• Anonym (Mamma)

Okej att kräva lån med eget kort?

Dottern går i högstadiet. De har inget eget bibliotek, utan lånar från ett i närheten. Blev lite paff när jag fick höra att eleverna måste låna med sina egna kort, samt så ska böckerna lämnas kvar i hemklassrummet sen... är det verkligen okej? Det är ju jag/dottern som är ansvariga för boken, hur kan de då kräva att de som är för skolan ska lånas på privata?

• Svar på tråden Okej att kräva lån med eget kort?
  • Anonym (N)

Kan ni inte vägra?
    Det låter inget vidare att någon annan kan ta eller slarva bort böckerna ni har ansvar för.

• Anonym (A)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-08-22 08:18:40 följande:
    Okej att kräva lån med eget kort?

Dottern går i högstadiet. De har inget eget bibliotek, utan lånar från ett i närheten. Blev lite paff när jag fick höra att eleverna måste låna med sina egna kort, samt så ska böckerna lämnas kvar i hemklassrummet sen... är det verkligen okej? Det är ju jag/dottern som är ansvariga för boken, hur kan de då kräva att de som är för skolan ska lånas på privata?

Det handlar väl om när de lånar medan de är i skolan? Dvs går dit på skoltid och lånar. Att de ska använda sitt eget kort är väl för att veta vem som lånat vilken bok. 

Ni kan ju gå dit på ledig tid och låna vad ni vill.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (A) skrev 2025-08-22 09:29:57 följande:
    Det handlar väl om när de lånar medan de är i skolan? Dvs går dit på skoltid och lånar. Att de ska använda sitt eget kort är väl för att veta vem som lånat vilken bok. 

Ni kan ju gå dit på ledig tid och låna vad ni vill.
    Poängen är att skolan gör oss ansvariga för något vi inte har kontroll över, eftersom boken är för skolan och ska stanna där.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (N) skrev 2025-08-22 08:33:18 följande:

Kan ni inte vägra?
    Det låter inget vidare att någon annan kan ta eller slarva bort böckerna ni har ansvar för.

Har mailat dem, hoppas få svar under dagen. Vill ha skriftligt på vad som händer om en bok försvinner eller går sönder.
  • Anonym (Py)

Jag hade tvärvägrat det upplägget. Det är som gjort för att saker ska försvinna. 

• Aliona

Hur gör de med andra skolböcker som delats ut till eleverna? Förvaras de också i skolan, eller hemma? För dem är man också personligen ansvariga för. 

• Anonym (A)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-08-22 09:35:03 följande:
    Har mailat dem, hoppas få svar under dagen. Vill ha skriftligt på vad som händer om en bok försvinner eller går sönder.
    Hur menar du att man ska lära sina barn att ta hand om sina saker, om det inte blir konsekvenser när något försvinner?
  • Krocko

Om man går i högstadiet så har ju eleverna skåp med lås där man kan förvara låneböcker, det här är väl inget att göra någon affär av?

• Aliona
    Anonym (A) skrev 2025-08-22 09:59:34 följande:
    Hur menar du att man ska lära sina barn att ta hand om sina saker, om det inte blir konsekvenser när något försvinner?
    Tror TS menar att det inte ör rimligt att vara ansvarig för något som man inte har kontroll över, iom att böckerna ska förvaras i skolan. Hon undrar vad som händer om böckerna försvinner därifrån. 
  • Anonym (A)
    Aliona skrev 2025-08-22 10:03:22 följande:
    Tror TS menar att det inte ör rimligt att vara ansvarig för något som man inte har kontroll över, iom att böckerna ska förvaras i skolan. Hon undrar vad som händer om böckerna försvinner därifrån. 
    Fast de har väl skåp eller annat där de lägger in sina saker? Självklart ska inte böckerna ligga framme så vem som helst kan ta dom. 
Svar på tråden Okej att kräva lån med eget kort?