• 1Mamma2025

Kan jag älska min son efter detta?

Jag förstår verkligen att du känner dig helt söndertrasad just nu. Det du beskriver är något av det svåraste en förälder kan uppleva ? att ens barn gör något man aldrig trodde var möjligt, och att hela bilden av honom rämnar.

Du älskar ju din son, men samtidigt känner du skam, avsky, sorg och förvirring. De känslorna kan finnas samtidigt, och det betyder inte att du är en dålig mamma.

Han har gjort något allvarligt fel, och det är bra att polisen och professionella nu är inkopplade. Men han är fortfarande ditt barn, och det han verkar behöva allra mest just nu är att ni ser honom som människa, inte bara som ?det han gjort?. Särskilt när han redan säger att han mår väldigt dåligt och pratar om självmordstankar.

Det betyder inte att du ska blunda för handlingarna ? det är viktigt att han får konsekvenser och professionell hjälp. Men du kan fortfarande vara hans trygghet och stöd, även om det känns svårt att vara nära just nu.

Ingen kan säga om han är ?pedofil? eller inte, det måste utredas av experter. Men det viktiga just nu är att ni får hjälp ? både han och ni som familj. Du behöver också någon att prata med, för du bär en enorm tyngd just nu.

Och nej, han förtjänar inte att lämnas ensam. Han behöver ta ansvar, men också känna att familjen inte överger honom. Kärleken till sitt barn kan finnas kvar även när man hatar det de har gjort.

Svar på tråden Kan jag älska min son efter detta?