Inlägg från: Anonym (D) |Visa alla inlägg
  • Anonym (D)

Dina sanningar

Anonym (Separerad) skrev 2025-08-21 13:20:38 följande:

Mitt exs sanning är att jag är roten till allt ont i hans liv. Att det var mitt fel att han drack så mycket och betedde sig så illa (barnen uttryckte rädsla i skolan) att det blev orosanmälan och efterföljande separation. Det är jag som är felet då jag inte ville gå i terapi med honom (det jag föreslagit flera gånger under flera år tidigare och svaret blivit att vi minsann inte behövde hjälp). 

Denna sanning satt hårt även i mig. Om jag bara hade gjort ditten och datten så skulle allt blivit bra. Men efter terapi så vet jag att ansvaret inte ligger hos mig för hans beteende. 

Alkoholmissbruk är speciellt. Personen kan inte vara sann för då måste hen erkänna sitt beroende av alkohol.

Men mycket av dagens planering går ut på att få tillfälle att dricka. Prioritet är att få i sig en viss mängd alkohol varje dag, det går före annat i livet.

Så livet för den alkoholberoende går ut på att trassla sig fram till alkoholen. Det kan bli anklagelser mot anhöriga, lögner, försummelser och fusk med allt annat. Ett virrvarr av lögner och undanflykter.

Gärna vill personeb få andra att känna sig skamsna ( i stället för den alkoholberoende). Allt är omgivningens fel.  

Att trassla sig ur det som anhörig. Att inte ta på sig skammen är inte lätt.

Eftersom de alkoholberoendes sätt att hantera sitt beroende ofta liknar varandras, så är det ju inte personens sanna personlighet som får sitt uttryck, utan någon slags missbrukarpersonlighet. Som det är svårt att lita på. Det blir ett slags dubbelspel.

Vettiga personer förvandlas till omöjliga att ha att glra med. 

Ja en alkoholberiendes sanning skiljer sig mycket från den som omgivningen har. De närstående utvecklar ofta medberoende och försöker kompensera och skyla över. Kan ljuga utåt och för sig själv om hur jobbig situationen är. 

En härva av lögner.
Svar på tråden Dina sanningar