Inlägg från: Anonym (Gorbatjoff) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gorbatjoff)

Hur uppvakta utan att stressa?

Min fru tycker att jag stressar henne om jag säger att jag längtar efter henne, föreslår att vi kanske kan ha det lite skönt på lördag morgon.

Jag menar ju inte att kräva sex, och jag tycker inte att jag reagerar surt om jag blir avvisad. Det är klart att hon inte ska ligga om hon inte vill. Men jag kan inte hjälpa att jag blir besviken.

Jag reagerar med att dra mig undan, tänka på annat, inte vara kelig, inte röra henne på erogena ställen. Det är mitt sätt att mota min frustration. 

Då blir hon stressad av det, tycker att det är fel av mig att bli "sur". Jag menar att hon har lätt att få skuldkänslor, att det är något hon själv måste göra något åt.

Vi kom överens för många år sen om att jag inte skulle tjata, och att hon skulle ta ansvar för att vi har ett bra sexliv. Att det är bådas uppgift i förhållandet att försöka göra den andre lycklig, utan att göra våld på sig själv förstås.

Hur gör ni?

(Och snälla, försök låta bli att angripa mig och moralisera.)

• Svar på tråden Hur uppvakta utan att stressa?
  • Anonym (Gorbatjoff)
    Anonym (U) skrev 2025-08-23 06:59:08 följande:

Jag tror att det är att hon vet att du blir besviken om det inte blir nåt som stressar henne. Du hoppas på sex och när det inte blir så beter du dig otrevligt/tråkigt. Om du inte förväntade dig sex skulle du inte bli besviken. Man blir ju inte besviken om det blir som man hoppats och trott.  Alltså får hon kvitto på att du tex inte bara var ute efter en lång morgon i sängen utan du ville ha sex. 

Kan du istället planera för och se fram emot annan typ av umgänge? Att skapa närhet och förtrolighet ökar nog chansen till sex generellt. Fast kanske inte precis just då utan vid senare tillfälle. Visa omtanke vid tillfällen när det är helt uppenbart att sex inte är aktuellt (när andra är med, när ni är fullt upptagna med annat tex). Det är härligt att bli ompysslad och uppvaktad utan krav på motprestation. Köp en påse av hennes favoritgodis till helgen, visa intresse för bloggen hon följer, hämta en kall öl när hon klippt gräset. Såna grejer. 

Tack för de välmenta råden. Nu var det inte råd jag bad om, utan att få veta hur andra hanterar dilemmat.

Hur gör ni?
  • Anonym (Gorbatjoff)

Jag bad inte om goda råd, eller åsikter om hurdan jag är, utan om att få höra hur andra hanterar det här. Och fick en ström av goda råd, tyvärr.

Någon klok har sagt: Goda råd har man ingen nytta av, det är därför man vill ge bort dem hela tiden.

Så: Hur gör ni?

• Anonym (Gorbatjoff)
    Fjäril kär skrev 2025-08-24 12:44:05 följande:
    Du vill veta hur andra hanterar sin surhet över att bli avvisad? Förstår jag dig rätt? 

I mitt äktenskap löste vi det med att kommunicera och ha självinsikt. Det blev klumpig surhet vissa gånger men då pratade vi om det när vi båda var lugna och sansade och kunde se att vi båda agerade barnsligt och oftast i affekt av att dagen var stressig,  barnen bråkiga eller what ever. Men prat löste det och vi kunde få ett bättre sexliv. 
    Tack, fjärilen, du är nästan den enda som svarar på frågan i trådstarten. Övriga kan inte låta bli att ge råd eller kritisera mig.

Hur gör ni?
  • Anonym (Gorbatjoff)

Ett sista försök att få svar på min fråga:

Om den ena parten vill mer än den andra, hur uppvaktar man då utan att det upplevs som kravfullt och stressande. Hur gör ni?

• Anonym (Gorbatjoff)

Nu ger jag upp. Det är nästan helt omöjligt att få svar på frågan: Hur gör ni?

Istället den vanliga strömmen av goda råd, nedlåtande kommentarer, arrogans.

Suck.

• Anonym (Gorbatjoff)
    Anonym (X) skrev 2025-08-27 21:05:39 följande:
    Vi gjorde ingenting, dvs ingen uppvaktning.  Efter ett tag när all gammal ångest, skuld, stress, grinighet lagt sig löste det sig.

Nu rullar det på och vi har hittat ett sätt som funkar för oss.  Hon signalerar när hon vill och då kör vi om jag vill. 
    Ja, det där tror jag på. Jag tänker börja praktisera det. Jag lägger upp bollen, hon får smasha.
  • Anonym (Gorbatjoff)
    molly50 skrev 2025-08-28 15:59:33 följande:
     Du har redan fått en massa svar,men de verkar inte duga. Eller så kallar du det "goda råd". Vilket inte heller är fel om man befinner sig i din situation.
    Så vad är det egentligen för svar du vill ha?
    Jag vill veta hur andra hanterar det här dilemmat. Frågan var: Hur gör ni?

En del har svarat på frågan, vilket jag tackar för. Men de flesta har kommit med "goda råd", nedlåtande kommentarer eller arrogans.

Därav sucken.
  • Anonym (Gorbatjoff)
    molly50 skrev 2025-08-28 16:57:10 följande:
    Jag tycker du har fått flera bra svar som du skulle kunna ta fasta på.
    Ett förslag som t ex jag har gett dig är kommunikation. Parterapi om ni inte kan lösa det själva.
    En bra kommunikation är A och O för att ett förhållande ska fungera.
    Men du verkar hoppas att det ska lösa sig av sig självt.
    Än en gång: Jag bad inte om råd eller förslag, jag bad om svar på frågan: Hur gör ni.
Svar på tråden Hur uppvakta utan att stressa?