Det här med erotiska noveller
Jag har ännu inte hittat någon erotisk novell som faller mig i smaken. Jag tycker de flesta är platta, förutsägbara och saknar nerv och spänning. Det finns iof några som jag läst som börjar lovande och där det byggs upp en spänning som kan intressera mig. Men sen glider allt över till en detaljerad beskrivning av själva sexakten och där tappar jag intresset. Jag börjar hoppa framåt i texten för att förtvivlat hitta tillbaka till något som är oväntat och överraskande.
Det intressanta är att när jag kollar på porr på nätet då vill jag helst se detaljerna. Inte enbart infokuserade dock. Jag vill se helheten men utan att något "väsentligt" skyms. Med andra ord så vill jag se penetrering fullt synligt men också kvinnans ansiktsuttryck. Jag vill se hela henne och hennes reaktion. Och det får gärna vara amatörer eller en proffsproduktion. Men jag vill inte se något som är överdrivet fejkat. Utan något som påminner om en äkta reaktion och som ser ut som äkta njutning (utan skrik och vrålande).
Men när jag läser en sexnovell så fungerar jag annorlunda. Då föredrar jag att själv bygga upp bilden i min fantasi. Jag vill inte få den serverad. Jag tröttnar när huvudpersonernas utseende beskrivs detaljerat. Dessa utseendebeskrivningar är alltid så stereotypa. Jag föredrar att få en bild underförstått. Samma sak när handlingen övergår till själva knullandet. Hon häpnar alltid över hur stor, grov och hård han är. "kommer han att få plats i mig?". Han häpnar alltid över hennes fasta bröst, vältränade rumpa och hur trång och skön hon är. Hon överraskas hur obeskrivligt skönt det känns att bli så utfylld och kommer i flera explosiva fontänorgasmer. Han kämpar för att hålla sig och när hon har kommit flera gånger och är helt slut så kommer han i en enorm orgasm.
Det är likadant varje gång. Förutsägbart. Trist tycker jag.
Den här novellen föreslogs i en annan tråd här som avhandlar just det här ämnet: erotopia.se/noveller/mannen-vid-bordet-bredvid/
Jag tyckte att den började lovande och upplägget fångade mitt intresse. Kul vinkling tänkte jag. Men sen gled allting över i den vanliga trallen (ungefär som jag beskriver ovan) och jag tappade intresset genast.
Är jag ensam om att resonera så här när det gäller noveller?