Inlägg från: Anonym (G) |Visa alla inlägg
  • Anonym (G)

Lågt ferritin? När blev det bättre?

Jag låg på 16 för några månader sen och mådde rent av skit. Satt och somnade dagtid, fick yrselattacker och stickningar/domningar i kroppen. Att ha så lågt är inte alls bra. Övre värdet är ju typ 300, klart det inte är bra att ligga så lågt då. Har också läst mig till att under 30 tyder på brist.
    Mår inte alls så nu när jag fått upp värdet på över 30. Optimalt är nog ännu högre. 

• Anonym (G)
    eliven skrev 2025-08-24 20:02:11 följande:

Åh så jobbigt. Men skönt det är bättre nu när du fått upp värdet. Tog du järntabletter för att få upp det eller hur gjorde du?

Ja Niferex 2 ggr dag i flera veckor och nu varje dag vid mens och varannan annars. Glöm inte dricka juice till. Tag upp det mycket bättre då.
  • Anonym (G)
    Anonym (Hb) skrev 2025-08-24 20:54:47 följande:

Nja, om du har 300 och är kvinna kan det vara tecken på rätt svåra sjukdomar. 

de här gränsvärdena handlar om vad friska människor kan ha för värden och det kan variera kraftigt. Det betyder INTE att man ska ha så högt som möjligt eller så nära mitten som möjligt. Du kan ha värden i det lägre spannet hela livet och må prima - för att det är rätt värden för just dig. 

Oavsett talar en enkel googling om för dig att under 30 är talande till brist så lägg ner. 
  • Anonym (G)
    Mrs Moneybags skrev 2025-08-25 09:22:19 följande:
    Nja. En snabb googling säger att referensvärdet är 13-150 för kvinnor.

Du kanske tittade på någon AI-sammanfattning...

Därmed inte sagt att man inte kan ha symtom trots högre värde! Det är säkerligen väldigt individuellt och det kan också blandas ihop med b-vitaminvärdet mm som ger liknande symtom. 

Märkligt då jag fått höra av mina läkare att fylla på med järntabletter både när jag låg på 16 och runt 25. 

Det är ju inte meningen man ska ligga så nära nedre delen av referensvärdet. Även om det inte är katastrof eller farligt kan man som sagt må rätt risigt eller att det sjunker ytterligare kraftigt vid blödning, skada, förlossning eller andra sjukdomar. 

Svar på tråden Lågt ferritin? När blev det bättre?