Inlägg från: Anonym (Hjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjälp)

Hjälp med att räkna på ekonomin

Jag behöver hjälp med hur jag ska tänka kring min ekonomi som inte är den bästa. 

Är ensamstående kvinna med två barn på heltid. Barnen är 13 respektive 2 år. Jag har fast jobb och får ut ca 20 000 kr rent i månaden. Har en del skulder (blanco-lån) och har lyckats baka flera smålån (Klarna-skulder osv) till ett. 

När jag nu räknar på allt, när jag betalat alla räkningar, hyra, el osv, kommer jag ha 5500 kr att leva för. Det ska räcka till mat, kläder, blöjor. Låg summa, men jag måste gå runt och sluta köpa saker (mat främst faktiskt) på kredit. Jag vill inte ha dömande kommentarer. Jag vill förändra min situation och har också bokat ett möte med budget-och skuldrådgivare på kommunen. Men hur ska jag tänka och planera framöver? Jag har inget sparande, men har heller inga betalningsanmärkningar eller är på kronofogden. Så läget är ju inte katastrof trots allt.

• Svar på tråden Hjälp med att räkna på ekonomin
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (M) skrev 2025-08-22 06:37:04 följande:

Har du möjlighet att arbeta extra? 

Får du underhåll och barnbidrag, ingår de i de 20 tkr?

Har du utgifter du kan minska/skippa helt?

Jag får underhåll, barnbidrag och bostadsbidrag utöver 20 000. Min inkomst är inte så dålig egentligen, men lånen gör det dyrt och pendelkortet till jobbet 
  • Anonym (Hjälp)
    Jimmy75 skrev 2025-08-22 06:55:36 följande:

Vilka utvecklingsmöjligheter har du på nuvarande arbetsplats? Du kanske kan förhandla upp din lön, eller prata med dem om hur du kan utvecklas och därigenom få mer betal. 

du kanske har något du kan sälja och på så vis få in en extra summa som du kan extraamortera på din dyraste skuld. 

Jag söker jobb närmare min bostad nu, dels för att slippa pendelkoatnaden och för att jag tror att jag kommer få upp min lön om jag byter arbetsplats. Har bra referenser så borde inte vara svårt. Men problemet är att det just nu inte finns många jobb ute på arbetsförmedlingen. Har också tre månaders uppsägningstid. Så det kommer oavsett vad dröja innan jag får upp inkomsten.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Kr) skrev 2025-08-22 07:05:37 följande:

Att få bort lån med hög ränta är prioriterat

Har du saker du kan sälja för att amortera?
    Har du något du kan ha som säkerhet för ett bättre lån, bostad, sommarstuga?

Jag håller med. Har lyckats få ner räntan på ett lån. Har tyvärr ingenting att sälja, jag äger ingenting av värde.
  • Anonym (Hjälp)

Jag fick också upp min lön med 2000 i våras, så chefen verkar tycka att jag gör ett bra jobb. Men ändå har jag svårt att gå runt. Det mesta är dyrt just nu, och jag har tyvärr varit slarvig och levt som om priserna var som förr... var dessutom mammaledig förra året och fick ut mindre. Så visst, inkomsten kommande år är något bättre.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Kr) skrev 2025-08-22 06:45:36 följande:

Inga lån och krediter 
    Säg upp så många abonnemang och liknade som du kan
    Inga lån och krediter 
    Planera mat långsiktigt
    Inga lån och krediter
    Satsa på mycket billiga basvaror, potatis, ris, havregryn, bönor, pasta
    Inga lån och krediter
    Köp kläder och prylar på second hand
    Inga lån och krediter 
    Spara lite, en liten reserv behovs
    Inga lån och krediter
    Sluta med rena onödigheter som alkohol och tobak
    Inga lån och krediter
    Se över transportkostnader 
    Inga lån och krediter

På lite sikt
    Se över bostaden
    Se över jobb
    Bidrag, hur har du med bostadsbidrag, bb, underhåll?

Du har rätt. Jag ska nu klippa kreditkortet i sann Lyxfällan-anda, haha.

Dricker inte alkohol (köper en flaska vin var tredje månad typ) och röker eller snusar inte. 

Har fast kostnad för resa till jobbet, jobbar i en annan stad.

Hur mycket är rimligt att spara varje månad? Har jag ens utrymme till det? Jag är inte uppväxt med att tänka på sparande, det tankesättet är helt främmande för mig. 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Kr) skrev 2025-08-22 07:47:30 följande:
    Lite ojust fråga kanske men vad har alla lånade pengar gått till?
    Det är okej. 

Mat, möbler och en dyr ivf-behandling. 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-08-22 09:03:43 följande:

Ju mindre pengar man har desto mer behöver man spara. När jag hade ungefär som du över så sparade jag till massor av saker. Kommande helgen, födelsedagar, ytterkläder och skor, högtider, medicin och läkarbesök och såklart oväntade utgifter osv osv

Hur gjorde du då? Hade du ett sparkonto? Hur mycket är rimligt att jag lägger undan?
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (M) skrev 2025-08-22 07:59:19 följande:
    Fast lånet till IVF delar du väl med pappan?
    Nej, pga jag har fått barn frivilligt på egen hand. 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Kr) skrev 2025-08-22 07:56:26 följande:
    Läget är inte hopplöst. Du har högre inkomst sen förra året och du är medveten om att du levt oekonomiskt.

Med planerning, långsiktig tänk och diciplin borde detta lösa sig. Allt efter lånen bli betalda kommer din situation bli bättre, så länge du inte fyller på med nya lån. Är nätshoping roten till det onda? Försök då spärra dig och ett absolut förbud.

