Anonym (inlärd hjälplöshet?) skrev 2025-08-24 18:21:03 följande:
Tack för en till! Tänk om jag gör båda och så säger de olika saker.
OM du skulle tycka att det känns jobbigt med olika beslut så skulle jag välja att enbart göra den från arbetsförmedlingen. Men annars är det ingen fara om de gör det. Det är inte att dessa test ska bestämma vad du ska jobba med. Det beslutet är ditt.
Men det är inte heller så att den plockar fram bara ett jobb, utan den på arbetsförmedlingen tex den plockade fram 10 olika som skulle passa mig baserat på hur jag svarade på frågorna.
Det dessa gör är att ge dit ett hum om vilka jobb som passa med dina intressen och så. Ge förslag. Sen får du kika på förslagen och se vad som är och inte är intressant.
Och ta din tid med allt detta. Nu har du tagit ett första steg, och du har mycket att rodda i nu, men det är bättre att du tar din tid och gör det ordentligt än att jäkta på och missa massa viktiga saker.
Du, jag insåg en sak till nu. Det finns något som heter personligt ombud. Det är lite typ som en godman, fast det är inte det. Du betalar inte för det och det är någon som kan hjälpa personer med psykiska funktionsnedsättningar.
Detta är en kontakt som du själv kan ta, och förklara läget lite, och då får du där en utbildad person vars jobb det är att hjälpa dig med det du behöver. Så om du tex känner att du behövt hjälp att kolla upp allt detta med FK och pausa ersättning osv så kan du få hjälp med det.
OBS, säger inte att det är så att du behöver det. Jag vill bara att du ska veta att det finns om det är så att du skulle kunna bli hjälpt av det. Jag har faktiskt själv använt mig av det några gånger när det varit saker jag känt mig osäker på.
https://personligtombud.se/
Förresten, dels gärna här sen vad du fick för resultat på testen 😊