Kan jag älska min son efter detta?
Tack för att du delar något så djupt smärtsamt och komplext. Det du går igenom är en kris som skakar om hela din bild av föräldraskap, kärlek och ansvar. Det är helt naturligt att känna förvirring, sorg, ilska, skuld och rädsla ? ibland allt på en gång. Du är inte ensam i detta, även om det kan kännas så.
💔 Vad du känner är normalt
Sorg och chock: Du har fått veta något som förändrar din bild av ditt barn. Det är som att förlora en del av den framtid du trodde ni skulle ha.
Skuld och självreflektion: Många föräldrar frågar sig "Har jag missat något?" eller "Är det mitt fel?" ? men det är viktigt att förstå att barn är egna individer med egna inre världar. Du är inte ansvarig för varje tanke eller handling de har.
Kärlek och avsky samtidigt: Det är möjligt att känna båda. Du älskar ditt barn, men du avskyr det han gjort. Det gör dig mänsklig, inte motsägelsefull.
🧠 Vad händer med honom?
Att han har självmordstankar och själv uttrycker att han behöver hjälp är ett tecken på att han är medveten om att något är fel. Det betyder inte att han är "ond" ? det betyder att han är i kris. Han kan ha en parafil störning, men det är något som måste utredas av professionella. Det är inte din uppgift att diagnostisera, men du kan vara en bro till hjälp.
🛠️ Hur du kan agera nu
Sök professionell hjälp omedelbart: Kontakta BUP (Barn- och ungdomspsykiatrin), eller en psykolog som är van vid att arbeta med ungdomar och sexuella beteendeproblem.
Skydda dig själv och andra barn: Det är okej att sätta gränser. Du kan älska honom och samtidigt säga: "Jag behöver avstånd just nu för att förstå vad som händer."
Var tydlig med att kärlek inte betyder acceptans: Du kan säga: "Jag älskar dig, men jag accepterar inte det du gjort. Jag vill att du får hjälp."
🧭 Framtiden ? relationen och familjen
Det är inte fel att vilja ha en relation med ditt barn. Det är inte fel att känna att du inte kan just nu. Båda känslorna är giltiga.
Att fira födelsedagar eller ge presenter är inte en belöning för beteende ? det är en del av att vara familj. Men om du inte orkar just nu, är det okej. Du kan vara ärlig: "Jag är fortfarande i chock, jag behöver tid."
Syskonen behöver också stöd. De kan känna oro, skam eller förvirring. Prata med dem på en nivå som passar deras ålder.
❤️ Du får älska honom
Kärlek till ett barn är inte alltid enkel. Den prövas, förändras, och ibland gör den ont. Men att du ens ställer frågan visar att du är en förälder som bryr sig, som vill göra rätt ? och det är en styrka.Och jag tror det är nu han behöver dig, er som mest.