• Gnirav44

Hur tidigt syns fostret vid abort/missfall?

Som titeln lyder. Jag har letat överallt men inte riktigt hittat någon info på hur tidigt man kan urskilja ett foster komma ut vid abort eller missfall.

För några år sedan hade jag missfall i v6, då var det bara blod och klumpar. 

Nästa vecka ska jag göra en medicinsk abort i v 7, och undrar lite hur det som kommer ut kommer att se ut.

Jag säg ett annat inlägg nyligen från en kvinna som gjorde abort runt v 12, och hon fick föda ut ett litet foster.

• Svar på tråden Hur tidigt syns fostret vid abort/missfall?
  • Anonym (Kristina)

Egentligen omöjligt att svara på eftersom ett missfall kan betyda att något är fel på själva fostret så det som kommer ut är just obestämbart blodigt slem...nånting...   kroppen kan ju redan ha brutit ner det som en gång var ett liv innan det kommer ut  .. och allra helst om det var en tidig graviditet i första veckorna (4-5) 

Mina tre missfall skedde i dom tidiga veckorna och hade jag inte vetat att jag var gravid så hade jag bara trott att det var en sen mens som just därför var extra kraftig. Det gick inte att skönja nånting i det som kom ut.  

• Anonym (J)

Jag är nästan säker på att det inte syns något så tidigt. Jag har gjort en medicinsk abort (kan ha varit så att det ändå skulle bli missfall, blodprov tydde på det) i vecka 6 och då syntes inget , bara blod och klumpar. 

Och så har jag fått ett missfall i vecka 11 men fostret / embryot hade slutat växa i vecka 9, det upptäcktes på ultraljud, kände på mig att allt inte stod rätt till. Jag hade tid för skrapning dagen efter men jag tror nästan allt kom ut innan för det var massa blod och klumpar (ursäkta TMI) men inget som såg ut som ett foster vad jag såg iallafall. Det upptäcktes alltså på ultraljud, jag fick tid för skrapning några dagar senare men missfallet startade av sig självt dagen innan skrapningen, ursäkta om det blev otydligt. 

Det händer ju väldigt mycket mellan vecka 7 och 12 så det är nog stor skillnad. 

• Anonym (v9)
    Gnirav44 skrev 2025-08-22 10:08:43 följande:
    Hur tidigt syns fostret vid abort/missfall?

Som titeln lyder. Jag har letat överallt men inte riktigt hittat någon info på hur tidigt man kan urskilja ett foster komma ut vid abort eller missfall.

För några år sedan hade jag missfall i v6, då var det bara blod och klumpar. 

Nästa vecka ska jag göra en medicinsk abort i v 7, och undrar lite hur det som kommer ut kommer att se ut.

Jag säg ett annat inlägg nyligen från en kvinna som gjorde abort runt v 12, och hon fick föda ut ett litet foster.

Jag har gjort medicinsk abort i v 9, inget foster syntes, stora klumpar och blod som kom ut men jag tittade inte aktivt heller, ville inte se. Lycka till, ta hand om dig. 
Svar på tråden Hur tidigt syns fostret vid abort/missfall?