nix)
    Anonym (TS) skrev 2025-08-21 08:06:24 följande:
    Tack för svar, bra att det är ofarligt iallafall då. Men hur går det om man ska jobba om man blir så trött? Kunde din sambo jobba ändå? Min vän jobbar inom restaurangbranschen och det kan bli långa pass.. det är väl inte så hon kommer bli av med jobbet hoppas jag om hon är utan medicin några dagar? 
    Han jobbade på som vanligt, men sov mellan jobb.
Svar på tråden Sluta plötsligt med Elvanse?