• Anonym (Matz)

Stulen citodon och öl

Ansvarar för säkerhet på mitt jobb och en kollega skröt idag och visade upp en förpackning citodon och sa att det var morfin i och att hans brorsa som är doktor skriver lättvindigt ut tabletterna åt honom. 

Han har ont i en axel el nåt men jag vill inte att han ska jobba med morfin i kroppen och riskera att skada sig vilket kan hamna på mitt bord. (Är ny på jobbet). Så när ingen såg snodde jag tabletterna genom att öppna förpackning å ta båda kartorna som låg i. 

Jag själv har ett diskbråck som vägrar ge med sig och min läkare bara skriver ut skit. 

Nu till mitt problem jag tog två tabletter för några timmar sen och smärtan försvann vilket var gudomligt men sen tog jag två snabba starköl och fan vad dåligt jag mår nu. Känns som jag ska däcka när som helst. Är det farligt att somna eller helt lugnt? 😅

• Svar på tråden Stulen citodon och öl
  • felicityporter

Mycket bra! MVG i provokationsförsök. Räckte dock inte riktigt hela vägen för just mig, men är säker på att en handfull skribenter nappar. 👍

• Tom Araya

En dag försent för "lillördag" och för tidigt för "fredagstråd".
    Detta påminner om Jonathan Unge som gärna tar helg redan på tisdag. Skrattande

• Anonym (Ordnar sig tat lugnt)

Blandar benzo och starköl. Störtskönt.

• Anonym (Farligt)

Märkligt scenario som inte låter troligt, men vill ändå svara. Citodon och alkohol får inte kombineras! Kontakta sjukvården istället för att lägga dig och sova trots att du mår dåligt. Det är viktigt.

• Anonym (Matz)

Ingen fara på taket. Sov som en stock bara! Tog mig till jobbet utan problem. Är sjukt imponerad över hur dessa tabletter tar bort smärta. Men frågan är om de är väldigt beroendeframkallande, nån som vet? Man vill ju inte bli nya Thorsten Flinck.

• Anonym (Hmm..)
    Anonym (Matz) skrev 2025-08-22 08:03:56 följande:

Ingen fara på taket. Sov som en stock bara! Tog mig till jobbet utan problem. Är sjukt imponerad över hur dessa tabletter tar bort smärta. Men frågan är om de är väldigt beroendeframkallande, nån som vet? Man vill ju inte bli nya Thorsten Flinck.

Lugnt... Du är bara en simpelt tjuv. Varken mer eller mindre. Lycka till med "nya jobbet". Fjant!
  • Anonym (Matz)

Och nej det är ingen trolltråd. Jag skrev bara en rolig rubrik för att få snabbare svar. 

Tog även med tabletterna tillbaka till jobbet idag för jag funderar på att lämna tillbaka dom lite diskret. Borde jag? Han kan ju iofs få nya av sin bror. Jag däremot kan nog aldrig få tag på dessa igen. Sitter jag på guld?

• Anonym (Hmm..)

Guld? Trams! Gå till läkare och berätta om din värk så får du eget recept. Det är inte knark!

• Mantrasina
    Anonym (Matz) skrev 2025-08-22 08:12:18 följande:

Och nej det är ingen trolltråd. Jag skrev bara en rolig rubrik för att få snabbare svar. 

Tog även med tabletterna tillbaka till jobbet idag för jag funderar på att lämna tillbaka dom lite diskret. Borde jag? Han kan ju iofs få nya av sin bror. Jag däremot kan nog aldrig få tag på dessa igen. Sitter jag på guld?

Åh jisses... 

Ja, du kan bli beroende av dem. Särskilt när du tar dem utanför vårdens överinseende. Det är ett ämne (kodein) som omvandlas till morfin i kroppen - det finns en anledning till att det är ganska strikt på hur och när de skrivs ut. Många har blivit jäkligt beroende av dem, och då är det sjukt svårt att bli av med det.

Om din kollega har fått dem utskrivna - även om det är av sin bror - så är det HANS medicin som HAN behöver (eller tror sig behöva iaf). Du ska ge fan i att ta andras förskrivna mediciner. I värsta fall kan det döda dig. Även om det är osannolikt med citodon som är relativt milt så kan det ge andningsdepression (musklerna glömmer bort/förmår inte fungera nog för att andas ordentligt), särskilt i kombination med alkohol som också påverkar musklerna generellt och andningsmuskulaturen.

Ge tillbaka tabletterna. Ge fan i att stjäla andras medicin. Gå till din egen läkare och be om att få dem utskrivna - eller snacka med din kollegas bror... Och du, om kollegan behöver dem för att få god smärtlindring, så kommer det antagligen bli säkrare på jobbet än om han jobbar smärtpåverkad pga smärta gör folk omtöcknade och ger sämre omdömesförmåga, kroppen och hjärnan är tröttare och det blir svårare att fokusera. 

Skärp dig!

• Anonym (Matz)
    Mantrasina skrev 2025-08-22 08:54:10 följande:

Åh jisses... 

Ja, du kan bli beroende av dem. Särskilt när du tar dem utanför vårdens överinseende. Det är ett ämne (kodein) som omvandlas till morfin i kroppen - det finns en anledning till att det är ganska strikt på hur och när de skrivs ut. Många har blivit jäkligt beroende av dem, och då är det sjukt svårt att bli av med det.

Om din kollega har fått dem utskrivna - även om det är av sin bror - så är det HANS medicin som HAN behöver (eller tror sig behöva iaf). Du ska ge fan i att ta andras förskrivna mediciner. I värsta fall kan det döda dig. Även om det är osannolikt med citodon som är relativt milt så kan det ge andningsdepression (musklerna glömmer bort/förmår inte fungera nog för att andas ordentligt), särskilt i kombination med alkohol som också påverkar musklerna generellt och andningsmuskulaturen.

Ge tillbaka tabletterna. Ge fan i att stjäla andras medicin. Gå till din egen läkare och be om att få dem utskrivna - eller snacka med din kollegas bror... Och du, om kollegan behöver dem för att få god smärtlindring, så kommer det antagligen bli säkrare på jobbet än om han jobbar smärtpåverkad pga smärta gör folk omtöcknade och ger sämre omdömesförmåga, kroppen och hjärnan är tröttare och det blir svårare att fokusera. 

Skärp dig!

Hade tänkt lämna tillbaka det på min första fikarast men killen är sjukskriven idag så går inte. Lika bra jag behåller tabletterna tills vidare. är sugen på att ta nån till ikväll när jag kommer hem. dock utan öl denhär gången. Eller kanske lika bra att vänta till söndag. Det är ju trots allt fredag😅
Svar på tråden Stulen citodon och öl