• Anonym (Gorbatjoff)

Hur uppvakta utan att stressa?

Min fru tycker att jag stressar henne om jag säger att jag längtar efter henne, föreslår att vi kanske kan ha det lite skönt på lördag morgon.

Jag menar ju inte att kräva sex, och jag tycker inte att jag reagerar surt om jag blir avvisad. Det är klart att hon inte ska ligga om hon inte vill. Men jag kan inte hjälpa att jag blir besviken.

Jag reagerar med att dra mig undan, tänka på annat, inte vara kelig, inte röra henne på erogena ställen. Det är mitt sätt att mota min frustration. 

Då blir hon stressad av det, tycker att det är fel av mig att bli "sur". Jag menar att hon har lätt att få skuldkänslor, att det är något hon själv måste göra något åt.

Vi kom överens för många år sen om att jag inte skulle tjata, och att hon skulle ta ansvar för att vi har ett bra sexliv. Att det är bådas uppgift i förhållandet att försöka göra den andre lycklig, utan att göra våld på sig själv förstås.

Hur gör ni?

(Och snälla, försök låta bli att angripa mig och moralisera.)

• Svar på tråden Hur uppvakta utan att stressa?
  • Anonym (U)

Jag tror att det är att hon vet att du blir besviken om det inte blir nåt som stressar henne. Du hoppas på sex och när det inte blir så beter du dig otrevligt/tråkigt. Om du inte förväntade dig sex skulle du inte bli besviken. Man blir ju inte besviken om det blir som man hoppats och trott.  Alltså får hon kvitto på att du tex inte bara var ute efter en lång morgon i sängen utan du ville ha sex. 

Kan du istället planera för och se fram emot annan typ av umgänge? Att skapa närhet och förtrolighet ökar nog chansen till sex generellt. Fast kanske inte precis just då utan vid senare tillfälle. Visa omtanke vid tillfällen när det är helt uppenbart att sex inte är aktuellt (när andra är med, när ni är fullt upptagna med annat tex). Det är härligt att bli ompysslad och uppvaktad utan krav på motprestation. Köp en påse av hennes favoritgodis till helgen, visa intresse för bloggen hon följer, hämta en kall öl när hon klippt gräset. Såna grejer. 

• Anonym (Gorbatjoff)
    Anonym (U) skrev 2025-08-23 06:59:08 följande:

Jag tror att det är att hon vet att du blir besviken om det inte blir nåt som stressar henne. Du hoppas på sex och när det inte blir så beter du dig otrevligt/tråkigt. Om du inte förväntade dig sex skulle du inte bli besviken. Man blir ju inte besviken om det blir som man hoppats och trott.  Alltså får hon kvitto på att du tex inte bara var ute efter en lång morgon i sängen utan du ville ha sex. 

Kan du istället planera för och se fram emot annan typ av umgänge? Att skapa närhet och förtrolighet ökar nog chansen till sex generellt. Fast kanske inte precis just då utan vid senare tillfälle. Visa omtanke vid tillfällen när det är helt uppenbart att sex inte är aktuellt (när andra är med, när ni är fullt upptagna med annat tex). Det är härligt att bli ompysslad och uppvaktad utan krav på motprestation. Köp en påse av hennes favoritgodis till helgen, visa intresse för bloggen hon följer, hämta en kall öl när hon klippt gräset. Såna grejer. 

Tack för de välmenta råden. Nu var det inte råd jag bad om, utan att få veta hur andra hanterar dilemmat.

Hur gör ni?
  • Anonym (U)
    Anonym (Gorbatjoff) skrev 2025-08-23 07:07:41 följande:
    Tack för de välmenta råden. Nu var det inte råd jag bad om, utan att få veta hur andra hanterar dilemmat.

Hur gör ni?
    Det är så jag har velat att min man hade hanterat situationen. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (U) skrev 2025-08-23 07:44:55 följande:
    Det är så jag har velat att min man hade hanterat situationen. 
    Precis🙏🌸
  • Anonym (Elin)

Det du beskriver är just det klassiska manliga självbedrägeriet där du inbillar dig att du är ?respektfull? samtidigt som du förpackar ditt behov i små subtila besvikelser, tystnad och känslomässig distans som fungerar precis lika pressande som tjat, och sedan har du mage att lägga över ansvaret på henne under förevändningen att hon ?fått skuldkänslor? av sig själv, när det i själva verket är du som manipulerar atmosfären i relationen så fort du inte får ligga, och det är därför hon blir stressad ? inte för att hon är bräcklig, utan för att hon delar livet med en man som ser sin egen frustration som ett problem hon måste lösa.

• Anonym (Fos)
    Anonym (Gorbatjoff) skrev 2025-08-23 06:42:57 följande:
    Hur uppvakta utan att stressa?

Min fru tycker att jag stressar henne om jag säger att jag längtar efter henne, föreslår att vi kanske kan ha det lite skönt på lördag morgon.

Jag menar ju inte att kräva sex, och jag tycker inte att jag reagerar surt om jag blir avvisad. Det är klart att hon inte ska ligga om hon inte vill. Men jag kan inte hjälpa att jag blir besviken.

Jag reagerar med att dra mig undan, tänka på annat, inte vara kelig, inte röra henne på erogena ställen. Det är mitt sätt att mota min frustration. 

