• Anonym (Hjälp)

Hjälp med att räkna på ekonomin

Jag behöver hjälp med hur jag ska tänka kring min ekonomi som inte är den bästa. 

Är ensamstående kvinna med två barn på heltid. Barnen är 13 respektive 2 år. Jag har fast jobb och får ut ca 20 000 kr rent i månaden. Har en del skulder (blanco-lån) och har lyckats baka flera smålån (Klarna-skulder osv) till ett. 

När jag nu räknar på allt, när jag betalat alla räkningar, hyra, el osv, kommer jag ha 5500 kr att leva för. Det ska räcka till mat, kläder, blöjor. Låg summa, men jag måste gå runt och sluta köpa saker (mat främst faktiskt) på kredit. Jag vill inte ha dömande kommentarer. Jag vill förändra min situation och har också bokat ett möte med budget-och skuldrådgivare på kommunen. Men hur ska jag tänka och planera framöver? Jag har inget sparande, men har heller inga betalningsanmärkningar eller är på kronofogden. Så läget är ju inte katastrof trots allt.

• Svar på tråden Hjälp med att räkna på ekonomin
  • Anonym (M)

Har du möjlighet att arbeta extra? 

Får du underhåll och barnbidrag, ingår de i de 20 tkr?

Har du utgifter du kan minska/skippa helt?

• Anonym (Kr)

Inga lån och krediter 
    Säg upp så många abonnemang och liknade som du kan
    Inga lån och krediter 
    Planera mat långsiktigt
    Inga lån och krediter
    Satsa på mycket billiga basvaror, potatis, ris, havregryn, bönor, pasta
    Inga lån och krediter
    Köp kläder och prylar på second hand
    Inga lån och krediter 
    Spara lite, en liten reserv behovs
    Inga lån och krediter
    Sluta med rena onödigheter som alkohol och tobak
    Inga lån och krediter
    Se över transportkostnader 
    Inga lån och krediter

På lite sikt
    Se över bostaden
    Se över jobb
    Bidrag, hur har du med bostadsbidrag, bb, underhåll?

• Anonym (Lola)

De allra flesta tvååringar kan sluta med blöjor, åtminstone dagtid. 

Maten, jag tycker det är lättare att sätta en veckobudget än en månadsbudget. Jag och min 14-åring klarar oss på 1000 kronor per månad, och då har vi med en del kött, färdigt bröd, mycket yoghurt. Har du koll på vad ni lägger idag? Jag hade försökt med kanske 600 per vecka annars - skriv ner alla inköp. Havregrynsgröt är billigt, gott och mättande, bra frukost. Och så grytor med bönor, linser eller kikärtor. Orkar ni så ut och plocka bär nu, finns en hel del blåbär tex, super att ha i frysen. 

• Jimmy75
    Anonym (M) skrev 2025-08-22 06:37:04 följande:

Vilka utvecklingsmöjligheter har du på nuvarande arbetsplats? Du kanske kan förhandla upp din lön, eller prata med dem om hur du kan utvecklas och därigenom få mer betal. 

du kanske har något du kan sälja och på så vis få in en extra summa som du kan extraamortera på din dyraste skuld. 

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (M) skrev 2025-08-22 06:37:04 följande:

Jag får underhåll, barnbidrag och bostadsbidrag utöver 20 000. Min inkomst är inte så dålig egentligen, men lånen gör det dyrt och pendelkortet till jobbet 
  • Anonym (M)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-08-22 07:00:21 följande:
    Jag får underhåll, barnbidrag och bostadsbidrag utöver 20 000. Min inkomst är inte så dålig egentligen, men lånen gör det dyrt och pendelkortet till jobbet 
    Hur ser din budget ut?

Kan du arbeta extra?
  • Anonym (Kr)

Att få bort lån med hög ränta är prioriterat

Har du saker du kan sälja för att amortera?
    Har du något du kan ha som säkerhet för ett bättre lån, bostad, sommarstuga?

• Zoegazz
    Anonym (Lola) skrev 2025-08-22 06:46:06 följande:

De allra flesta tvååringar kan sluta med blöjor, åtminstone dagtid. 

Maten, jag tycker det är lättare att sätta en veckobudget än en månadsbudget. Jag och min 14-åring klarar oss på 1000 kronor per månad, och då har vi med en del kött, färdigt bröd, mycket yoghurt. Har du koll på vad ni lägger idag? Jag hade försökt med kanske 600 per vecka annars - skriv ner alla inköp. Havregrynsgröt är billigt, gott och mättande, bra frukost. Och så grytor med bönor, linser eller kikärtor. Orkar ni så ut och plocka bär nu, finns en hel del blåbär tex, super att ha i frysen. 

1000 kr per månad? Du menar vecka? Låter helt orimligt annars tycker jag.
  • Anonym (Hjälp)
    Jimmy75 skrev 2025-08-22 06:55:36 följande:

Vilka utvecklingsmöjligheter har du på nuvarande arbetsplats? Du kanske kan förhandla upp din lön, eller prata med dem om hur du kan utvecklas och därigenom få mer betal. 

du kanske har något du kan sälja och på så vis få in en extra summa som du kan extraamortera på din dyraste skuld. 

Jag söker jobb närmare min bostad nu, dels för att slippa pendelkoatnaden och för att jag tror att jag kommer få upp min lön om jag byter arbetsplats. Har bra referenser så borde inte vara svårt. Men problemet är att det just nu inte finns många jobb ute på arbetsförmedlingen. Har också tre månaders uppsägningstid. Så det kommer oavsett vad dröja innan jag får upp inkomsten.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Kr) skrev 2025-08-22 07:05:37 följande:

Att få bort lån med hög ränta är prioriterat

Har du saker du kan sälja för att amortera?
    Har du något du kan ha som säkerhet för ett bättre lån, bostad, sommarstuga?

Jag håller med. Har lyckats få ner räntan på ett lån. Har tyvärr ingenting att sälja, jag äger ingenting av värde.
Svar på tråden Hjälp med att räkna på ekonomin