• Anonym (Anonym)

Rädsla inför framtiden

Hej!

Känner att jag behöver skriva av mig. Fick avbryta min första graviditet i år i vecka 21 pga svåra fosteravvikleser. Det har varit enormt tufft sedan dess, vi försöker på nytt men det vill det inte ta sig. Jag är 32 och min sambo 35 så jag börjar känna mig extremt stressad. Jag tar ägglossningstest och vi prickar in ägglossningen med samlag men får ett negativt graviditetstest varje månad. Samtidigt som jag är extremt rädd för att bli gravid och få gå igenom samma sak igen och behöva avbryta ytterligare en graviditet men samtidigt så är jag besatt av att bli gravid. Kan liksom inte fokusera på något annat, tankarna snurrar mycket. Pratar med en psykolog men tycker inte det hjälper speciellt mycket. Är så rädd att inte få uppleva att bilda familj med min sambo.

Är det någon som känner igen sig? Skulle vara skönt och prata av sig. Alla kompisar runtomkring har barn eller väntar barn så det är också jobbigt även fast man är glad för deras skull också såklart. Det är mycket känslor.

• Svar på tråden Rädsla inför framtiden
  • Anonym (Malin)

Beklagar att du tvingades till abort.

Nej jag har inte varit i din situation, men du är fortfarande ung. Vid 32 har man åtminstone tre år som fullt fertil och chans att få barn i ytterligare 10 år. Och då ni varit gravida vet ni att det funkar.
    Mitt tips är att ta en paus från tester och sex enligt schema. Stressen i sig kan göra att du inte blir gravid. Försök landa i nuet, ägna er åt varann och vårda relationen. Ha mycket sex, för att det är skönt, inte för att i första hand bli gravid. Blir det inget kan ni börja med tester och framåt våren igen, men jag tror du skulle må bra av att tagga ner gravidhetsen lite.

• Anonym (Ingen gillar oombedda tips)
    Anonym (Malin) skrev 2025-08-21 19:46:41 följande:

Nej jag har inte varit i din situation, men du är fortfarande ung. Vid 32 har man åtminstone tre år som fullt fertil och chans att få barn i ytterligare 10 år. Och då ni varit gravida vet ni att det funkar.
    Mitt tips är att ta en paus från tester och sex enligt schema. Stressen i sig kan göra att du inte blir gravid. Försök landa i nuet, ägna er åt varann och vårda relationen. Ha mycket sex, för att det är skönt, inte för att i första hand bli gravid. Blir det inget kan ni börja med tester och framåt våren igen, men jag tror du skulle må bra av att tagga ner gravidhetsen lite.

Jag blir fashinerad av svar som ditt. TS frågar uttryckligen om likasinnade med syfte att prata av sig. Inte efter tips. Jag har så svårt att se att de skolboksråd du skriver ovan är någonting annat än att slå in en öppen dörr. 

Till TS vill jag säga. Jag vet hur det är att bära oro över att det aldrig ska bli ens tur. Jag hoppas en snar framtid bär frukt med sig till dig ❤️

• Anonym (Malin)
    Anonym (Ingen gillar oombedda tips) skrev 2025-08-21 21:31:22 följande:

Jag blir fashinerad av svar som ditt. TS frågar uttryckligen om likasinnade med syfte att prata av sig. Inte efter tips. Jag har så svårt att se att de skolboksråd du skriver ovan är någonting annat än att slå in en öppen dörr. 

Till TS vill jag säga. Jag vet hur det är att bära oro över att det aldrig ska bli ens tur. Jag hoppas en snar framtid bär frukt med sig till dig ❤️

Jag vet väl att det är ett skolboksråd, men jag tror att TS är så illa däran att det är precis vad hon behöver höra. Elementär fakta på print från någon annan, ett råd som dessutom fungerar.

Jag i min tur blir fascinerad av ditt "råd". Alltså ett icke-råd, ett käckt tillrop som åtminstone jag skulle tolka som meningslöst och nedlåtande.
  • Anonym (J)
    Anonym (Malin) skrev 2025-08-21 19:46:41 följande:

Tycker ändå att der var bra råd. Man kan frysa in ägg också, ger lite ro inför framtiden.
  • FAVE0515
    Anonym (Malin) skrev 2025-08-24 10:51:38 följande:
    Jag vet väl att det är ett skolboksråd, men jag tror att TS är så illa däran att det är precis vad hon behöver höra. Elementär fakta på print från någon annan, ett råd som dessutom fungerar.

Jag i min tur blir fascinerad av ditt "råd". Alltså ett icke-råd, ett käckt tillrop som åtminstone jag skulle tolka som meningslöst och nedlåtande.

Det är just det Malin, jag har inte alls givit några råd. det vill säga berätta vad jag tycker TS ska göra som du gör. För hon har inte bett om det.

Däremot berättar jag att jag varit där hon är, jag vet hur ont det gör. Och därför säger jag som jag gör till dig. Råd gjorde ont för mig och hjälpte inte heller då det inte var avslappning eller det du skriver ovan som löste det utan vidare behandling. 

Svar på tråden Rädsla inför framtiden