Då blir hon stressad av det, tycker att det är fel av mig att bli "sur". Jag menar att hon har lätt att få skuldkänslor, att det är något hon själv måste göra något åt.

Vi kom överens för många år sen om att jag inte skulle tjata, och att hon skulle ta ansvar för att vi har ett bra sexliv. Att det är bådas uppgift i förhållandet att försöka göra den andre lycklig, utan att göra våld på sig själv förstås.

Hur gör ni?

(Och snälla, försök låta bli att angripa mig och moralisera.)

Som man ska man aldrig behöva ha sex med sin fru. Det är en väldigt bra väg mot bra sex. 
  • Anonym (Vissna blad)
    Anonym (Gorbatjoff) skrev 2025-08-23 07:07:41 följande:

Hur gör ni?
    Jag skulle säga att det inte är något du kan göra så mycket åt alltid.

Min relation och lust funkade klockrent i över 20 år, sex varje vecka, det var bra och inge problem. Men i klimakteriet slutade jag tända på min man. Han var trött och överviktig och orkade inte som han brukade. Gnäll om att det blev för jobbigt att variera ställningar med mera. Droppen kom när han vid en förmodat romantisk hotellnatt inte ville ha sex på morgonen för att vi inte hade med oss rep och vissa leksaker. Jag är inte beroende av det men vem hindrade honom att ta med det då? Jag kände mig sekundär till utrustningen, som att den var viktigare än vilken kvinna som var i rummet.

Jag fick samtidigt starkare lust än någonsin tidigare i livet, det kan bli så i klimakteriet för vissa kvinnor. Och med den valde jag en älskare som så grundligt uppskattade hela min kropp, inte krävde någon form av förställning eller utrustning utan bara ville se hela mig och ge mig allt jag drömde om sexuellt.
    Den extrema lusten har senare gått över men den lust jag har är riktad mot honom. Bara hans ord i text, hans röst, tanken på hans doft får min kropp att vilja ha honom. Han behöver bara finnas, det är den enklaste sak i världen.

I många år var det så med min man, men min sexuella känsla dog när jag inte längre kände mig uppskattad. 
  • Anonym (hmm)

Jag kan i viss mån förstå din frustration, men skulle ge dig rådet att inte helt dra dig undan utan försöka vara nära henne på annat sätt än genom sex. Jag skulle gissa att hon uppfattar dig som sur för att du drar dig undan, även om det inte är din avsikt.

• Anonym (Kvinna som gillar sex)

Har det likadant, efter 20+ år ihop men det har alltid varit jag som vill mer och min man Som har rätt klent libido.
    Jag Har testat att alltid säga Ja När han vill, sluta ta egna initiativ till att Inte stressa, tillfredsställa honom utan att vi har sex för Att han ska få njuta utan press och påminnas om att han gillar det... 

Men som den kåtare parten hade jag gärna sett att han tillfredsställer mig ibland utan sex, alltså att han bara vill göra det skönt för mig. Men det händer ju aldrig.

Till mina kvinnliga vänner som klagar på att deras män vill ligga oftare än de brukar jag föreslå att sluta säga nej till allt, det är ju Helt okej att inte ha vilja knulla, men att ge sin man en avrunkning är inte rocket science. Eller avsugning då, men det gillar ju inte alla.

Jag tänker att det är viktigt att upprätthålla attraktion och en sexuell känsla i sin relation. Har man för lite sexuell kontakt oavsett slag så blir det bara sämre, stelare och mindre av den varan.

Testa att prata på djupet om det, varför vill hon inte? Är det något du kan hjälpa till med? Kanske har hon tex svårt att komma vid samlag och tycker det är meningslöst. Vet du att hon njuter? Ser du till att hon också får orgasm på ett eller annat sätt?  

• Anonym (Kvinna 47)

Kommunikation är A och O  och ni tycks ändå ga en bra början på det men sen skiter det sig för ni.pratar förbi varandra och lyssnar inte in varandra.  Istället sluter du dig och drar dig undan.  

Har ni ett fungerande sexliv i övrigt?  Eller haltar det på flera punkter? 

Jag tycker att hela  poängen med sex försvinner av att planera det. Då blir jag anti och känner mig obstinat och vägrar.  Min lust är ingen knapp man kan trycka på och förvänta sig att jag ska vara kåt och redo...   

Hade du velat ha en skön slapp morgon i sängen som möjligt hade lett till sex hade jag Istället uppskattat en lång god frukost på sängen utan mobiler. . Småprat om livet , skratt  pussar och fniss och därmed skapat en stämning som hade tänt mig.då fokus hade varit på extra lyxig frukost,  gemenskapen och en morgon utan måsten. 

När umgicks du senast med din fru intimt och nära utan att sexet var målet?  Tex genom mysigt frukost på sängen,  en gemensam dusch,  en kväll i soffan utan tv och mobil etc..?    Det är såna stunder som skapar längtan , intimitet.  förtroligt samtal och öppen kommunikation.  Lusten kommer då automatiskt många gånger.  Kanske inte samma kväll men väl på morgonen efter eller för all del spontant what ever för att dessa intima stunder är en katalysator som ökar viljan till sex. 

Förför ni  varandra?  

Svar på tråden Hur uppvakta utan att stressa?