• Anonym (Meddelande)

Det här med erotiska noveller

Jag har ännu inte hittat någon erotisk novell som faller mig i smaken. Jag tycker de flesta är platta, förutsägbara och saknar nerv och spänning. Det finns iof några som jag läst som börjar lovande och där det byggs upp en spänning som kan intressera mig. Men sen glider allt över till en detaljerad beskrivning av själva sexakten och där tappar jag intresset. Jag börjar hoppa framåt i texten för att förtvivlat hitta tillbaka till något som är oväntat och överraskande. 

Det intressanta är att när jag kollar på porr på nätet då vill jag helst se detaljerna. Inte enbart infokuserade dock. Jag vill se helheten men utan att något "väsentligt" skyms. Med andra ord så vill jag se penetrering fullt synligt men också kvinnans ansiktsuttryck. Jag vill se hela henne och hennes reaktion. Och det får gärna vara amatörer eller en proffsproduktion. Men jag vill inte se något som är överdrivet fejkat. Utan något som påminner om en äkta reaktion och som ser ut som äkta njutning (utan skrik och vrålande). 

Men när jag läser en sexnovell så fungerar jag annorlunda. Då föredrar jag att själv bygga upp bilden i min fantasi. Jag vill inte få den serverad. Jag tröttnar när huvudpersonernas utseende beskrivs detaljerat. Dessa utseendebeskrivningar är alltid så stereotypa. Jag föredrar att få en bild underförstått. Samma sak när handlingen övergår till själva knullandet. Hon häpnar alltid över hur stor, grov och hård han är. "kommer han att få plats i mig?". Han häpnar alltid över hennes fasta bröst, vältränade rumpa och hur trång och skön hon är. Hon överraskas hur obeskrivligt skönt det känns att bli så utfylld och kommer i flera explosiva fontänorgasmer. Han kämpar för att hålla sig och när hon har kommit flera gånger och är helt slut så kommer han i en enorm orgasm. 

Det är likadant varje gång. Förutsägbart. Trist tycker jag.

Den här novellen föreslogs i en annan tråd här som avhandlar just det här ämnet: erotopia.se/noveller/mannen-vid-bordet-bredvid/
    J
    ag tyckte att den började lovande och upplägget fångade mitt intresse. Kul vinkling tänkte jag. Men sen gled allting över i den vanliga trallen (ungefär som jag beskriver ovan) och jag tappade intresset genast.

Är jag ensam om att resonera så här när det gäller noveller?

• Svar på tråden Det här med erotiska noveller
  • Anonym (Sleepy Aragorn)

Hoppas på en givande diskussion här, jag kommer följa den med stort intresse. Jag har ju skrivit ganska många erotiska noveller. Själva bakgrundshistorien är en viktig del och den som jag tycker är roligast att skriva. Men det finns många olika sorters läsare, vissa hoppar över bakgrundsstoryn och vill bara läsa sexscenen, andra gör tvärtom. Och samtidigt har jag märkt att det är hemskt tråkigt att bara skriva för att blidka andra, utan jag behöver skriva om sånt som jag själv tänder på för att det ska vara kul. 

• Finlandssvensken

För att få någon njutning av en erotisk novell, måste den för mig fylla samma kriterier för välskriven skönlitteratur som vilken novell som helst. Det räcker alltså inte med en supersexig berättelse. Samma med porr. Även om alla de enorma etiska problemen inom porrindustrin inte skulle existera, hade jag inte sett på porr, kvaliteten är helt enkelt bedrövlig. "What are you doing, step brother? Ah ah ah". Nej tack. Krävs samma satsningar på allt från manus till skådespelarprestationer som i riktiga kvalitetsfilmer för att det ska kännas lockande. Existerar inte.  Välskrivna noveller med erotiska inslag finns säkerligen, men när det uttryckligen ska vara erotisk novell, tenderar den litterära kvaliteten falla bort helt och hållet.

• KimLinnefeldt

Ja, porr är ju ett dimhöljt område utan kvalitetskrav. Ömsom vin, ömsom vatten. Jag gillar att läsa noveller och sparar dem jag har uppskattat, vilket man kan göra i sexnovell.se

Sen gillar vi att lyssna på noveller som ljudböcker, bland annat Clara Jonssons noveller och samlingar. De är inte övertydligt detaljerade, och erbjuder spännande upplägg.

