Jag tror vår granne är pedofil. Vill se på vår dotter
Nästan varje gång vår dotter är ute går grannen till ett hörn vid tomtgränsen där man har bra insyn till vår gård. Saken är den att det finns absolut ingen vettig orsak att vara i den delen av trädgården. Ett mörkt hörn bara. Han låtsas alltid göra någon obestämd trädgårdssyssla, som att flytta någon kvist från ett ställe till ett annat, eller klipper enstaka skott från buskarna. När dottern inte är ute har jag aldrig sett honom där. Jag har vid några tillfällen också fått känslan av att han filmar henne när han är längre in på deras gård. Alltså aldrig uppenbart och inte när han står vid tomtgränsen. Har aldrig sett honom stirra på henne, bara några snabba blickar som egentligen lika bra kan ha varit riktade mot något annat än dottern.
Det som bekymrar mig mest är inte bara att han kanske är pedofil, utan det faktum att han, om min känsla stämmer, aktivt väljer att vara nära vår dotter och observerar henne. Är inte det här en varningssignal om att han inte har band på sin läggning? Att det finns en ökad risk att han går längre än så?
Jag söker inte bekräftelse här om ifall han är pedofil eller inte, den bedömningen får jag lov att göra själv och min bedömning är att det inte finns något sätt att vara säker så länge han inte gör något uppenbart, som att stå och glo. Men är jätte tacksam om någon annan förälder här har liknande erfarenheter att dela med sig av. Hur hanterade ni situationen? Känns som att osäkerheten, alltså att jag inte kan vara helt säker på att min känsla är rätt, gör det så mycket svårare. Har inte berättat för någon om mina misstankar för ryktesspridning kan vara så katastrofalt ifall jag har fel. Jag känner inte heller att jag vill begränsa min dotters liv på något som helst sätt och vill inte att hon ska känna sig otrygg på sin egen gård. Så jag bara avvaktar. Känns inte optimalt.