Om du har dragit ner på onödig utgifter som abbonemang, resor, nöjen är det dags att titta på löpande utifter. 
    Först kläder - har du tillräcklig med kläder för nästa år? Behöver 13-åringen allt nytt hela tiden och i vilken prisklass?

Mat - veckoschema och inget mera. Kan du storhandla på någon lågpriskedja? Extrapriser är bra men rabaterad biff är fortfarande dyrare än hel karré.

13-åringen lär äta lunch på skolan och få i sig tillräcklig med vitaminner och dylikt. Satsa då på enkel baskost hemma. Om det passar er. Kör på rullande veckoschema, Dvs samma mat varje veckodag eller på en två veckors cykel.

Som skrivit ovan, storkok och frys in.

Tack! Jag känner inte att det är hopplöst, men tufft. Jag vill inte ge upp utan jag vill kämpa mig ur detta. Jag och barnen äter ofta lunch hos mina föräldrar på helgen. Det som kostar mycket är mobilräkningar och bredband. Har en barnförsäkring på 200 kr i månaden, den tar emot att säga upp men jag får nog göra det. Har hemförsäkring. 

Mina lån och räntor kommer minska om cirka ett halvår om jag sköter mig.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Em) skrev 2025-08-22 09:28:25 följande:

Du måste ju börja jobba mer eller byta jobb, du tjänar ju knappt någonting. Utgår från att du har bostadsbidrag, barnbidrag och underhåll. Hur många procent jobbar du? Börja plugga för att på sikt öka inkomsten?

Skönt att lånen kommer minska snart iaf. 

Jag jobbar 90 procent nu, pga pendlingen kan jag inte jobba 100. Jag tjänar strax under 35 000 kr om jag jobbar heltid. Men sen blir det ju en del vab osv vissa månader.
  • Anonym (Hjälp)

Det är vad jag får ut. Pendlar mellan 18 000-22 000 varje månad. 

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Lola) skrev 2025-08-22 10:13:06 följande:
    Ja, förlåt. Slarvskrev. 1000 kronor per vecka är matbudgeten för oss.
    Hm, kanske borde köra så. Jag funderar på att att ta ut 1000 i kontanter varje måndag tex. Jag har svårt att ha koll på pengar när de är en siffra på kontot bara, och jag missbedömer konstant hur lång en månad faktiskt är.
  • Anonym (Hjälp)

Har pratat med HR nu och tydligen ska jag få ut 24 000 kr rent om jag jobbar 90 procent. Jag gick upp i tid strax innan sommaren och har vabbar mycket, därav min låga lön. Så förhoppningsvis får jag ju ut lite mer under hösten. 

Tusen tack för alla era svar! Ska som sagt var till budget och skuldrådgivningen och prata och få hjälp med att lägga upp en budget jag kan hålla. Jag har ett stort nätverk omkring mig men är van vid att klara mig själv och har skämts för min situation. 

• Anonym (Hjälp)
    Jimmy75 skrev 2025-08-22 18:16:28 följande:
    Skam är en av de största fällorna som finns att hamna i. Det har oerhört stark inverkan på beteende och beslutsfattande. Dessvärre ligger den i såna här situationer oftast bakom oerhört dåliga beslut eftersom målet är på kort sikt och nästan alltid undvikande.
    Jag fattar. Men jag är bara människa och har ju insätt att jag behöver förändra hur jag hanterar ekonomin framöver för inte hamna hos Kronofogden osv. 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Lola) skrev 2025-08-22 22:02:48 följande:
    Jag sa 600 per vecka som förslag, två handlingar, 300 vardera. Det borde gå med planering, laga enkelt men från grunden och vegetariskt. I alla fall om det finns lite kryddor och sånt hemma. Men det krävs ju eftertanke och ork såklart. Känns det för svårt att hålla kan vi lägga oss mittemellan då, 800 per vecka. Ts kan ju börja med att skriva ner alla matinköp som görs under en månad, jag började så för att få koll. 
    Har räknat lite nu, och denna månad är tajt, men redan nästa månad ser bättre ut. Denna månad ska jag gå runt på 5500 kr efter att allt är betalt, nästa 7000 kr. Planerar att fokusera på att släcka ett lån i taget. Spärra/stänga kreditkortet och ringa Klarna så de spärrar mig från att kunna handla med avbetalningar. Ska denna månad ta ut 1200 kr varje måndag i kontanter som jag får använda till mat för en vecka. Jag tänker att det ändå borde gå. 
  • Anonym (Hjälp)
    Cox Orange skrev 2025-08-23 19:25:50 följande:

Jag förstår barnlängtan men jag förstår inte hur du frivilligt har försatt dig i denna situation. Hur tänker du kring dina barn? Trettonåringen, ska hen inte få ha aktiviteter? Så många dåliga beslut utan konsekvenstänk. Betala av på lånen till max.

Mina barn mår bara bra, tack. Min äldsta har flera aktiviteter. Har prioriterat att lägga mycket av pengarna på just det. Nu i höst inför staten ett särskilt fritidskort som gör att jag inte behöver betala så mycket per termin, vilket är guld värt! 

Mitt problem har varit att jag fastnat i avbetalningsfällan och kreditfällan. Men jag är inte dum i huvudet för det, du har ingen aning om allt som hänt i mitt liv. Men jag är på rätt väg nu och jag ser ändå att jag kan vända på min situation. 
Svar på tråden Hjälp med att räkna på ekonomin