• Anonym (Strauss)

Ers frågeställning, om än framförd i prosaisk ton, påminner mig om skillnaden mellan det Apolloniska och det Dionysiska som Nietzsche så träffande beskrev. Novellen, i sin bästa form, skall vara ett spel mellan antydan och tystnad, mellan den laddade pausen och det outsagda ordet. När författaren i stället blottar allting, rad för rad, blir det ett dissekerande snarare än ett förförande, och litteraturen förlorar därmed sin nerv, sitt dunkel, sin andhämtning.

Ni är långt ifrån ensam. Redan Flaubert menade att begärets verkliga hemvist ligger i förväntan, i det man aldrig helt får se. Så länge författaren litar på läsarens fantasi kan texten bli både laddad och levande. Men när pennan börjar imitera filmkamerans obarmhärtiga närbild reduceras läsaren till en passiv betraktare och allt som återstår är mekanik. Det är kanske därför den verkligt intressanta erotiska litteraturen så ofta är den som aldrig nämner själva akten vid namn.

• Anonym (Meddelande)
    Anonym (Strauss) skrev 2025-08-22 12:08:38 följande:

Ers frågeställning, om än framförd i prosaisk ton, påminner mig om skillnaden mellan det Apolloniska och det Dionysiska som Nietzsche så träffande beskrev. Novellen, i sin bästa form, skall vara ett spel mellan antydan och tystnad, mellan den laddade pausen och det outsagda ordet. När författaren i stället blottar allting, rad för rad, blir det ett dissekerande snarare än ett förförande, och litteraturen förlorar därmed sin nerv, sitt dunkel, sin andhämtning.

Ni är långt ifrån ensam. Redan Flaubert menade att begärets verkliga hemvist ligger i förväntan, i det man aldrig helt får se. Så länge författaren litar på läsarens fantasi kan texten bli både laddad och levande. Men när pennan börjar imitera filmkamerans obarmhärtiga närbild reduceras läsaren till en passiv betraktare och allt som återstår är mekanik. Det är kanske därför den verkligt intressanta erotiska litteraturen så ofta är den som aldrig nämner själva akten vid namn.

Wow!!
    Inramat i hovbugningar och hovnigningar så har du lyckats fånga det jag, på mitt "torparspråk", förökte uttrycka. Mitt i prick!
    Bravo

(vem är du om jag får undra?)
  • Anonym (Sleepy Aragorn)

Detta blir jag sugen på att öva på. Jag har många läsare som gillar min detaljrikedom, men att måla med subtila antydanden känns betydligt mycket mer stilfullt. 
  • Anonym (Strauss)
    Anonym (Meddelande) skrev 2025-08-22 12:52:44 följande:
    Wow!!
    Inramat i hovbugningar och hovnigningar så har du lyckats fånga det jag, på mitt "torparspråk", förökte uttrycka. Mitt i prick!
    Bravo

(vem är du om jag får undra?)
    Stort tack för de orden, det gläder mig att jag lyckades sätta fingret på det du själv försökte formulera. Vem jag är? Tja, bara någon som tycker om att fundera över språkets vägar och litteraturens små hemligheter.
  • Anonym (Willie Garvin)

Väl fångat. Sexsymbolen Racquel Welch sade en gång att själen också är en erogen zon. Det är väl samma med erotisk litteratur. Det outsagda är det som verkligen kittlar. Har skrivit några erotiska noveller själv (på Erotopia), både explicita och mer implicita. Det som ger mest tillfredsställelse är att skriva noveller där de explicita bildbeskrivningarna inte är framträdande utan det som leder fram till sängövningarna. Dem kan man i hög grad lämna till läsarens fantasi.
  • KimLinnefeldt

Det ligger mycket i det, att antydningar kan vara upphetsande. Men det är också en smaksak. En del vill ha mer explicita beskrivningar, "fula ord" och detaljer om ljud, doft, synintryck.

Mina favoriter börjar med ett spännande upplägg, ett "förspel" som skapar spänning och framåtrörelse, tills kåtheten exploderar.
  • Tecum

Instämmer i att novellerna är för éxplicita och förutsägbara. Jag vill ha förförelse, konflikter och relationer som sätts på spel. Men problemet är att läsare vill ha detaljerat sex och inte för mycket kringsnack. Och att beskriva själva akten på ett omväxlande sätt är inte lätt

Svar på tråden Det här med erotiska noveller